گزارش و تحلیل

هالیوود و ظرافت صوفیزم

© REUTERS / Lucas Jacksonلئوناردو دی کاپریو
لئوناردو  دی کاپریو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لئوناردو دی کاپریو نقش مولانا را بازی خواهد کرد.

هالیوود  سیمای خاص  شاعر کلاسیک مشرق زمین را می آفریند.

دیوید فرانزونی سناریستی که فیلم های او اسکار را برنده شدند، کار بزرگ تهیه فیلمنامه مولانا جلال الدین محمد بلخی — رومی  شاعر و صوفی قرن  13  مشرق زمین  را  آغاز کرد.

لئوناردو  دی کاپریو  نقش اول — نقش شاعر صوفی — را بازی خواهد کرد.  اعلام شد که این  فیلم با  شرکت  فیلمسازان ترکیه ساخته خواهد شد.

در ایران این خبر نارضایتی و انتقاد شدید تماشاچیان معمولی  و  متخصصان سینما را برانگیخت.

Американский актер Леонардо Ди Каприо - اسپوتنیک ایران
ناراحتی ایرانیان از دی کاپریو در نقش مولانا
ایرانی ها در شبکه های اجتماعی  و از جمله « تویتر»   نسبت به انتخاب دی کاپریو برای ایفای نقش رومی  اعتراض کردند و « پست» هایی در زیر هشتگ  #RumiWasntWhite بدین مضمون  نوشتند (  رومی سفید پوست نبود).  این نکته که نقش  شمس تبریزی، شاگرد رومی را  روبرت  دائونی پسر،  هنرپیشه  گمنام هالیوود بازی خواهد کرد نیز موجب نارضایتی ایرانی ها شده است.  درخواست  حذف  لئوناردو دی کاپریو  از ایفای نقش رومی  بیش از 14 هزار  امضا جمع کرد.

البته ایرانی ها مخالفتی با خود لئوناردو ندارند. آنها بیشتر نگران  توانایی او در درک  طرز تفکر مشرق زمین و معنویت  شاعر صوفی  هستند.  رضا صدیق،  روزنامه نگار ایرانی و  منتقد سینمایی  گفت: « آیا تهیه کنندگان  غرب بخوبی عرفان  شرقی را درک می کنند؟ آیا آنها می توانند به  عمق  « مثنوی» پی ببرند؟  و آیا  آنها (آمریکایی ها) می توانند  به درک ضروری  این چیزها برسند؟  متأسفانه پاسخ این سوال ها منفی است».

 رضا میرکریمی فیلمنامه نویس  و  تهیه کننده  و کارگردان مشهور سینمای ایران  که  فیلم های او دوبار جایزه «  مجسمه طلایی گئورگی مقدس»  را در جشنواره سینمایی  مسکو برنده شدند در مصاحبه با  خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در این خصوص  اظهار نظر نمود.

 

لئوناردو دکاپریو، هنرپیشه هالیوود - اسپوتنیک ایران
ممکن است لئوناردو دی کاپریو و رابرت داونی جونیور بازیگران فیلم "رومی،شاعر مسلمان" شوند
عرفان حرفه ای و معرفتی که مولوی و سایر بزرگان این منطقه داشتند و آن چه که در مورد ایشان نوشتند و از خودشان به جا گذاشتند، برای مخاطب غربی و مخصوصا هالیوود خیلی دست نیافتنی است. من خیلی خوشبین نیستم که حاصل کاری که دارند انجام می دهند، به روح و نگاه ملل نزدیک باشد. و البته متاسفم  از این که ما در منطقه ای زندگی می  کنیم که بسیاری از قصه ها در بین ما مشترک است. مثلا وقتی که ما در مورد «شاهنامه» فردوسی صحبت می کنیم، قصه «شاهنامه» همه در روسیه، در قفقاز و هم در منطقه ما به عنوان یک اسطوره بزرگ می شناسند. ولی ما در ساخت فیلم ها از اسطوره های خودمان و برای شناساندن شخصیت های برجسته منطقه مان مانند رودکی بلخی تا نظامی گنجوی  کم کاری کرده ایم. وقتی که ما توجه نمی کنیم، طبیعی است که شخصیت های بین المللی و جهانی به خصوص هالیوود فقط به خاطر کسب درآمد به سراغ شان می آیند. وقتی آنها به شخصیت شاعر این جوری نگاه می کنند، شخصیت خود شاعر در فیلم تحریف می شود و آن حرف بزرگی که در پشت تفکر این بزرگان وجود دارد، خیلی دیده نمی شود.  

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала