احتمال عضویت ایران در اجلاس سازمان شانگهای در تاشکند

© AP Photo / Elizabeth Dalzielاستقبال ایران از عضویت در سازمان همکاری شانگهای
استقبال ایران از عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار است محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از سفر به فرانسه و هلند در اجلاس سازمان شانگهای که روز جمعه در تاشکند برگزار می شود شرکت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف درحالی سه شنبه این هفته عازم سومین دور از سفرهای اروپایی خود می شود و پاریس و آمستردام میزبان وی هستند که پس از این سفرها به تاشکند پایتخت ازبکستان می رود تا در اجلاس دوره ای سران سازمان همکاری های شانگهای شرکت کند.

Пленарное заседание На пороге новой экономической реальности в рамках ПМЭФ - اسپوتنیک ایران
هند و پاکستان در ژوئن عضو سازمان همکاری شانگهای شده و سپس نوبت ایران می رسد
آنگونه که شنیده شده است یکی از دستور کارهای این اجلاس بررسی عضویت ایران در سازمان مزبور است، امری که ایران از سال 2005 تا کنون به دنبال تحقق آن بوده است و کلیه شرایط و ضوابط لازم را نیز جهت عضویت در سازمان شانگهای به دست آورده و از طرف دیگر موافقت اعضای آن سازمان را نیز پشت سر خود می بیند.
موضوعی که باعث می شود احتمال عضویت ایران در این دور از اجلاس سازمان بیشتر قوت بگیرد رفع موانع سیاسی دست و پاگیری بود که برخی به بهانه مساله هسته ای ایران آن را علم کرده بودند و با عضویت ایران مخالفت می کردند.
روسیه و چین به عنوان دو عضو تاثیرگذار و اصلی در این سازمان از عضویت ایران حمایت کردند و آن را به سود ایران و همینطور خود می بینند.
گفتنی است در اجلاس قبلی شانگهای هم هند و پاکستان به عضویت این سازمان در آمدند.
ایران در حال حاضر عضو ناظر پیمان شانگهای است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала