کشورهای کوچک مانند کویت تحت تاثیر رفتار های عربستان سعودی هستند

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: شکایت عربستان و کویت از ایران، یک تلاش فرصت طلبانه از سوی حکومت آل سعود در عربستان است تا چهره ایران را مخدوش کند.

خبرگطاری اسپوتنیک- نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص شکایت کویت و عربستان از جمهوری اسلامی ایران به دلیل آنچه تخطی در نقض حریم دریایی این کشورها عنوان شده است، اظهار داشت: رعایت حریم سرزمینی یک کشور اعم از اینکه در خشکی یا دریا باشد، جزء قواعد آمره بین المللی است و همه کشورها باید آن پایبند باشند.
نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس نهم شورای اسلامی بیان کرد: گاهی اوقات ممکن است سهوا چنین اتفاقی بخصوص در جاهایی که مرزها مبهم است، پیش بیاید. موضع گیری کشورها در چنین مواقعی بستگی به روابط کلی کشورها دارد؛ یعنی اگر کشورها در این مواقع روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند، معمولا کشورهایی که حریم‌شان مورد تعرض قرار گرفته، اقدام طرف مقابل را از سر خصومت نمی دانند بلکه آن را اقدامی سهوی قلمداد می کنند و در نهایت با ارائه یک تذکر، موضوع فیصله می یابد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که روابط کشورها در چنین مواقعی از قبل متشنج باشد، به هر بهانه ای برای ایراد گرفتن و طرح آن موضوع در عرصه منطقه ای و بین المللی مبادرت می ورزند و امکان استفاده تبلیغاتی برای آن کشوری که مورد تعرض قرار گرفته وجود دارد.
شفیعی متذکر شد: در ارتباط با شکایت کویت و عربستان بر علیه جمهوری اسلامی به دلیل ادعای این دو کشور مبنی بر تخطی ایران در عدم رعایت حریم دریایی آن ها باید در مواضع کویت و عربستان تفاوت قائل شویم.
وی افزود: کویت کشوری نیست که بخاطر ورود سهوی برخی کشتی ها یا قایق های ایرانی در قلمرو آبی این کشور بخواهد شکایتی را عرصه بین المللی علیه ایران مطرح کند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر عربستان هرگونه رفتاری از سوی ایران که قابل پیگیری باشد را آن قدر برجسته می کند تا به موضوع مهمی بین المللی تبدیل کند. رفتار کشورها در این مواقع تابع روابط کلی کشورها است.
شفیعی بیان کرد: بعید می دانم که جمهوری اسلامی ایران انگیزه ای برای نقض حریم دریایی کشورهای همسایه خود را داشته باشد. بنظر می آید این موضوع از سوی عربستان سعودی پیگیری می شود. با توجه به اینکه متاسفانه کشورهای کوچکی مانند کویت تحت تاثیر رفتار های عربستان سعودی است، عربستان برای مشروعیت بخشیدن به دیدگاه خود و به منظور اینکه شریکی را در زمینه موضع گیری های ضد ایرانی کنار خود داشته باشد، کویت را نیز به دنبال خود کشانده است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این یک تلاش فرصت طلبانه از سوی حکومت آل سعود در عربستان است تا چهره ایران را مخدوش کند و در ادامه سیاست های 2 سال اخیر این کشور مرتجع منطقه است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала