گزارش و تحلیل

توافق های ترکیه و روسیه ، اتحادیه اروپا را به فکر می اندازد

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoتوافق های ترکیه و روسیه ، اتحادیه اروپا را به فکر می اندازد
توافق های ترکیه و روسیه ، اتحادیه اروپا را به فکر می اندازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز سه شنبه ، نهم آگوست ، در سن پترزبورگ ، مذاکرات بین رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس دولت ترکیه رجب طیب اردوغان برگزار شد.

این اولین دیدار دو رهبر بعد از حادثه نابودی سو-24 روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه بود که به شکاف در ارتباطات بین دو کشور منجر گردید.
همانطور که انتظار می رفت ، نتایج این مذاکرات سرنوشت پروژه های مشترک مسکو و آنکارا یعنی خط لوله گاز " جریان ترکیه " و نیروگاه اتمی " آکویو" را مشخص کرد. رهبر ترکیه تاکید نمود که هر دو پروژه از سرگرفته خواهد شد و به طور منطقی به اتمام می رسد. در ارتباط با نیروگاه اتمی " آکویو" به گفته ی اردوغان ، ترکیه آماده است که سرمایه گذاری استراتژیکی به این پروژه اختصاص دهد.
طرفین با خوشبینی نتایج دیدار را ارزیابی کرد و در خصوص تلاش های دو کشور برای رسیدن به سطح همکاری اقتصادی قبل از بحران صحبت کردند.
به گفته ی پوتین ، روسیه قصد دارد به طور مرحله ای ، اقدامات اقتصادی ویژه و محدودیت در ارتباطات شرکت های ترکیه را لغو کند. از جمله در آینده ای نزدیک ممنوعیت های کار شرکت های ساختمان سازی ترکیه برداشته می شود. بیش از همه در آینده ی نزدیک روسیه در سطح دولتی برنامه ی ویژه ای را برای همکاری با ترکیه در سال های 2016-2019 اتخاذ خواهد کرد.
ضمنا در آینده همانطور که رئیس جمهور روسیه بیان داشت ، پروازهای چارتر بین کشورها از سرگرفته می شوند.
به عقیده ی لو کلپاتسکی ، پروفسور آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه روسیه ، در رابطه با این دیدار می توان در خصوص عادی شدن ارتباطات بین دو کشور نتیجه گیری کرد.
لو کلپاتسکی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " این دیدار امکان از سرگیری همکاری بین کشورهای ما را فراهم می کند و این تغییر مثبت است. در ارتباط با عادی شدن روابط بیش از همه مواضع اقتصادی ترکیه در بازار ما به طور تدریجی از سر گرفته می شوند. و این امر در کل خدمات ساخت و ساز را شامل می شود در واقع در این زمینه روند سریعتر از سایر بخش هاست.
در عین حال به گفته ی وی جنبه ی سیاسی در عادی سازی روابط برای ترکیه در حال حاضر تعیین کننده است.
لو کلپاتسکی معتقد است: در سیاست خارجی در سال های اخیر ترکیه ورشکسته شد و توانست روابط خود با همه شرکایش را خراب کند: هم با اتحادیه اروپا ، هم با آمریکا و هم با کشورهای منطقه و همچنین روسیه. تلاش هایی برای کشیدن ترکیه به درگیری اوکراین و بحران کریمه وجود داشت. بنابراین اردوغان اکنون سیاست خود را اصلاح می کند. و باید انتظار داشت که پیشرفت هایی در بحران سوریه هم به وجود آید. این مسئله از جمله در ارتباط با مسائل حفظ تمامیت ارضی سوریه و مواضع مرتبط با خودمختاری کردهای سوریه است. در اینجا ترکیه سیاست خود را بدون شک اصلاح خواهد کرد. اگر این مسئله اتفاق نیافتد آنوقت سفر اردوغان به روسیه بی فکرانه و نابخردانه بوده است.
به عقیده ی این پروفسور، چرخش در ارتباطات دو جانبه روسیه و ترکیه ممکن است انگیزه ای به کشورهای اتحادیه اروپا بدهد که از تحریم های ضد روسی امتناع کنند.
لو کلپاتسکی می گوید: " اکنون اتحادیه اروپا باید بیاندیشد برای آنکه مجبور خواهند شد در خصوص " جریان جنوبی" تعیین تکلیف کنند. ضمنا آنها می دانند که جبهه تحریم ها خراب می شود بنابراین نیازمند اصلاحات است. اما در شرایط کنونی اتحادیه اروپا به بن بست می رسد برای آنکه مستقل عمل نمی کند و در گره تنگ آمریکا قرار گرفته است ، آنها سیاست اتحادیه اروپا را مشخص می کنند. بنابراین در اینجا پیشرفت های سریعی انتظار نمی رود. اما بعید است که فقط به نظاره بنشینند برای آنکه پتانسیل روسیه بسیار زیاد است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала