افشاگری منابع رسانه ای از خرید سلاح توسط عربستان برای معارضان سوری

© AFP 2023 / Saleh Al-ObeidiSoldiers stand on a tank of the Saudi-led coalition deployed on the outskirts of the southern Yemeni port city of Aden on August 3, 2015, during a military operation against Shiite Huthi rebels and their allies.
Soldiers stand on a tank of the Saudi-led coalition deployed on the outskirts of the southern Yemeni port city of Aden on August 3, 2015, during a military operation against Shiite Huthi rebels and their allies. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع رسانه‌ای فاش کردند که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ از مونته‌نگرو حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ یورو سلاح و مهمات جنگی برای معارضان مسلح در سوریه خریداری کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت خبری «بالکان اینسایت»، که امور منطقه بالکان را رصد می‌کند، فاش کرد: عربستان سعودی از سال 2015 از جمهوری مونته‌نگرو مقادیری زیادی سلاح و مهمات جنگی خریده است، این سلاح‌ها برای استفاده داخلی نیست و چه‌بسا برای عناصر مسلح در سوریه فرستاده شده است.
«بالکان اینسایت» افزود: این معامله از طریق یک دلال برجسته سلاح از مونته‌نگرو انجام شده است.
این منبع نوشت: از آگوست 2015، صنایع دفاعی مونته‌نگرو 250 تن مهمات و 10 هزار سامانه موشکی ضد تانک به عربستان سعودی صادر کرده است. ارتش مونته‌نگرو سلاح‌هایی را که در سال 2015 از انبارها صادر کرده، «قدیمی و از رده خارج شده» اعلام کرده و گفته است «اینها در آینده فایده‌ای ندارند.»
«بالکان اینسایت» در ادامه به نقل از کارشناسان سلاح خاطرنشان کرد: این مهمات نظامی و تسلیحات برای استفاده در داخل عربستان نیست و احتمال می‌رود به سوریه یا لیبی و یا یمن منتقل شود.
این سایت به نقل از «پیتر ویزمن» کارشناس مؤسسه پژوهش‌های صلح بین‌المللی در «استکهلم» نوشت: زمانی که عربستان به‌ویژه مهمات قدیمی از مرکز اروپا خریداری می‌کند می‌توان تصور کرد که برای نیروهای ویژه آن نیست.
این سایت همچنین به نقل از «زوران دامیانوویچ» دلال سلاح، که به عربستان سعودی سلاح فروخته است، نوشت: از احتمال انتقال این سلاح‌ها به سوریه احساس نگرانی نمی‌کند.
سایت «بالکان اینسایت» یادآوری کرد: پایگاه داده‌های تجاری سازمان ملل متحد فاش کرده است که عربستان سعودی در بازه زمانی بین آگوست 2015 تا مه 2016، 32 تن سلاح ضد تانک و 250 تن مهمات از جمله خمپاره و توپ‌های ضد هوایی از مونته‌نگرو دریافت کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала