خرید امنیت

© REUTERS / Kyodoتظاهرات در جزیره « اوکیناوا» ژاپن
تظاهرات در جزیره « اوکیناوا» ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژاپن خواهان تیره شدن روابط خود با آمریکا نیست.

پس از  لغو  محدودیت مصرف نوشابه های الکلی برای نظامیان آمریکایی مستقر  در « اوکیناوا»ی ژاپن، پلیس ژاپن  دوباره نظامیان آمریکایی را  به دلیل رانندگی در حال مستی  دستگیر کرد.

 به دلیل تخلفات زیادی که با شرکت نظامیان آمریکایی  در  « اوکیناوا» رخ می دهد، ساکنان  محلی دائما دست به تظاهرات می زنند  و خواهان پایان دادن به این امر هستند. واکنش فرماندهی آمریکا فوری است، اما  بعید است این ماجرا زمانی به پایان برسد.  اوضاع بر طبق یک سناریوی بخوبی جا افتاده  پیشرفت می کند:  ابتدا  موج تظاهرات  در بین ساکنان محلی بالا می گیرد و  بعد افت می کند.  «روی دیگر سکه» این ماجرا  توضیح  خوبی برای  چنین چرخش حوادث است که مقامات ژاپن بندرت از آن صحبت می کنند.

آندری فِسون  کارشناس  مدرسه عالی  اقتصاد روسیه در این خصوص گفت:  اوکیناوا — یک منطقه  بی ثمر  ژاپن است که در آنجا هیچ چیزی تولید نمی شود.  فقط چند کارخانه مونتاژ در آن جزیره وجود دارد  که سهمی در  اقتصاد ژاپن ندارند.  چند مزرعه  موز و نیشکر  که آنها نیز نقش مهمی  در اقتصاد ژاپن ندارند.  از این رو پایگاه آمریکایی بیش از 90 درصد  درآمد « اوکیناوا»  را تأمین می کند.  یعنی بیش از 60 درصد ساکنان « اوکیناوا» بشکلی برای  پایگاه آمریکا کار می کنند: عمدتا  در عرصه خدمات و ارتباطات.  از اینرو  شعار  بازنگری در مقام پایگاه های نظامی آمریکا  اغلب از سوی  سازمان های اجتماعی  شنیده می شود. ساکنان اوکیناوا خواهان انتقال پایگاه های نظامی آمریکایی از  نواحی پر جمعیت به نواحی کم جمعیت هستند.  از مقامات کشور می خواهند نظامیان آمریکایی  در چارچوب حقوق مشخصی در این نواحی مستقر شوند.  یعنی اجازه  خودسری و تخلفات  به آنها داده نشود. اما هیچ یک از خواست های  ساکنان « اوکیناوا» قابل اجرا نخواهد بود، زیرا دولت ژاپن با وجود اعتراف به  تخلفات زیاد  و نقض قوانین از سوی خود آمریکایی ها خواهان  تیره شدن روابط خود با  آمریکا به این دلیل نیست.  دولت ژاپن همیشه قول می دهد  به این موضوع رسیدگی کند، اما ماجرا به این وعده ها ختم می شود.

برای کاهش تعرضات  مردمی،  به ساکنان « اوکیناوا» یادآوری می شود  که پایگاه نظامی آمریکا  در ژاپن برای  تأمین جای کار برای آنها و حمایت اقتصادی از این جزیره  مستقر شده است. بندرت  گفته می شود که  هزینه پایگاه  از بودجه ژاپن  و نه از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شود.

ویکتور پاولیاتِنکو،  کارشناس  در مسائل ژاپن در این خصوص گفت: ژاپن هزینه  خدمات پایگاه آمریکایی را می پردازد که یک نکته بسیار مهم است.   آمریکا  هزینه استقرار پایگاه خود در آلمان را بصورت 100 درصد می پردازد و در کره جنوبی، سئول بخش ناچیزی از این هزینه را پرداخت می کند.  اما ژاپن یگانه کشور و  متحد استراتژیکی  آمریکاست  که بخش عمده  بار مالی  استقرار پایگاه های نظامی آمریکا  در خاک خود را تقبل می کند. ژاپنی ها حدود 70 درصد مخارج را پرداخت می کنند. از اینرو  هزینه استقرار پایگاه های آمریکایی یکی از  مواد قانون بودجه ژاپن است که دستمزد  کارمندان ژاپنی در محوطه پایگاه  را نیز دربرمی گیرد.  از اینرو آنها برای افزایش دستمزد   به  دولت ژاپن رجوع می کنند و نه آمریکایی ها.

خروج پایگاه آمریکایی از  ژاپن  در دستور روز  آمریکا قرار ندارد.  حضور آنها در « اوکیناوا» با توجه به روند مقابله با چین،  به منافع استراتژیک آمریکا خدمت می کند، در حالی که  هزینه منافع آمریکا تا حد زیادی از بودجه ژاپن پرداخت می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала