ترس از سامانه اس -300 روسی

© Sputnik / Alexander Vilf سامانه دفاع هوایی « اس -300» روسیه
سامانه دفاع هوایی « اس -300» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
راننده« اس -300» سوئیچ را می چرخاند و طی 8 دقیقه محل « اس -300» تغییر می کند.

تحویل  سامانه  « اس —300»  روسیه به ایران  واقعا باعث هراس  همسایگان جمهوری اسلامی ایران می شود.  چرا سامانه  « اس —300» روسی تا این حد باعث  ترس  رقبای تهران می شود؟

اسرائیل نگران است

© REUTERS / Jonathan Ernstنتانیاهو: ایران به علت تحریم هیچ عجله ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد
نتانیاهو: ایران به علت تحریم هیچ عجله ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: ایران به علت تحریم هیچ عجله ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد

 

اسرائیل نگرانی خود را از ظاهر شدن « اس —300» در ایران  ابراز کرد.  در مرحله اتخاذ تصمیم از سوی ولادیمیر پوتین در خصوص لغو ممنوعیت  تحویل  این سامانه به ایران،  مقامات اسرائیلی  با اینگونه چرخش حوادث  موافق نبودند.  بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر  اسرائیل  اعلام نمود: «  اسرائیل  تحویل  سامانه موشکی « اس —300» به  ایران کشوری که  باعث بی ثباتی  اوضاع در منطقه  خاور میانه  از جمله در نزدیکی مرزهای اسرائیل می شود را  قاطعانه محکوم می کند».

گفته شد که سامانه « اس —300»  فقط یک سلاح دفاعی نیست.  مسکو را به  تلاش تشدید نفوذ خود در منطقه با کمک  تحویل « اس —300»  به ایران  مورد سرزنش قرار دادند.  اما علت اصلی عصبی شدن اسرائیل آن است  که « اس —300» وارد آوردن ضربه به  تأسیسات هسته ای ایران  و نقض  توازن قوا در منطقه را دشوار می سازد.

 

 

 

 

 

 

 

آمریکا ابراز مخالفت می کند

© Flickr / Stephen MelkisethianUS Capitol
US Capitol - اسپوتنیک ایران
US Capitol

 

آمریکا نیز  نگران ظاهر شدن این سامانه در ایران است.  اما نگرانی آمریکا کمتر از اسرائیل است.  واشنگتن رسمی ابتدا  مخالفت خود را ابراز نمود  اما بعد لحن خود را تغییر داد.  الیزابت  ترودو سخنگوی  وزارت امور خارجه آمریکا  به خبرنگاران گفت:  واشنگتن  تحویل سامانه « اس —300» به ایران را  نقض  موافقت نامه  برنامه هسته ای ایران نمی داند.  این معامله  در تضاد با  قطعنامه های  شورای امنیت سازمان ملل قرار ندارد.  همه چیز مطابق با قانون  انجام می شود.

 بعلاوه تحویل سامانه دفاع هوایی « اس —300» برای آمریکا  سود آور است، زیرا  واشنگتن با ترساندن کشورهای منطقه سعی می کند  سیستم ضد هوایی خود « پاتریوت» را بفروشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا کشورهای خلیج متحد خواهند شد؟

© Fotolia / Peyman Kaiediخلیج فارس
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
خلیج فارس

 

 سامانه  دفاع هوایی « اس —300»  می تواند  بخوبی از ایران در مقابل  حملات هوایی دفاع کند.  به عقیده آمریکا  «  خطر موشکی ایران»  شدید تر می شود. جهت دفاع  در مقابل این خطر، متحدان آمریکا  در منطقه،  به ویژه کشورهای خلیج فارس  باید از سیستم متحده پدافندهوایی  برخوردار باشند  که سامانه دفاع هوایی « پاتریوت» آمریکایی باید اساس آن را تشکیل بدهد.  بدین ترتیب  با ترساندن  کشورهای پادشاهی  عربی  سیستم  دفاع هوایی آمریکا به فروش خواهد رفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایران زیر چتر حفاظتی

© Fotolia / Borna Mirahmadianانفجار در کارخانه سیمان خوزستان
انفجار در کارخانه سیمان خوزستان - اسپوتنیک ایران
انفجار در کارخانه سیمان خوزستان

 

آیا سامانه دفاع هوایی « اس —300» تا این حد خطرناک است؟  سرگی خاتیلِف  کارشناس نظامی  روسیه در این خصوص گفت: « خصوصیات اصلی  این سامانه —  ارتفاع  نابودی هدف 27 کیلومتر  و برد  250 کیلومتر  با  موشک های  مختلف است. سامانه « اس —300» بطور همزمان  6 هدف را نابود می کند. این سیستم قادر است جنگنده، بمب افکن و موشک های بالدار  را کشف کند، برد کشف جنگنده، 15 کیلومتر، بمب افکن ، 20 کیلومتر  و  موشک های بالدار  در ارتفاع 100 متر —  تا 60 کیلومتر».

آیتِچ بیژِف  معاون سابق  فرمانده  کل نیروی هوایی روسیه در مسائل  سیستم متحده  پافند هوایی  کشورهای همسود در این خصوص گفت: « امتیاز اصلی  اس —300،  قابل تحرک بودن آن است. این سامانه را می توان در هر کجای خاک کشور مستقر کرد و  پوشش  مطمئن  هر نوع تأسیسات و یا پایتخت را تأمین نمود».

 البته « اس —300» یک سرباز اونیورسال نیست  و آمریکا بمب افکن  هایی دارد  که قادر به  دفع این سامانه هستند.  اما تعداد آنها کم است و این نوع بمب افکن ها خیلی گران هستند.  بهر حال سامانه دفاع هوایی « اس —300»  دخالت نظامی در ایران را مشکل  می سازد. « اگر ایران تهدید شود، این سامانه  از  عهده  ایجاد پوشش مطمئن برای تمام تأسیسات مهم ایران  برخواهد آمد.  می توان آن را در هر جایی که لازم باشد مستقر کرد و  چتر  دفاع هوایی را باز کرد».

 

 

 

توازن قوا

© AFP 2023 / KIM JAE-HWANA US Army's Patriot Surface-to Air missile system
A US Army's Patriot Surface-to Air missile system - اسپوتنیک ایران
A US Army's Patriot Surface-to Air missile system

 

به گفته  کارشناسان، سامانه دفاع هوایی « اس —300»  بر توازن  قوا در منطقه تأثیر نمی گذارد. به عقیده آیتیچ بیژِف « توازن قوا  تغییر نمی کند و فقط ایران در مقابل  حملات هوایی  تحت دفاع قرار خواهد داشت».   بعلاوه تعداد  سامانه هایی که به ایران تحویل داده شده اند  زیاد نیست که نمی تواند  وزنه را  به یک سمت سنگین تر کند. سرگی خاتیلوف گفت:  «  فقط  با یک هنگ  « اس —300»  توازن قوا  10 درصد تغییر می کند.  فقط در صورتی  که سیستم  دفاع ضد موشکی در ارتفاعات  خرد و متوسط و  بزرگ  و بردهای متفاوت  ایجاد شود و یا  پوشش هوایی بیشتر از برد « اس —300» باشد و  سیستم تجسس دوربرد که برای  سیستم  ضد موشکی کافی باشد  ایجاد گردد،  سامانه دفاع هوایی « اس —300» می تواند  سهم خود در  سیستم  پدافند هوایی ایران را ایفا کند  و  امکانات جنگی  گروهبندی دفاعی ایران  از نیروها و وسایلی فراتر خواهد رفت  که در این جهت  و محل معین مورد استفاده قرار می گیرند.

اما ایران بهر حال از یک امتیاز عالی برخوردار می شود: « هم اکنون سامانه دفاع هوایی «اس —300» بهتر از  سامانه هایی است که  همسایگان ایران از آن برخوردارند».

این موضوع به دردسر بزرگی برای همسایگان ایران مبدل شده است.  همسایگان ایران  از سامانه مدرن آمریکایی « پاتریوت» برخوردارند. این سامانه از نظر خصوصیات خود از « اس —300» عقب می ماند.  پاتریوت بطور همزمان می تواند  4 هدف را رهگیری کند و بزند و اس —300 6 هدف را.  پاتریوت بر یدک کش خودرو  نصب شده است، اس —300 از سیستم کشش برقی مستقل استفاده می کند. راننده « اس —300» سوئیچ را می چرخاند و طی 8 دقیقه  محل « اس —300» تغییر می کند.  پاتریوت در این  زمینه از  اس —300  عقب می ماند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала