دریاچه های آبی رنگ قطب جنوب

© Fotolia / Fotodeandreقطب جنوب
قطب جنوب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظاهر شدن دریاچه آبی رنگ در قطب متخصصان را ترساند.

تعداد زیادی دریاچه های آبی رنگ در  سطح سپر یخی در شرق قطب جنوب —  در یخچال « لانگ هود» ظاهر شدند.  این پدیده  باعث ترس متخصصان شد، زیرا  پدیده مشابهی مدتهاست که در گرینلند مشاهده می شود که نشانه آب شدن  ناچار یخ هاست. خبر این کشف در مجله Geophysical Research Letters  منتشر شده است و « گیزمودو» شرح مختصری در این خصوص  گزارش می دهد.

 دریاچه های سطح یخچال ها —  « برکه های آب یخ»  — زمانی ظاهر می شوند  که هوای گرم  سطح یخچال ها را گرم می کند. این پدیده مدتهاست که در  گرینلند مشاهده می شود.  اینگونه دریاچه ها نشانه گرم شدن اقلیم است و در صورت تخریب بناچار  «سپر یخی»، آب به درون  یخچال نفوذ می کند و  پایه آن را  باصطلاح « سست می کند» که پیامد آن ترک برداشتن یخچال است. این فرایند  یکی از دلایل  تسریع آب شدن یخچال های  گرینلند  عنوان می شود:  طی سال های 2014-2011 این یخچال ها حدود یک تریلیون تن آب را از دست دادند.

اینک دریاچه های آبی رنگ بر سطح  قطب جنوب ظاهر شدند که پوشش یخی سپر قطب قبلا  ایجاد نگرانی نمی کرد و در مقایسه با وضعیت گرینلند، باثبات تر بود.  مشخص شد که  از سال 2000 تا 2013 میلادی  8 هزار دریاچه  در  یخچال « لانگ هوود» ظاهر شدند.  این فرایند ارتباط مستقیمی با  گرم شدن اقلیم دارد: بیشترین دریاچه ها  در زمان  هوای غیر عادی گرم  سال های 2012-2013  میلادی ظاهر شدند.

دریاچه های آبی رنگ قطب جنوب باعث نگرانی شدید متخصصان می شود، زیرا مقدار یخ در قطب جنوب بمراتب بیش از گرینلند است. اگر آب شدن یخ ها  با سرعت بیشتری انجام بشود،  سطح  دریاها در سراسر جهان  خیلی سریع افزایش خواهد یافت  و پیامدهای فاجعه باری برای  بشریت دربر خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала