ناپدید شدن هیدروسفر زمین

اشتراک
ناهید و زمین شباهت زیادی به یکدیگر داشتند.

متخصصان ژئوفیزیک  آمریکا و اتحادیه اروپا، ناپدید شدن هیدروسفر  زمین و سیارات فراخورشیدی شبیه آن  و آب از  پوشش گازی آنها را محتمل دانستند.  اگر « باد الکتریکی» در این سیارات بحد کافی قوی باشد این فاجعه اتفاق خواهد افتاد . مقاله  ویژه این تحقیقات  در مجله  Geophysical Research Letters منتشر شده است  که  ناسا مختصرا از آن یاد کرده است.

متخصصان ژئوفیزیک با توجه به نمونه سیاره « ناهید» ناپدید شدن  آب  در سیارات مشابه زمین را  مطالعه کردند.  آب در آتمسفر  سیاره دیگری که فاصله آن تا خورشید دو بار بیشتر است،  صد هزار  بار کمتر از زمین است.  دلیل آن « باد الکتریکی» است — میدان های بسیار قوی الکتریکی  که قادرند  نه فقط یون های سبک هیدروژن بلکه  یون های سنگین تر اکسیژن را  پراکنده و در  فضا پخش کنند.

قدرت میدان الکتریکی  ناهید در لایه های فوقانی آتمسفر آن 5 بار  بیش از زمین است.  متخصصان  پرتوهای قوی ماورای بنفش را  علت این امر می دانند که از  خورسید به سیاره «ناهید»  می رسد و نزدیکی این سیاره به خورشید.

در مراحل اولیه  تکامل منظومه شمسی،  ناهید و زمین  شباهت زیادی به یکدیگر داشتند.  سپس آب در  سطح ناهید ناپدید شد.  تحقیقات  متخصصان  به درک  علت این موضوع کمک می کند.  متخصصان ژئوفیزیک معتقدند که  نتایج تحقیقات آنها می تواند در مورد «مریخ» نیز صدق کند  که آتمسفر آن  در حال حاضر با کمک دستگاه فضایی MAVEN —

(Mars Atmosphere and Volatile Evolution) и Mars Express —

مطالعه می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала