اساسنامه نزاکت برای عرب ها

© Fotolia / Kaprikfotoشهر «تِپلیتس» جمهوری چک
شهر «تِپلیتس»  جمهوری چک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موازین رفتاری و نزاکت برای مهمانان از کشورهای عربی توضیح داده می شود.

شهردار  شهر «تِپلیتس»  جمهوری چک  برای دومین بار  بروشور ویژه رفتاری برای  مهمانان خارجی را  منتشر  کرد.  شهر « تپلیتس»  به خاطر چشمه های  آب معدنی و استراحت گاه های  خوب خود  مورد توجه  مهمانان از کشورهای عربی قرار گرفته است.  هدف از انتشار این بروشور  جلوگیری از  بروز وضعیتی است که ممکن است به درگیری با  ساکنان بومی  بیانجامد.

در شهر « تپلیتس»  یک راهپیمایی  اعتراضی برگزار شد که  شهروندان نارضایتی خود از عدم رعایت  موازین رفتاری — اجتماعی  توسط مهمانان استراحتگاه ها  را ابراز کردند.  در نتیجه مقامات شهر مجبور شدند  دست به اقدامات پیشگیرانه بزنند.

گینِک گانزا معاون شهردار « تِپلیتس» در این خصوص گفت: «  همه به دیدن  مردم در لباس شنا از نوع اروپایی  و یا  لباس های شنای یک تکه که بدن را می پوشاند  و از پارچه های مخصوص لباس شنا دوخته شده اند عادت کرده اند.  اما در  اینجا اتفاق می افتد که زنان عرب در همان لباس هایی که به خرید می روند  شنا می کنند.  ما خواهان تغییر این  وضع هستیم».

شهروندان  بومی  نسبت به آشغال هایی که  مهمانان عرب در پارک ها از خود برجا می گذارند و  سر و صدای شبانه  ابراز نارضایتی کردند.

در بروشوری که به زبان عربی منتشر شده است برای مهمانان از کشورهای عربی در باره  رعایت  مقررات راهنمایی و رانندگی، سرعت مجاز  و دیگر  موازین رفتاری  توضیح داده می شود.

« در بروشور  محل قرار داشتن  زمین های بازی برای بچه ها، پارک ها  معین شده است تا مهمانان از کشورهای عربی  فقط در یک جا جمع نشوند.   در نتیجه تجمع آنها در یک محل  ممکن است مسادلی  با ساکنان محل بروز کند».

این بروشور از طریق آژانس های توریستی و  انجمن اسلامی شهر « تپلیتس»  و  سفارت کویت در اختیار گردشگران گذاشته می شود.

مثل سال گذشته راهنمای آشنا  با سنن جهان عرب  موازین رفتاری و نزاکت  را برای  مهمانان خارجی از کشورهای عربی  توضیح می دهد.  این نقش به یک سوری محول  شده است که مقیم جمهوری  چک است.  تجربه نشان داده است  که  مهمانان  اعتماد بیشتری به  شخصی دارند که به زبان عربی  حرف بزند.

در سال گذشته  گروهی از مسلمانان محلی   کشورهای  عربی مقیم چک  در شهر استراحتی « « تِپلیتس» برنامه های آشنایی با موازین رفتاری را برگزار کردند. داوطلبان همراه مهمانان به جمع آوری آشغال ها در پارک ها  دست زدند و  پلاکاردهای اطلاعاتی به زبان عربی را  در  پارک ها  و محل تجمع مهمانان عرب آویزان کردند.  « روزهای چند فرهنگی»  نیز در شهر « تپلیتس» برگزار می شود.

عباس ایخاف  سوری در این خصوص گفت: « این امکانی برای آشنایی با یکدیگر  و  صحبت در باره  مشکلات موجود است.  بسیاری از  اهالی « تپلیتس» نمی دانند مسلمانان چه افرادی هستند.  آنها فقط از طریق اخبار با آنها آشنا هستند».

شهرداری  معتقد است که  اقدامات پیشگیرانه و روشنگری نتایج خوبی ببار آورده اند.  اما تعدادی از  ساکنان محلی معتقدند که این تدابیر نتیجه ای نداشته است.

یوا پروخازکووا  که در نزدیکی پارکی زندگی می کنند که جای محبوب تجمع  مهمان از کشورهای عربی شده است  گفت: «  فکر نمی کنم مهمانان استراحتگاه ها  نمی دانند چگونه باید در اینجا رفتار کنند.  آنها  تلویزیون دارند و به اخبار گوش می دهند. در این برنامه ها در باره سنن و  موازین رفتاری در اروپا تعریف می شود. فکر می کنم  موضوع در وهله اول  با  تمایل به رعایت  موازین  به ثبت رسیده مرتبط است. اشتباه ما این است  که ما  دست به عقب نشینی می زنیم  و  مدام استثناء قائل می شویم.  گردشگرانی که به نزد ما می آیند وقتی  می بینند  که ما  رعایت  موازین و مقررات رفتاری را از آنها طلب نمی کنیم، خیلی زود به این وضع عادت می کنند».

مأموران پلیس  این نظریه را رد می کنند که گویا  برخورد آنها نسبت به رفتار مهمانان استراحتگاه ها  با مردم بومی فرق دارد

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала