گزارش و تحلیل

روسیه در لیست آژانس اعتبارسنجی چین در مکانی بالاتر از آمریکا قرار گرفت

© REUTERS / Kacper PempelБанкноты российского рубля на графике курса валют
Банкноты российского рубля на графике курса валют - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به برآورد های «داگونگ» یکی از سه آژانس بزرگ اعتبار سنجی چین سهام روسیه در مرحله ششم سطح سرمایه‌گذاری با پیشبینی ثابت قرار گرفتند که بالاتر از ارزیابی جذابیت سرمایه‌گذاری ایالات متحده آمریکا است.

این ارزیابی داگونگ در این زمینه که آمریکا در آژانس های «فیتچ» و «مودیز»، دارای عالی ترین اعتبار با پیشینی ثبات معرفی شده بعنوان یک هشدار به نظر می‌رسد و قفط «اس اند پی» جرأت کرد سطح آمریکا را به یک مرحله تا ای ای پلاس پایین بیاورد. با درنظرداشت چنین تفاوت  ارزیابی  امروز می‌توان این دیدگاه‌ها را شنید که ریتینگ های سه آژانس اعتبارسنجی از نظر سیاسی فرمایشی شدند و در اعلام سنجش های خود در مجرای سیاست ضد روسیه غرب اقدام کرده و به آن بی دلیل مقام منفی می‌دهند و سعی می‌کنند کاری کنند تا سرمایه گذاران از روسیه ترسیده و کار خود را در آنجا ول کنند. این در حالی است که به گفته «گوان ژیان ژونگ»  مدیر عامل داگونگ این آژانس در حین ارزیابی رتبه اعتباری کشور فقط استعداد دولت به بازپرداخت بدهی های خود را مد نظر می گیرد. این برخورد تا چه اندازه درست است؟  

اسپوتنیک از خانم «آنا کورولوا» تحلیلگر مجله مسایل دارایی «اکسپرت» خواهش کرد که  دیدگاه خود را در این باره در میان بگذارد. وی چنین گفت:

همایش بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، انگیزه ای برای ارتباطات اقتصادی ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همایش بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، انگیزه ای برای ارتباطات اقتصادی ایران و روسیه

اتفاق می‌افتد که روند سنجش اعتبار جنبه سیاسی داشنه باشد هر چند که این پدیده از خصوصیات خود برخوردار می باشد. ولی نمی‌شود گفت که کسی به این آژانس ها دیکته می کند. فشار سیاسی مستقیم به آن‌ها وارد نمی‌شود با وجود این آژانس ها هم به بازار داخلی و  هم به منافع سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی سمت گیری دارند. آن‌ها در درجه اول شاخص هایی را مد نظر می‌گیرند که عمده سرمایه گذاران غربی در پی آن‌ها هستند و از اینجا منبغ سیاسی رتبه بندی شان ناشی می‌شود و به آن محتوای خبری و موقعیت ژئوپولیتیک نیز اضافه می شود. جای تعجب نیست که بسیاری سرمایه گذاران غربی به خاطر تحریم روسیه از کشور ما فاصله گرفتند زیرا مجبورند ریسک های همکاری با روسیه را در نظر بگیرند. ولی در این جریان نکته مثبت هم هست. در روسیه تعداد زیاد محل های خالی برای سرمایه‌گذاران ظاهر شدند و سرمایه گذاران آسیا و چین این را به خوبی درک می کنند. از نظر چشم اندازهای اقتصادی کسی نفی نمی‌کند که روسیه یک کشور پهناور و دارای امکان های عظیم است و  حتی با وجود تحریمات ممکن نیست بازار روسیه نادیده گرفته شود. حتی سرمایه گذاران غربی این را می‌دانند و ما از نمایندگان بازرگانی ایتالیا، فرانسه و آلمان اغلب می‌شنویم که تجار این کشور ها علیه محدودیت‌های سیاسی نسبت به روسیه هستند. آن‌ها با میل و رقبت به بازار روسیه می نگرند زیرا برخی ها به اجبار آنرا ترک کردند. در یک زمان کسانی که حالا به جایشان به بازار روسیه آمدند در مقایسه با آن‌هایی که پس از برداشته شدن تحریمات خواهند آمد از برتری و مزایای عظیمی برخوردار می شوند.

به عقیده  گوان ژیان ژونگ مدیر عامل شرکت داگونگ کشور های غربی از آژانس های ریتینگ بعنوان وسیله برای دفاع از منافع خود استفاده می‌کنند و مسلماً بحران پولی 2008  با اعتبار های رهنی مرتبط است و در آن زمان آژانس ها رتبه بندی نادرستی انجام دادند. خانم آنا کورولوا تحلیلگر مجله مسایل دارایی «اکسپرت» با او موافقت کرده چنین گفت:

Рабочая поездка президента РФ В. Путина в Санкт-Петербург - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ولادیمیر پوتین: اقتصاد روسیه دارد در مسیر رشد قرار می‌گیرد

این عقیده مدت‌ها است که هیچ‌کسی را به شک نمی برد. بیهوده نیست که پس از آنکه کانون بحران خنثی شد در غرب در مورد آژانس های رتبه بندی تعداد بی شمار رسیدگی ها راه انداخته شد و آن‌ها مجبور شدند به خاطر سنجش های نادرست خود پول‌های گزافی پرداخت کنند. رسیدگی هنوز هم ادامه دارد. این ریسک های اعتباری، آژانس های ریتینگ را وادار می‌کنند نارسایی‌های خود را کتمان کنند.  گاهی اوقات آن‌ها مجبورند برای دفاع از مواضع خود در دادگاه هزینه‌های هنگفتی مصرف کنند. قیمت اشتباه چنین است.

گفتنی است که آژانس اعتبارسنجی داگونگ چین  Dagong Global Credit Rating   در 1994  بنیانگذاری شد و با دولت ارتباط رسمی ندارد. در تارنمای این آژانس آمده است: داگونگ برای تخریب انحصار آژانس های اعتبارسنجی آمریکایی به اعطای رتبه های اعتبار به دولت ها پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала