گزارش و تحلیل

داعش سرزمین های خود را از دست داده و میدان عملیات جنگی را عوض می کند

© AP PhotoBojownicy Państwa Islamskiego
Bojownicy Państwa Islamskiego - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احمد جمال نماینده رسمی وزارت خارجه عراق به روزنامه ایزوستیا گفت: یگان های عراقی پس از آزادسازی فلوجه حمله به موصل آخرین تکیه گاه بزرگ داعش در کشور را تدارک خواهند دید.

احمد جمال اظهار کرد:

"آزاد سازی فلوجه یک پیروزی استراتژیک بود و آغاز یک سلسله عملیات جدید علیه داعشی ها را پایه گذاری خواهد کرد که هدف اصلی آن آزاد سازی موصل خواهد بود یعنی بزرگترین شهر باقی مانده در دست داعش. ارتش ما هم اینک در استان صلاح الدین چند حمله بزرگ انجام داد. مثلا تروریست ها را از الشرقاط و نواحی مجاور آن بیرون رانده است. در حال حاضر مشخص کردن موعد آزادسازی موصل مشکل است. چون شهری بسیار بزرگ با جمعیت غیر نظامی است. امید است که بتوانیم داعشی ها را از آنجا تا آخر 2016 بیرون برانیم".

این فرد در ادامه مصاحبه با ایزوستیا ذکر کرد که افراد نظامی در برنامه ریزی و انجام عملیات با مرکز هماهنگی بغداد همکاری تنگا تنگی دارند. در این مرکز همراه با کارشناسان عراق نمایندگان روسیه و ایران کار می کنند. به گفته احمد جمال داده های اطلاعاتی دریافتی از آنجا مبارزه با داعش را به مراتب تسهیل می کند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق 17 ژوئن اعلام کرد که فلوجه باز هم در دست دولت قرار گرفته است. در آنجا مثل سابق برخی کانون های مقاومت داعش باقی می ماند ولی شکست دادن داعش تنها به زمان مربوط است. بدین سان عملیات شروع شده در تاریخ 22 مه ، کمتر از یک ماه ادامه یافت.

این شهر از ژانویه 2014 در دست داعش بود و از آن زمان تا کنون ارتش عراق توانسته است به عمق غربی حرکت کرده و خود را تا مرز سوریه برساند. فلوجه در حلقه تنگ محاصره قرار گرفته و تا این اواخر به علل نظامی و سیاسی هیچ تلاشی برای بیرون راندن تروریست ها از آنجا به عمل نیامده است.

کلا باید گفت که داعش مواضع خود را از دست می دهد. بنا به برآورد های اخیر نظامیان آمریکایی شبه نظامیان داعش در عراق 50 درصد اراضی و در سوریه 20 درصد از اراضی خود را از دست دادند. حمله عنقریب به موصل و عملیات جاری آزادسازی رقه باید در حکم ایراد ضربه مهلکی به تروریست ها باشد.

ولی با این حوادث تاریخ "دولت اسلامی" پایان نمی یابد. اولگ گلازونوف محقق اتحادیه سیاست شناسان نظامی ضمن بیان این مطلب، چنین ادامه داد:

"تروریست ها هنوز هم نیرومند و قادر به مقاومت هستند. ولی درک می کنند که زمانی فرا خواهد رسید که به ناچار از عراق و سوریه فرار خواهند کرد و به این خاطر آنها تاکتیک خود را عوض کرده و سلول های مخفی ایجاد می کنند. شبه نظامیان زیر نقاب مهاجر وارد اروپا شده و خانواده تشکیل داده و به زندگی معمولی می پردازند. اما در یک موقع فرمانی به آنها داده می شود و آنها عمل تروریستی یا حمله مسلحانه ترتیب خواهد داد. گزارش ها در باره اینکه داعش به طرح ریزی سلاح شیمیایی یا میکروبی علیه ساکنان بی پناه دست زده انسان را به وحشت می اندازد. یعنی شاهد این خواهیم بود که افراطیون میدان عملیات جنگی خود را از خاور نزدیک به شهر های اروپا منتقل می کنند".

این محقق تاکید کرد که روسیه هم در تیررس داعش قرار گرفته ولی سرویس های ویژه روسیه در طول 20 سال مبارزه با اشرار تجربه کافی اندوخته و می توانند به چالش های بروز کرده جواب بدهند. به عقیده گلازونوف در اکثر کشورهای اروپایی سطح صلاحیت نیرو های انتظامی هنوز آنقدر بالا نیست و شبه نظامیان داعش از این امر خوب آگاه هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала