رسانه: ایران برای ایجاد ناحیه حایل با افغانستان با طالبان همکاری می کند

© AFP 2023 / Javed Tanveerطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران برای ایجاد ناحیه حایل در مرز خود با افغانستان و جلوگیری از رخنه شبه نظامیان عضو گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) با مقامات جنبش طالبان همکاری می کند.

به گزارش مجله آمریکایی Foreign Policy با استناد به منابعی در محافل دیپلماتیک و نظامی، نزدیکی با طالبان به معنای تحول شدید در سیاست مقامات شیعه ایران است که قبلا جنبش سنی طالبان را خطر مشتقیم می دانستند. ایران قبل از حمله ائتلاف بین المللی تحت رهبر آمریکا به افغانستان در سال 2001 اسلحه و دیگر کمک ها را به ائتلاف شمال ، دشمن اصلی طالبان در آن زمان می رساند.

حالا تهران معتقد است خطر طالبان به مراتب کمتر از داعش است که طبق ارزیابی دولت آمریکا حدود سه هزار شبه نظامی در افغانستان دارد. 

یکی از منابع Foreign Policy گفت ناحیه حایل  مورد نظر ایران از ولایت جنوبی هلمند تا ولایت قندوز در شمال افغانستان امتداد خواهد داشت. طالبان بخش بزرگی از هر دو ولایت را کنترل می کنند.

منابع دیگر گزارش می دهند که ایران به طالبان متمرکز در مرزهای خود از همین حالا کمک مالی رسانده و محموله های کوچک اسلحه از جمله مسلسل های سنگین،  نارنجک اندازهای دستی و مهمات به آنها تحویل می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала