رئیس مجلس نمایندگان عراق: ضرورت گسترش روابط پارلمانی ایران و عراق

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر Визит заместителя председателя правительства РФ Дмитрия Рогозина в Ирак
Визит заместителя председателя правительства РФ Дмитрия Рогозина в Ирак - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراق درحال نبرد با تروریسم است و در این مرحله احتیاج به توافق همه طرف های داخلی وخارجی دارد ولی ما ازنقش موثر و فعال جمهوری اسلامی ایران درحمایت ازعراق تشکر می کنیم.

خبرگزاری ایرنا در یادداشتی به نقل از روزنامه الوفاق نوشت: 'سلیم الجبوری' در پاسخ به سوالی درباره هدف سفرش به ایران گفت: این سفر در ادامه تماس ها و روابط مستمر بین دو کشور بود که در آن مسائل مورد علاقه و مرتبط با مصالح دوجانبه در چارچوب همکاری های مشترک در زمینه های سیاسی و امنیتی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
الجبوری در ادامه گفت: بسیار مهم است که روابط پارلمانی دوکشور گسترده تر شود، در این راستا بغداد چند ماه پیش شاهد برگزاری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی بود که در آن تصمیماتی گرفته شد و در این سفر راه های اجرای این تصمیمات مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس مجلس نمایندگان عراق تصریح کرد: ما به کشورهای منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران با دید احترام می نگریم و به طور جدی به دنبال آن هستیم بنای شراکتی را بسازیم که براساس آن به یک دیدگاه مشترک برای مقابله با چالش های پیش رو در منطقه برسیم.
الجبوری از نقش موثر و فعال جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در نبرد مبارزه با تروریسم تقدیر وتشکر کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع اصلاحات سیاسی در عراق و بررسی آن در این سفر گفت: به طور دقیق ما در صحنه سیاسی دچار مشکلاتی هستیم و این یک امر طبیعی در همه کشورها است، البته برخی از این مشکلات توسط تصمیمات عقلایی مسئولین عراقی قابل حل است و برخی دیگر از آنها پیچیده می شود که احتیاح به مشورت و تبادل نظر با دیگران دارد.
الجبوری گفت: در حاشیه برخی دیدارهایمان در تهران مسئله توافق های سیاسی و تاثیر آن بر وضعیت امنیتی عراق را بررسی کردیم و به خصوص اینکه اکنون یکی از مسائلی که فکر ما به آن مشغول است، مسئله بازگشت آوارگان به مناطقی است که از دست تروریست های داعش آزاد شده است و اینکه آوارگان چگونه به این مناطق بازگردند.
وی گفت: باید مسائل قومیتی درعراق کنار گذاشته شود و فرهنگ احترام به نظام و ساخت موسسات و مشارکت همه در تحقق امنیت و آرامش در عراق نهادینه شود.
رئیس مجلس نمایندگان عراق درباره آخرین تحولات آزادسازی موصل گفت: وضعیت امنیتی عراق با توجه به آزادسازی بسیاری از مناطق بهتر شده است و آنچه که باقیمانده است استان نینوا است که داعش آن را به عنوان نماد اعلام خلافت خود خوانده اش مورد سوء استفاده قرار داد و ما امروز شاهد اجماع همه نیروهای حاضر در صحنه عراق هستیم تا این منطقه مهم آزاد شود.
سلیم الجبوری در پایان گفت ما مطمئن هستیم که در ماه های اندک پیش رو تمامی مناطق تحت اشغال تروریست های داعش آزاد خواهد شد و مهمترین مسئله بعد از آزادسازی این مناطق ؛ ساخت نظام و رسیدن به یک دیدگاه صحیح براساس احترام به نهادهای قانونی کشور است.

*** البیاتی: اعلام آمادگی ایران برای ایفای نقش جهت نزدیکی نظرات عراق وترکیه
از سوی دیگر عباس البیاتی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان عراق نیز در گفت وگو با الوفاق گفت: در سفر سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق به ایران مسئولین جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ایفای نقش در نزدیک کردن نظرات بین ترکیه و عراق اعلام کردند.
وی این مسئله را امر مهمی برای عراق ومنطقه دانست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала