گزارش و تحلیل

اعتراف و پوزش، جسارت می طلبد

© Fotolia / TolgaildunТурецкие флаги на острове Бююкада близ Стамбула
Турецкие флаги на острове Бююкада близ Стамбула - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عادی سازی روابط روسیه با ترکیه مستلزم شرایط و درخواست ها است که مسکو قبلاً آنها را بیان کرده بود.

این تفسیر لئونید کالاشنیکوف، معاون اول کمیسیون روابط بین المللی دومای روسیه در واکنش به اظهار مِولوت چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر تشکیل گروه کاری مشترک برای ایجاد همکاری است که خدمت شنوندگان محترم عرض می شود.
لئونید کالاشنیکوف نظر خود را این طور بیان می کند:

"چنین گروه کاری را میتوان ایجاد کرد. ولی به تفاهم نیاز است. شرایطی که ما برای عادی سازی روابط به ترکیه تفهیم کرده بودیم، پابرجاست. ما خواستار پوزش به خاطر سرنگون کردن هواپیمای روسی، کشیدن مسئولان آن به دادگاه و پرداخت غرامت هستیم. لیکن من تا به خال، چشم انداز بهبود شدن روابط را نمی بینم".


مِولوت چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تاریخ 30 مه پیشنهاد تشکیل گروه کاری مشترک با روسیه برای جستجوی طرق عادی سازی روابط بین دو کشور را ارائه کرده بود. وی تأکید کرد که چنین گروه به خواست طرف روسی، میتواند رسمی یا غیر رسمی باشد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 28 ماه مه اعلام کرد که روسیه طرفدار تجدید کردن روابط با ترکیه می باشد و منتظر گامهای مشخص آنکارا در این استقامت است. ولادیمیر پوتین قید کرده بود که "ما اظهارات طرف مقابل مبنی بر دلخواه تجدید کردن روابط می شنویم. ما هم خواستار تجدید کردن روابط هستیم. ما این روابط را تخریب نکرده ایم. ما از هیچ چیز دریغ نکرده ایم. در طول ده ها سال، روابط روسی- ترکی را به سطح بی نظیر دوستی و شراکت ارتقاء داده ایم. و در حقیقت، دوستی بین مردم روسی و ترکی به سطح خیلی بالا ارتقاء یافت است. ما به این دوستی ارزش بسیار قایل هستیم. چرا مقامات کشور این کار را کردند، تا به حال مورد درک من نیست".
رهبر دولت روسی اضافه کرد که "ما توضیحات مقامات ترکی را شنیده ایم، ولی ما پوزش و عذر و آمادگی جبران زیان و ضرر را نشنیده ایم".


از طرف دیگر، ستانیسلاو تاراسوف، رئیس مرکز تحلیلی و اطلاعاتی موسوم به "خاور میانه — قفقاز، در مصاحبه روزنامه روسی "ایزوستیا" گقت:

"به هر صورت، علایم گامهای اولی طرفین ، هر چند خیلی ناجسورانه، در راه عادی سازی روابط وجود دارد.


ستانیسلاو تاراسوف، کارشناس مرکز فوق الذکر چنین نظری دارد:

"چندی پیش، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، امکان شرکت آنکارا در پروژه جدید انتقال لوله گاز به اروپای جنوب را رد نکرده است. هم زمان، احمد داود اوغلو، از مقام خود سبک دوش شد. جریان سبک دوشی و استعفای وی، آن چنان که از رسانه ها معلوم است، شکل جنجالی داشته و مرتبط به عدم خواست نخست وزیر سابق کشور مبنی بر تغییر سیستم ریاست جمهوری در رأس رجب طیپ اردغان است. امروز، مقام نخست وزیری به شخص نمادین سپرده شده است. و تمام مسئولیت سرنگونی هواپیمای روسی را ترکها، ظاهراً به گردن داود اوغلو می اندازند که خودش در دوره نخست وزیری تصامیم را اتخاذ میکرد".


کارشنای تاراسوف قید می کند که مقامات آنکارا، در عادی سازی روابط با مسکو، علاقه حیاتی دارد. چون، به خاطر تحریم های اعمال شده به ضرر و زیان بزرگ اقتصادی مواجه شدند. علاوه بر این، ترکیه روابط با روسیه، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اورآسیا را به رخ آمریکا و اتحادیه اروپا می کشد و می خواهد بگوید که غیر از غرب، راه دیگر هم همیشه پیدا شدنی است.
کارشناس تاراسوف نتیجه گیری می کند که "فقط این سوئال مطرح است، آیا مسکو، در صورتی که ترکها تمام گناه را به گردن داود اوغلو بیاندازند، در نهایت، موافق اند در عادی سازی روابط، گام ها یی را بر دارد یا ولادیمیر پوتین بر سر شرایطی که قبلاً به آنکارا گفته بود،پایش را از آن پایینتر نخواهد گذاشت".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала