گزارش و تحلیل

چرا نوژه همدان

© Sputnik / Vladimir AstapkovichСамолет Су-34 во время выступления на Международном авиационно-космическом салоне МАКС 2015 в подмосковном Жуковском
Самолет Су-34 во время выступления на Международном авиационно-космическом салоне МАКС 2015 в подмосковном Жуковском - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوژه پرواز هواپیماهای روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان این روزها نقل محافل خبری به حساب می آید و کم وبیش همه به یک باره در شوک این خبر قرار گرفته اند. امروزه هواپیماهای روسیه از همان پایگاهی پرواز می کنند که قرار بود روزی بر علیه آنها استفاده شود، همین مساله یک پیروزی عظیم برای روسیه در چالش خود با ایالات متحده در منطقه به حساب می آید.

پایگاه هوایی نوژه همدان قرار بود روزی پایگاهی برای حمله به اتحاد جماهیر شوروی توسط ناتو و ایالات متحده باشد و از نظر ژئو استراتژیک بسیار مهم تر و پر ارزش تر از پایگاه انجرلیک ترکیه به حساب می آمد که البته هنوز هم هست.
در دکترین دفاعی ناتو چند پایگاه برای دفاع از نفت خاورمیانه به عنوان خط دفاع اول در نظر گرفته شده بود که یکی انجرلیک ترکیه و دیگری نوژه همدان و یکی دیگر در کوه های میان تربت جام و تاباد (خراسان شمالی) قرار داشتند. خط دوم پایگاه های دفاعی ناتو در آن زمان در اصفهان و یکی نزدیک کراچی پاکستان قرار داشتند.

Самолет Ту-22М3 на международном конкурсе Авиадартс-2015 - اسپوتنیک ایران
فیلم اولین پرواز نظامی تو-22 ام 3 از پایگاه ایران (ویدیو)
با توجه به اهمیت پایگاه نوژه و تربت جام که در مرکزیت این دکترین دفاعی قرار داشتند مستشاران وقت آمریکایی بالاترین امکانات ممکن را برای این دو پایگاه تدارک دیده بودند، طبیعتا هم کا گ ب (سازمان اطلاعات وقت شوروی) بسیار در این پایگاه ها فعال بود.
پس از پیروزی انقلاب در ایران نیروهای ارتش شاهنشاهی برای یک کودتا بر بر علیه امام خمینی (ره) برنامه ریزی کردند و پایگاه نوژه به عنوان ستاد فرماندهی این کودتا انتخاب شد و در آن زمان جاسوس های روس از کانال حزب توده به امام خمینی (ره) اطلاع دادند و کودتا خنثی شد.
من وقتی این مطالب تاریخی را مطالعه می کردم لحظه ای کودتای اخیر ترکیه وپایگاه انجرلیک به ذهنم آمد.
قرار بود توافق اخیر نظامی ایران و روسیه محرمانه بماند اما حجم بالای انتقال تجهیزات به این پایگاه طی چند هفته اخیر توجه همه را به این پایگاه جلب کرد تا حدی که یک دیپلمات انگلیسی و یک دیپلمات فرانسوی ریسک کردند و برای عکس برداری و کسب اطلاعات به عنوان سفر به کرمانشاه به همدان رفتند که البته توسط نیروهای امنیتی توقیف شدند و به هتل شان هدایت شدند. اما در نهایت یک رسانه عربی اقدام به انتشار تصاویر پرواز هواپیماهای روسیه از این پایگاه نمود.
به هر حال هواپیماهای غول پیکر فوق مدرنی که قرار است از این پایگاه پرواز کنند به تجهیزات و تسلیحات بسیار زیاد نیاز دارند که باید این تسلیحات در پایگاه آماده باشد تا با هر بار نشست و برخواست این هواپیماها مجددا مجهز شوند.
برخی اخبار که در رسانه های بین المللی منتشر شده بود (که البته هنوز از سوی مقامات ایرانی و روس تایید یا تکذیب نشده) از استقرار سامانه اس 400 روسیه برای تامین امنیت بمب افکن ها و جنگنده های آنها در این پایگاه مستقر شده و استناد این رسانه 
استقرار هواپیماهای تو-22 روسی در فرودگاه همدان ایران - اسپوتنیک ایران
استقرار هواپیماهای توپولف-22 روسی در فرودگاه همدان ایران
ها بر این است که روس ها مخصوصا پس از اتفاقی که برای بمب افکن آنها در سوریه پیش آمد هواپیماهای خود را بدون پوشش دفاعی سامانه موشکی پیشرفته قرار نمی دهند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند با توجه به وجود پایگاه حمییم در سوریه و وجود ده ها پایگاه هوایی دیگر و هواپیماهای بمب افکن و جنگنده روسیه و سوریه در کشور سوریه، روسیه می توانست مهماتی که برای بمباران مواضع تروریست ها در سوریه نیاز داشت را از همان جا بر سر تروریست ها پرتاب کند و نیاز به پایگاه هوایی نوژه نداشت.
استفاده از این پایگاه بیش از اینکه نیاز نظامی را تامین کند یک نشانه سیاسی —استراتژیک است که توسط آن ایران و روسیه عمق استحکام رابطه خود را می خواهند به نمایش بگذارند و بر همه شایعات که توسط رسانه های غربی بر علیه این رابطه منتشر می شود خط بطلان بکشند.
از سوی دیگر با توجه به نزدیکی این پایگاه به موصل بسیاری ناظران نظامی اعتقاد دارند که هیچ بعید نیست که این پایگاه به عنوان پایگاه اصلی پشتیبانی هوایی وحمله بر علیه داعش در موصل استفاده گردد چرا که نیروهای مردمی عراق از مشارکت در هرگونه عملیاتی که با پوشش آمریکا بخواهد انجام شود خودداری می نمایند.
این کارشناسان معتقد هستند که با توجه به اینکه روسها فضای سوریه را برای پرواز هواپیماهای آمریکایی جهت حمله به داعش در شهر منبج باز گذاشتند احتمالا آمریکایی ها هم فضای عراق را برای پرواز هواپیماهای روسیه وبمباران موصل باز بگذارند 

پاسخ وزارت دفاع روسیه به بیانیه آمریکا در خصوص استفاده از پایگاه هوایی ایران - اسپوتنیک ایران
پاسخ وزارت دفاع روسیه به بیانیه آمریکا در خصوص استفاده از پایگاه هوایی ایران
مخصوصا که دولت عراق از روسها تقاضا کرده که پشتیبانی هوایی برای نیروهای ارتش و نیروهای مردمی در عملیات موصل را تامین کنند.

مضاف بر این موارد تعداد زیادی از هواپیماهای ایرانی از نوع اف 4 و اف 14 و همچنین میگ 25 و میگ 29 در این پایگاه مستقر شده اند و این هواپیماها در مواردی برای همراهی بمب افکن های روس بر فراز عراق به پرواز در آمده اند که نشان می دهد فضای عراق نه فقط برای هواپیماهای نظامی روسیه بلکه برای بمب افکن و جنگنده های ایرانی هم باز شده.
پرواز بلند مدت هواپیماهای میگ ایرانی همچنین نشان می دهد که روسیه اقدام به تامین تجهیزات مورد نیاز نیروی هوایی ایران از نظر قطعات یدکی و همچنین تجهیزاتی نموده امری که می تواند پیغامی به دیگر کشورهای منطقه مخصوصا عربستان سعودی باشد تا تصور نکنند نیروی هوایی ایران توان رویارویی با هواپیماهایی که آنها از ایالات متحده خریداری کرده اند را ندارد مخصوصا که خودشان هم بخوبی از توانایی بالای خلبانان ایرانی آگاه هستند و بیشتر به فکر گفتگو با ایران باشند تا به فکر ماجراجویی نظامی، مخصوصا اینکه وقتی وجود چنین هواپیماهایی در ایران به یکباره همه را شوک می کند ممکن است شوک های دیگری هم وجود داشته باشد که هنوز دشمنان این کشور از آن بی خبر هستند.
به این دلایل می توان گفت با توجه به اینکه همه پروازها بر فراز عراق با نظارت کامل آمریکایی ها انجام می گردد به نظر می آید نوعی هماهنگی میان روسیه و ایالات متحده انجام شده که هواپیماهای ایرانی و روسی بر فراز عراق پرواز کنند و در عملیات موصل از نیروهای مردمی عراق حمایت نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала