گزارش و تحلیل

بررسی مناسبات اخیر ایران و فرانسه به مناسبت سفر رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران

© AFP 2023 / Patrick Kovarik Вид на Париж, Франция
Вид на Париж, Франция - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر «کلود بارتلونه» رییس مجلس ملی فرانسه به تهران می تواند گشاینده فصلی نوین در گسترش روابط میان دو کشور ارزیابی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک- فرانسه یکی از کشورهای اروپای غربی و سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا است. این کشور همچنین به لحاظ جمعیتی در رتبه دومین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا قرار می گیرد. بررسی پیشینه تحولات و روابط میان ایران و فرانسه نشان می دهد که این دو کشور در بسیاری از فرازهای تاریخی از سطح تعاملات بالایی برخوردار بوده اند. خبرگزاری ایرنا در یادداشتی به بررسی مناسبات ایران و فرانسه در فضای پسابرجام پرداخته است.

حضور کوتاه مدت امام خمینی (ره) در فرانسه و برخورد مثبت این کشور با جریان انقلاب باعث بهبود جایگاه فرانسه در افکار عمومی ایرانیان شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبادلات علمی، فرهنگی و تجاری این دو کشور فزونی یافت. برجام و برداشته شدن تحریم های غیرعادلانه علیه ایران، مسیر دیپلماسی و تعامل را پیش روی کشورهای گوناگون از جمله فرانسه گشوده است.

«کلود بارتلونه» رییس مجلس ملی فرانسه در صدر هیأتی پارلمانی به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بامداد (16 شهریور) به تهران آمد و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، نایب رییس کمیسیون امور خارجه مجلس فرانسه و یکی از اعضای کمیته دفاعی- ملی مجلس، رییس مجلس ملی فرانسه را همراهی می کنند.

رییس مجلس ملی فرانسه در این سفر قرار است با رییس جمهوری، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کند.

قوه مقننه فرانسه از دو مجلس سنا و ملی تشکیل شده؛ پاله دو لوکزامبورگ، مکان سنا و پاله بوربن (کاخ بوربن) جایگاه مجلس ملی فرانسه است. نشست های هر مجلس جداگانه صورت می پذیرد اما گاه این دو مجلس گردهمایی ها را در قالب کنگره فرانسه در کاخ ورسای به منظور بازنگری در قانون اساسی فرانسه به انجام می رسانند. به مناسبت سفر رییس مجلس ملی فرانسه به ایران به بررسی روابط دو کشور در فضای پسابرجام پرداخته می شود.

ششم مرداد 1394

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران در یادداشتی با بیان اینکه فرانسویان همیشه مجذوب ایران و به ویژه میراث فرهنگی و علمی آن بوده اند، نوشت: امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است.

فابیوس در این یادداشت که با عنوان اقدام مشترک برای یک جهان امن تر در روزنامه ایران به چاپ رسید، نوشت: پس از چند سال گفت وگو دشوار اما سازنده بزودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می روم و از این سفر خوشحال هستم.

هفتم مرداد 1394

«لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه برای دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری و وزیران سیاسی و اقتصادی ایران وارد تهران شد. این نخستین سفر وزیر امورخارجه فرانسه به تهران از 12 سال پیش است. قرار است فابیوس در جریان سفر یک روزه به تهران با «حسن روحانی» رییس جمهوری، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفت و گو کند.

30 شهریور 1394

«مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار هیات تجاری کشور فرانسه، با تشریح فعالیت های این سازمان و اهداف آن تا سال 1404 افزود: تمایل داریم از تجربیات شرکت های فرانسوی درمورد گردشگری، فعالیت های گسترده ای داشته باشیم.

پنجم مهر 1394

«حسن روحانی» رییس جمهوری در حاشیه هفتادمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با «فرانسوا اولاند» همتای فرانسوی، دیدار کرد. وی در این دیدار به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره و تصریح کرد: همه طرف ها باید تلاش و به تعهدات خود عمل کنند تا این توافق به خوبی عملیاتی و پایه های آن مستحکم شود.

22 مهر 1394

«سید حسن هاشمی قاضی زاده» وزیر بهداشت به همراه «رسول دیناروند» رییس سازمان غذا و دارو، «مصطفی قانعی» رییس انستیتو پاستور ایران و «محسن اسدی لاری» قایم مقام وزیر در امور بین الملل عازم فرانسه شدند.

26 مهر 1394

سازمان انتقال خون ایران و فرانسه در جریان سفر «سید حسن هاشمی قاضی زاده» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند. این تفاهم نامه به دنبال سفر سه روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فرانسه به امضای «علی اکبر پورفتح الله» مدیرعامل سازمان انتقال خون کشورمان و «فرانسیوس توجاس» رییس انتقال خون فرانسه رسید.

دوم آبان 1394

«الیزابت گیگو» رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه در سفر به تهران با «علاء الدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و «حسن کامران» رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و دیدار و گفت و گو کرد.

26 آبان 1394

حجت الاسلام «حسن روحانی» در گفت وگوی تلفنی با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه هدف تروریست ها را ایجاد موج اسلام هراسی در جهان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری های امنیتی و اطلاعاتی با فرانسه در روند مبارزه با تروریسم است.

«فرانسوا اولاند» نیز گفت: حمله تروریست های داعش، حمله ای به همه مردم جهان بود و ما باید متحد و هماهنگ با آنان در سوریه و عراق مبارزه کنیم.

دوم آذر 1394

تفاهم نامه همکاری های آموزشی و پژوهشی گردشگری و هتل داری در مشهد میان پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه مون پلیه فرانسه امضا شد. تبادل دانشجو و پژوهشگر، برنامه های پژوهشی مشترک، همایش های مشترک، تبادل اطلاعات آموزشی، انتشارات، رساله های دکترا، کتاب و مجله و نیز برگزاری رویداد های فرهنگی مشترک از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

28 آذر 1394

«ژرار لارشه» رییس مجلس سنای فرانسه در جریان سفر خود به تهران با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. لارشه در یک نشست خبری مشترک با یادآوری این که در دیدار با لاریجانی درباره تحکیم روابط پارلمانی گفت و گو کرده است، افزود: این دیدار سرآغاز روابطی مستحکم تر میان ایران و فرانسه خواهد بود.

29 آذر 1394

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری در دیدار «ژرار لارشه» رییس مجلس سنای فرانسه با تاکید بر ضرورت بهره گیری از توانمندی ها و امکانات گسترده تهران و پاریس برای توسعه همکاری های مشترک، گفت: ایران و فرانسه در بسیاری از عرصه ها دارای اهداف مشترکی هستند و این اراده سیاسی در دو طرف وجود دارد که از فرصت های موجود به نفع دو ملت استفاده کنیم.

رییس مجلس سنای فرانسه نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رییس جمهوری گفت: دولت و مجلس فرانسه اهمیت زیادی برای سفر رییس جمهوری ایران به پاریس قایل هستند و امیدواریم این سفر در آینده ای نزدیک انجام گیرد.

هفتم اسفند 1394

حجت الاسلام «حسن روحانی» به دعوت رسمی «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه وارد پاریس شد. وی در فرودگاه بورژه پاریس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران و پاریس به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر است.

هشتم اسفند 1394

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران و هیات همراه در حیاط الیزه مورد استقبال «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه قرار گرفت.

نهم اسفند 1394

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و فرانسه در محل انجمن کارآفرینان فرانسه (مدف) با حضور«مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه و رییس مدف دیدار و گفت و گو کرد. وی شفاف و ثابت بودن مقررات ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی، ثبات و امنیت، مواضع سیاسی روشن و نیروی انسانی متخصص و جوان را از مزیت های اقتصاد ایران معرفی کرد و گفت: تحریم سیاستی شکست خورده و بی نتیجه است.

در جریان سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران و هیات همراه وی به فرانسه قرارداد از سرگیری همکاری های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از گفت و گوهای طولانی نهایی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران عامل دو خودروساز رسید.

«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران با «ژرار لارشه» رییس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت و جایگاه برجسته توسعه روابط دو کشور بزرگ ایران و فرانسه، اظهار داشت: تهران و پاریس می توانند در پرتو روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی، اقدامات بزرگی را به نفع منافع دو ملت و صلح و ثبات انجام دهند.

«ژرار لارشه» نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار روحانی، اراده فرانسه را برای تقویت و برقراری روابط همه جانبه با ایران مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: چشم انداز روشنی پیش روی روابط دو کشور وجود دارد.

«محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران که به همراه رییس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه سفر کرده بود در دیدار با «تییری ماندون» همتای فرانسوی خود در زمینه تحقیقات و آموزش عالی بر توسعه هرچه بیشتر همکاری های دانشگاهی و تحقیقاتی میان ایران و فرانسه تاکید کردند.

«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در دیدار با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری و «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه همکاری های علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی امضا کرد.

در سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران به فرانسه تفاهم نامه ای همکاری فیمابین شرکت سانوفی (بزرگترین شرکت دارویی اروپا) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران امضا شد.

«ونبرگ» رییس هیات مدیره شرکت سانوفی همزمان با امضای این تفاهم نامه که در حضور روحانی، «حسن قاضی زاده هاشمی» و «محمدجواد ظریف» و سایر مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه امضا شد، گفت: بی تردید همزمان با رفع تحریم ها علیه ایران، فصل نوینی در روابط ایران و فرانسه آغاز شده است.

یکم تیر 1395

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفر رسمی دو روزه، تهران را به مقصد پاریس ترک کرد. این سفر که به دعوت رسمی «ژان مارک آیرو» وزیر امورخارجه تازه فرانسه صورت می گیرد، نخستین سفر محمد جواد ظریف به این کشور اروپایی است که با دعوت رسمی انجام می شود.

«محمدجواد ظریف» در سومین دور سفر به اروپا عازم پاریس شده است، قبل از دیدار با همتای خود در فرانسه با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد. رییس دستگاه دیپلماسی ایران قبل از دیدار با همتای خود نیز با «کلود بارتلونه» رییس مجلس ملی فرانسه، «ژرار لارشه» رییس مجلس سنا و «ژان پیر فاران» رییس کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

دوم تیر 1395

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با «ژان مارک ایرو» وزیر امورخارجه فرانسه گفت: ایران به تعهدات خود در برجام بسیار پایبند است و تخطی نمی کند و از طرف مقابل نیز می خواهد که از تعهداتش تخطی نکند.

«محمدجواد ظریف» در ادامه نشست با اعضای کمیسیون سیاست خارجه فرانسه با تاکید بر این که از ابتدا معتقد بودیم منطقه ما نیازمند چارچوب همکاری منطقه ای است، گفت: برای همین پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت و گو در خلیج فارس را ارایه کردیم که شبیه آنچه شما به عنوان «پروسه هلسینکی» می شناسید است؛ یعنی کشور ها به یک سری اصول معتقد باشند مثل عدم مداخله و غیره و اقداماتی را برای اطمینان سازی انجام دهند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در نشستی که با اعضای کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه داشت، نگرانی های بانکی برای همکاری با ایران را فضای روانی دوران تحریم توصیف کرد و گفت: هیچ خطری بانک ها را برای این همکاری تهدید نمی کند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه کاری خود در پاریس با «کلود بارتلونه» رییس مجلس ملی فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در نخستین برنامه روز دوم سفر به پاریس، با جرالد لارشه رییس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت و گو کرد. محمد جواد ظریف که در دور سوم سفر به اروپا عازم پاریس شد، قرار است پس از این دیدار در کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه به ریاست «ژان پیر رافارن» حضور یابد.

«محمدجواد ظریف» در دیدار با «جرالد لارشه» رییس مجلس سنای فرانسه بر نقش ارتباطات پارلمانی در افزایش فهم طرفین از یکدیگر تاکید کرد.

سوم تیر 1395

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به فرانسه با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری این کشور دیدار و در مورد ابعاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و بانکی دو کشور با وی گفت وگو کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به پاریس با سخنرانی در موسسه آکادمی دیپلماتیک فرانسه، گفت: اگر در بحران سوریه فقط بر آینده بشار اسد تمرکز شود، راه حل سیاسی بدست نمی آید.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود «ژان مارک ایرو» در پاریس و در پاسخ به سوالی در خصوص مسایل لبنان گفت: اعتقاد داریم در نهایت مردم لبنان تصمیم می گیرند و هر تصمیمی بگیرند برای ما محترم است اما با فرانسه برای تسریع تحولات در لبنان فعالیت می کنیم.

هشتم شهریور 1395

«سگولن رویال» وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه و هیات همراه وارد اصفهان و با استقبال «حمید ظهرابی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روبه رو شد.

9شهریور 1395

«رسول زرگرپور» در دیدار با «سگولن رویال» وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه که در محل استانداری صورت گرفت، افزود: مدیریت استان علاقمند است در مباحثی همچون کنترل و بهبود کیفی هوای اصفهان، از تجربه کشورهای دیگر استفاده کند. نشست با استاندار اصفهان و مدیران ارشد و بازدید از جاذبه های گردشگری و محیط زیستی این شهر از جمله برنامه های سفر سگولن رویال به اصفهان است.

16 شهریور 1395

 

«کلود بارتلون» رییس مجلس ملی فرانسه بامداد امروز سه شنبه در صدر هیاتی پارلمانی وارد تهران شد. سفر بارتلون تا جمعه ادامه خواهد داشت، این سفر به دعوت «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی انجام شده است. در این دیدار قرار است آخرین مناسبات دوجانبه، پارلمانی، منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала