گزارش و تحلیل

کمک چین به اسرائیل

© Photo / Michael Paul Gollmerاسرائیل
اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل نیاز به کمک سرمایه گذاران برای اجرای پروژه ساخت جزیره مصنوعی دارد.

اسرائیل ممکن است از تجربه چین در ساخت جزایر در  دریا استفاده کند. ایزرئیل کتس، معاون اول  نخست  وزیر اسرائیل  پروژه  ساخت جزایر مصنوعی  در سواحل نوار  غزه در دریای مدیترانه را  مطرح کرد.  این پروژه به عنوان  صحنه ای برای همکاری وسیع بین المللی تلقی می شود.  ایزرئیل کتس،  روسیه و چین را از جمله کشورهایی  نامید که می  توانند در این پروژه شرکت کنند.

 پروژه  ساخت جزیره  بطول 4 و نیم کیلومتر از سمت ساحل، شامل  بندر دریایی، فرودگاه،  مرکز تولید آب شیرین از آب دریا،  نیروگاه  و  هتل خواهد بود. ساخت خانه های مسکونی در این پروژه در نظر گرفته نشده است.  این جزیره با کمک پل به نوار غزه متصل خواهد شد  که در وسط آن پاسگاه  کنترل  قرار خواهد داشت.  کنترل بر این جزیره  از نظر امنیتی  به  مدت 100 سال بین المللی خواهد بود  ولی  اسرائیل کنترل دریایی  را برای خود محفوظ نگه می دارد.

به ارزیابی  ایزرئیل کتس، این پروژه از نظر اقتصادی باصرفه است و از اهمیت زیاد  استراتژیکی و سیاسی برخوردار است.  به گفته  وی این برنامه  زندگی ساکنان نوار غزه را  راحت تر خواهد کرد  و  گام مهمی در رفع محرومیت مدنی  از اسرائیل خواهد بود.

 یان میان پروفسور مرکز  مطالعه  و مناسبات بین الملل  موسسه  رسانه ای  چین در مصاحبه با  « سپوتنیک»  در خصوص پیوستن چین به این پروژه  گفت:  اگر این پروژه  به  بهبود وضعیت نوار غزه کمک کند، مثلا از  نظر  تأمین آب آشامیدنی  و یا  ساخت بندر  و بتواند شدت  مسائل  معیشتی  ساکنان  در نوار غزه را کاهش بدهد، در اینصورت چین  می تواند دراین پروژه شرکت کند.

به نوشته روزنامه « واشنگتن پست»، « کشور یهودیان  با شدت تمام بدنبال سرمایه گذاران و شرکای  مالی برای  پروژه ای به  ارزش 5 میلیارد دلار می گردد.  شرکت چین در این پروژه بازتاب دهنده  تلاش  ژئو پلیتیکی  دیپلماسی اقتصادی پکن خواهد بود.

ابراهیم شمولِویچ،  کارشناس  مشهور سیاسی  اسرائیل  و رئیس موسسه  همکاری شرق  در این خصوص گفت: در واقع  ساخت جزایر  مصنوعی یک ایده قدیمی است. بیش از دهسال پیش، شیمون پرس (نخست وزیر آن زمان اسرائیل) این ابتکار را  مطرح کرد. این ایده از نظر فنی قابل اجراست.  دورنمای  سیاسی و اقتصادی آن نیز   بحد کافی مشخص است.  چرا از چینی ها برای شرکت در این طرح دعوت شده است؟ جای تعجب نیست، چین  بطور بسیار عاقلانه  و بااحتیاط زیاد  حضور خود در  مناطق پیرامون  اسرائیل را  توسعه  می دهد.  همه میدانند  که هم اکنون چین  از موضع پیشرو در  اکثر  کشورهای آفریقایی برخوردار است.  چین از پروژه های سرمایه گذاری  بزرگی در جهان عرب، کشورهای  استخراج کننده نفت خلیج فارس،  برخوردار است.  حضور چین در اسرائیل نیز محسوس است. بنادر و زیر ساخت برای چینی ها جالب است.  چین جهت کنترل بر  زیر ساخت حمل و نقل  سرمایه گذاری می کند.  اهداف  استراتژیکی و اقتصادی  مفهوم است — چین می خواهد ابرقدرت جهانی شود  تا  بتواند مسیرهای تجاری را کنترل کند  و از حالت  کشور وابسته به  فناوری و سرمایه های خارجی  خلاص شود. چین  می خواهد یک ابرقدرت  اقتصادی در جهان بشود  و پروژه جزایر نوار غزه  یکی از طرح ها در این رابطه است.  چینی ها در حال اجرای پروژه های حمل ونقل در اسرائیل هستند. چینی ها همیشه شرایط سرمایه گذاری بسیار  خوبی را پیشنهاد می کنند  زیرا هدف  آنها نه فقط دریافت سود اقتصادی  بلکه دستیابی به اهداف  ژئوپلیتیکی  — افزایش نفوذ کشو ر- است. چین پی در پی  زیر ساخت حمل و نقل  جهانی را تحت کنترل خود در می آورد.  شرکت چین در  پروژه اسرائیلی  می تواند یک نمونه دیگر در این عرصه شود.

اواخر ماه مارس ، چین و اسرائیل مکانیزم مذاکرات در  خصوص توافقنامه  منطقه آزاد تجاری را به جریان انداختند.  ایجاد منطقه آزاد تجاری امکان افزایش دوبرابر  گردش کالا بین چین و اسرائیل را — تا 16 میلیارد دلار فراهم می سازد.  این منتها حد فعالیت اقتصادی در اسرائیل نیست.   چین  در اسرائیل  مثل دیگر کشورهای جهان به خرید  مارک های  ملی و جهانی ادامه می دهد.  به عنوان مثال، چین شرکت لبنیات  « تنووا» و « آهاوا» — مارک جهانی در رشته تولید  لوازم آرایش  و داروهای شفابخش بر اساس  مواد معدنی دریای مرده — را خریداری کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала