گزارش و تحلیل

ریاض در دام واشنگتن

© AP Photo / Carolyn Kasterمجلس کنگره آمریکا به دنبال بلوکه کردن توافق هسته ای با ایران است
مجلس کنگره آمریکا به دنبال بلوکه کردن توافق هسته ای با ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس سنای امریکا روز 18 مه لایحه قانونی «عدالت علیه حامیان تروریسم» را به تصویب رساند.

طبق این قانون خانواده قربانیان و مجروحین حادثه 11 سپتامبر 2001 می توانند از دولت عربستان سعودی به دلیل همدستی در سازماندهی این حمله شکایت کنند. این قانون برای بررسی به اتاق نمایندگان مجلس کنگره فرستاده شد. چنانچه این سند در مجلس کنگره به تصویب برسد، روی میز باراک اوباما خواهد رفت.

جوش ارنست دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز 17 مه گفته بود که به احتمال زیاد رییس جمهور امریکا این قانون را وتو می کند. به گفته وی، بعید است که رییس جمهور اوباما آن را امضا کند.

در این جریان حتی میزان صدمات احتمالی به روابط واشنگتن و ریاض چندان مهم نیست. امریکا امروز نگرانی های دیگری دارد. اوباما قبلا هم گفته بود که این مشکل در راه های تعامل امریکا با دیگر کشورهاست. اوباما خاطر نشان کرده بود که اگر فرصتی برای شکایت افراد علیه دیگر دول خارجی فراهم شود، آنوقت تک تک شهروندان سایر کشوها دایما علیه امریکا اقامه دعوی می کنند.

علاوه بر این، اگر قانون مذکور در یکی از مراحل بعدی به تایید نرسد، ماجرای فرضیه همدستی عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر 2001 به پایان نمی رسد. مساله برداشتن عبارت «کاملا محرمانه» با 28 صفحه گزارش تحقیقات این حمله به جای خود باقی است. مقامات رسمی امریکا که این گزارش را مطالعه کرده اند، چندین مرتبه به کنایه گفته اند که از ریاض در این گزارش نام برده شده است.

به گفته برخی منابع، شرایط حول انفجارهای نیویورک و همچنین سیاست های واشنگتن در خصوص سوریه باعث نارضایتی عربستان سعودی شده است. تمام این مسایل در یک لحظه می تواند به جنجالی بین دو کشور بدل شود.

عربستان سعودی ساکت نمی ماند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در سفر خود به واشنگتن در ماه مارس نسبت به این سند ابراز نگرانی کرده و حتی تهدید کرده بود که سهام پادشاه عربستان در امریکا به مبلغ 750 میلیارد دلار را به فروش خواهد گذاشت.

ویچیسلاو ماتوزوف شرق شناس روس و دیپلمات سابق می گوید: «فعلا تنش ها روند صعودی دارند که قابل توضیح است. صحبت از شدیدترین فشار بر عربستان سعودی است که این اواخر خط مشی استقلال طلبانه را پیش گرفته و خیال استقلال سیاسی را در سر می پروراند. در همین راستا شاهد برقراری ارتباط سعودی با رهبر مصر هستیم. علاوه بر این، ریاض آماده است تا در خصوص سوریه تخفیف قایل شود و جریان سازنده را دنبال کند. با این حال امریکا سعودی ها را وادار می کند موضع قبلی خود را حفظ کنند. به این ترتیب، واشنگتن با دستهای سایرین مذاکرات ژنو را برهمی می زند و نتیجه گیری منوط بر حل و فصل سیاسی را عقب می زند. در عین حال خود را بی تقصیر نشان می دهد.

به گفته این کارشناس روس، عربستان سعودی واقعا در تله پولی — اقتصادی امریکا افتاده است. تهدید به فروش سهام عملی است، زیرا اولین گام ها در این مسیر به بهانه گرفتن امریکا برای ضبط اموال عربستان ختم می شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала