مجلس ترکیه با تفاهم نامه عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کرد

© AP Photo / Adel HanaA Turkish flag hangs in the Gaza port as fishermen in their boats pass off the shore of Gaza City, Tuesday, Sept. 13, 2011
A Turkish flag hangs in the Gaza port as fishermen in their boats pass off the shore of Gaza City, Tuesday, Sept. 13, 2011 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری "آسوشیندپرس" نوشت که مجلس ترکیه در روز شنبه با تفاهم نامه عادی سازی روابط میان آنکارا و تل¬آویو موافقت کرده است.

بر اساس این قرار داد، اسرائیل باید ظرف مدت 25 روز مبلغ 20 میلیون دلار غرامب به خاطر حادثه "حمله اسرائیل به کاروان آزادی" در سال 2010 به ترکیه پرداخت کند. این واقعه، دلیل آسیب شدید روابط میان این دو کشور بوده است.

ترکیه و اسرائیل تفاهم نامه عادی سازی روابط را در تاریخ 28 ژوئن به امضا رساندند. ولی برای این که این مدرک ارزش قانونی پیدا کرده ولازم الاجرا گردد، باید توسط مجلس های دو کشور مورد تائید قرار می گرفت. پس از تصویب این لایحه، پروسه تبادل سفیران دو کشور نیز صورت خواهد گرفت.

پیش از این اعلام شده بود که اگر این تفاهم نامه به تصویب برسد، ترکیه از ادعای خود در رابطه با حادثه مذکور و شکایت حقوقی و کیفری از نظامیان اسرائیل چشم پوشی خواهد کرد.

یادآور می شویم که کماندو های ارتش اسرائیل در سال 2010 میلادی کشتی بشردوستانه ای که جهت شکستن محاصره نوار غزه حرکت می کرد را محاصره و تصرف کردند. این حادثه منجر به کشته‌ شدن ۹ فعال ترک حاضر در این کشتی شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала