گزارش و تحلیل

ارابه های جنگی عصر

© Sputnik / Mikhail VoskresenskyСолдаты Сирийской Арабской Армии на боевых позициях в районе города Пальмира
Солдаты Сирийской Арабской Армии на боевых позициях в районе города Пальмира - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماشین های تویوتای ژاپنی امروز به وسیله ای خطرناک برای هر کشوری تبدیل شده است.

در طول تاریخ بشریت، شیوه های جنگیدن به طور پیوسته تغییر کرده و تکامل یافته است. استفاده از فناوری های نوین به نوبه خود منجر به پیروزی شده است. به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گاه برای طراحی و ساخت نمونه های جدید فناوری نظامی خساست به خرج نمی دهند.

یکی از مهمترین نوآوری های نظامی — فناوری که در قرن بیستم معرفی شد، تانک بود. تانک ها برای اولین بار در صحنه های نبرد جنگ جهانی اول ظاهر شدند. تانک ها ماشین های وحشتناک نظامی بودند که در نوع عملکرد نظامی و جنگ تغییراتی ایجاد کردند و تصور هنگ بدون گروهان تانک در ارتش قابل تصور نبود. بعد از آن اختراع سلاح اتمی به موضوعی مهمتر از تانک در جنگ تبدیل شد و طراحان راهبرد نظامی اطمینان داشتند که در صورت بروز جنگ هسته ای بزرگ ابعاد، تانک تنها ابزار قابل اعتماد برای انجام عملیات زمینی است.

با این حال، همانطور که معمولا در تاریخ مشاهده می کنیم، تجربه عملیات واقعی نظامی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن 21 فراتر از برنامه های کارشناسان راهبردی رفت. خطرات وقوع درگیری اتمی در دنیای کنونی در وهله دوم اهمیت قرار گرفت، زیرا تجربه اختلافات و درگیری های منطقه ای تمام عیوب تانک ها را نمایان کرد. تانک باید پیوسته از گروهان پیاده دفاع کرده ، سلاح های سنگین با خود حمل کرده و از دور دست وظایف خود را انجام دهد. این ماشین های بزرگ با قدرت مانور کم به راحتی طعمه موشک های ضد تانک می شوند و حتی تغییرات اساسی در ساختار آنها برای بالابردن قدرت زرهی، تغییرات زیادی در شرایط بوجود نیاورده است.

تانک های امروزی ماشین های گران قیمتی هستند و پارکینگ های گران قیمتی هم دارند که هر کشوری قادر به تامین هزینه های آن نیست.

در نتیجه امروز در فیلم های ضبط شده از صحنه های نبرد بیشتر شاهد «فناوری» یا ماشین های زرهی ساده تری هستیم که روی قسمت بالایی آن مسلسل با کالیبر بزرگ و دیگر تجهیزات را قرار داده اند.

درگیری بین چاد و لیبی طی سال های 1978 تا 1987 اولین صحنه تاریخی با حضور این ماشین های ساده زرهی بود. این جنگ را «جنگ تویوتا» نام گذاشتند چون مسلسل ها روی ماشین های ژاپنی تویوتا کار گذاشته شده بود و نیروهای مسلح چاد برای نقل و انتقال نیروهایش در صحنه نبرد از این ماشین ها استفاده می کرد. با وجود اینکه ارتش لیبی از تجهیزات مدرن ساخت شوروی و سامانه موشکی برخوردار بود، در این جنگ متحمل خسارات و تلفات زیادی شد. استفاده از ماشین های پرسرعت با قدرت مانور بالا با نقشه های پارتیزانی نیروهای چاد کاملا تناسب داشت و توانست پیروزی را نصیب خود کنند. یکی از فرماندهان ارتش چاد گفت: «اکنون ما می دانیم که بهتر است یک تویوتای خوب داشته باشیم تا تانک ت 55».

مرحله بعدی درگیری ماشین های نظامی در صحنه نبرد به جنگ داخلی لیبی مربوط می شود که سال 2011 آغاز شد. در این درگیری ها، شورشیان مخالف حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی از ماشین های شاسی بلند استفاده می کردند اما نیروهای دولتی با وجود اطلاع از امتیازات این ماشین ها، تانک ها را در مقابل آنها قرار دادند.

در درگیری های امروز سوریه نیز همه طرفین درگری از ماشین های شاسی بلند نظامی استفاده می کنند. انتشار اخبار صحنه های نبرد تحت عنوان «ارابه های نظامی» عصر کمی سخت است. اما برای داعش با ماشین های شاسی بلند این موضوع به کارت ویزیت تبدیل شده و مقامات امریکا در سال گذشته حتی از شرکت ژاپنی تویوتا خواستند که دلیل استفاده گروهک های تروریستی از این ماشین ها را توضیح بدهد.

ماشین های شاسی بلند نظامی توانایی های خود را برای حمل سلاح های نوین و قدرت مانور بالا در صحنه نبرد اثبات کرده اند، و نکته دیگر این است که قیمت آنها بسیار پایین تر از تانک بوده و امکان خرید این ماشین ها نیز بسیار بیشتر است. این ماشین که در هر گاراژی پیدا می شود، امروز به یک سلاح خطرناک تبدیل شده است. زیرا راننده آن می تواند برای کشوری با برخورداری از ماشین های زرهی نوین و فوق مدرن یک تهدید باشد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала