قراردادهای آتی نفت

© Sputnik / Vitaliy Timkivچاه نفت
چاه نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین قصد دارد به شکلگیری جو بازار نفت آسیا در بورس « شانگهای» نایل آید.

بعید است اولین قراردادهای آتی نفت چین  در سال جاری  به اجرا درآیند.  آژانس « اس اند پی» آمریکایی  « گلوبال پلاتس» —  شرکت پیشرو جهان در ارائه اطلاعات  مربوط به نفت —  این خبر را گزارش داد. چین با اتخاذ چنین تصمیمی  می خواهد  با تشدید قوانین تجارت  معاملات در بورس ها، مانع از نوسانات در بازار شود.  سرگی پیکین،  رئیس  بنیاد  پیشرفت  انرژتیک  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» در این خصوص  گفت که چین  با حفظ چهره  پروژه،  خود را بیمه می کند.

برای اولین بار در سال 2013 میلادی،  موسسات مالی  چین  از  نقشه های خود جهت آغاز  معامله  قراردادهای « فیوچری» نفت  به یوآن  صحبت کردند. در آن زمان،  بسیاری از تحلیلگران  این پروژه را « سیگنال  جابجایی زلزله ای از غرب به شرق در  تجارت « فیوچر» های نفتی» نامیدند. در سال گذشته،  بورس بین المللی  انرژتیک شانگهای  Shanghai International Energy Exchange, INE دوبار  تاریخ استارت پروژه را اعلام کرد.  اما آخرین تاریخ — اواخر سال 2015 میلادی — غیر واقعی بود.

چین  قصد دارد  « بنچ مارک» خود را برای  نفت وارداتی  ایجاد کند. هم اکنون مارک « WTI»  « بنچ مارک»  شرایط بازار نفت در آمریکاست. در اروپا  و آسیا  بیشتر روی مارک « برنت» حساب می شود.  چین با ایجاد « فیوچرز»  های خود، قصد دارد تعیین  قیمت نفت  را با شرایط منطقه  ای وفق بدهد و به شکلگیری جو  بازار نفت در آسیا همانا در بورس « شانگهای» و نه  بورس دیگری،  نایل آید.

سرگی پیکین با تفسیر  خبر منتشره از سوی آژانس آمریکایی  « گلوبال پلاتس»  در این خصوص گفت: چین می خواهد  از قیمت گذاری خاص خود  برخوردار باشد  که  مستقیما به قیمت های  مارک های « برنت»  و یا « WTI» وابسته نباشد.  چین  بزرگترین  وارد کننده نفت  است و خواهان آن است که  در خاک چین « فیوچرز»  نشاندهنده نسبت  تقاضا  در کشور باشد.  در عین حال چین  نوسانات ارزی در  بورس را به یاد دارد که یکسال پیش بروز کرد.  تابستان سال گذشته  نوسانات در  بازار  زیاد بود  و بسیاری از شرکت ها، صدها میلیارد  دلار از دست دادند.  چینی ها نمی خواهند  اجازه آن را بدهند که « فیوچرز» های نفتی  نیز تا این حد دچار نوسان بشوند.  به تعویق افتادن  فروش قراردادهای این ماده خام  به تاریخ دیرتری با این موضوع مرتبط است.  آنها  چنان مقررات  تنظیم کننده  مالی  را طراحی می کنند  که  امکان آن را فراهم سازد تا مانع از تشدید نوسانات  در بازار شود.

با توجه به شرایط  کنونی  ریسک های پروژه جدید  بر بلندپروازی های پکن جهت ایجاد مرکز جدید که  در آنجا قیمت های جهانی  مواد خام  تعیین شود، غلبه می کند. در اینجا،  نقش چین  در  شکلگیری  قیمت های  مواد خام زیاد است.  از جمله حجم معامله  آهن در بورس هاس چین  از حجم  معاملات  بورس آهن  لندن  بیشتر است. 10 از 20  قرارداد مربوط به دارایی های مواد خام در بخش کشاورزی که  بیشترین حجم  معاملات را تشکیل می دهند  در  بورس مواد خام چین معامله می شود.

 آیا «فیوچرز» جدید  از تقاضای مشابهی  برخوردار خواهد شد و آیا  می تواند رقیب  جدی  قراردادهای  « برنت»  و «« WTI» شود؟ پیداست در پکن  اطمینان صد در صد به این موضوع حس نمی شود  و به این دلیل  تاریخ  استارت پروژه  تحت بهانه  ضرورت  بهبود پایه های حقوقی  آن به تعویق می افتد.

 حضور  شرکت کنندگان خارجی در  معاملات  Shanghai International Energy Exchange, INE دلیل دیگر  احتیاط بیشتر  مقامات چین  در استارت  قراردادهای آتی  نفت است.  به ویژه که محاسبات به یوآن انجام خواهد شد.  شایان ذکر است که در  ماه های اخیر، نرخ یوآن بی ثبات بوده است.  18 ماه  ژوئیه،  بانک ملی  چین  نرخ یوآن  نسبت به دلار را  مطابق با  حداقل نرخ 29  ماه اکتبر سال 2010 تعیین کرد.  در ماه اوت  سال گذشته،  بانک  مرکزی  نرخ یوآن  نسبت به دلار را  کاهش داد.  از آن زمان تا کنون بانک مرکزی  چین تلاش می کند  نرخ یوآن باثبات شود  و  شرکت های خارجی را مجبور می کند « صبر کنند» و دست به اقدامات شدید نزنند.  درچنین شرایطی  پیداست  به تعویق انداختن تاریخ استارت معاملات  قراردادهای آتی نفت بهتر از  روبرو شدن با  واکنش منفعل  بازیگران  بالقوه  خارجی در بازار  خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала