افزایش نسبتا چشمگیر سطح دریاچه ارومیه

© NASA . Earth Observatory /  مراجعه به بانک تصاویر افزایش نسبتا چشمگیر سطح دریاچه ارومیه
افزایش نسبتا چشمگیر سطح دریاچه ارومیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 55 سانتی متر افزایش داشته است.

حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زست استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید به اینکه سطح دریاچه ارومیه، ملقب به نگین فیروزه ای غرب کشورمان با افزایش 55 سانتی متری روبرو شده است، افزود که در بررسی های اخیر که مصادف با 13 مردادماه 95 است، تراز دریاچه ارومیه برابر با 1270،95 سانتیمتر بالاتر از سطح آزاد دریا بوده است و این افزایش نسبتا چشمگیری به شمار می آید.

دریاچه ارومیه در سال های اخیر دچار خشکسالی های پیاپی شده بود که این اتفاق همراه با کاهش بارش در فصول مختلف سال به کاهش سطح آب کمک می کرد.

روند رو به رشد طرح های توسعه بهره برداری از آب در راستای مصارف صنعتی، کشاورزی و همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از بین آن نیز تاثیر زیادی در روند نزولی سطح آب و جریانات ورودی آب داشته است.

شایان ذکر است دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۲ در فهرست پارک‌های ملی ایران به ثبت رسید. پارک ملی دریاچه ارومیه، از زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران می‌باشد. این پارک ملی با وسعت ۴۶۲۶۰۰ هکتار همچنین یکی از ۹ مناطق حفاظت ‌شده طبیعی زیستی بین‌المللی در ایران است. مساحت این دریاچه در تابستان 94 در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف ۲۵امین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب ‌شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала