گزارش و تحلیل

همکاری در بخش سرمایه گذاری، کلید توسعه روابط روسیه با کشورهای آسه آن است

© Sputnik / Host photo agency/ Vladimir BaranovПодготовка к саммиту Россия — АСЕАН
Подготовка к саммиту Россия — АСЕАН - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روابط متقابل و تعامل بین روسیه و کشورهای آسه آن، سیاست هنوز از اقتصاد پیش قدم است. یکی از اهداف مهم امروز، از بین بردن این شکاف است. مواردی همکاری مشترک با کشورهای جنوب شرق آسیا مبرمیت خاص در نشست سران روسیه – آسه آن که در 19 ماه می در شهر روسی سوچی برگزار می شود، پیدا کرده است.

به عقیده ویکتور سومسکی، رئیس مرکز آسه آنِ دانشکده دولتی روابط بین المللی مسکو، گفتگو کثیرالمحور و گوناگون در حوزه سیاست که طی 20 سال موفقانه بین روسیه و کشورهای آسه آن جریان دارد، زیربنای مطلوبی را برای شراکت اقتصادی مهیا می سازد. به نظر این کارشناس، اقتصاد مدرن و زودرس کشورهای شریک، با مرور زمان به منابع انرژی نیاز بیشتر دارد. از طرف دیگر، رشد جمعیت در این کشورها منجر به تقاضای افزون غذا به دلیل آنکه امکانات توسعه وسیع کشاورزی در این کشورها عملاً به ته و انتها رسیده است، می شود. این عوامل، زمینه ای تحقق امکانات صادراتی شرق دور روسیه به میزان بیشتر را فراهم می سازد و نظریه مطلوب توسعه منطقه، به جلب و جزب سرمایگزاری کمک و یاری می کند.
به نظر یارسلاو لیسوؤلیک، اقتصاددان ارشد بانک توسعه اوروآسیا، اگر قبلاً توجه خاص و الویات دار در این منطقه به روابط تجاری معطوف بود، امروز بر همکاری سرمایه گذاری تأکید می شود. اقتصاددان روسی می گوید:

" در بازارهای آسیا — اقیانوسیه مازاد سرمایه آزاد برای جابجا کردن سرمایه موجود است. برای روسیه تعامل با آسه آن، مفهوم وارد شدن به منطقه رشد روزافزون آسیا — اقیانوسیه دارد و راه باالفل تعامل با شراکت تجاری کشورهای منطقه اقیانوسیه آرام که اعضای آسه آن، شامل این سازمان هستند، می باشد. این همچنین شرایطی برای تنوع صنعتی و منطقه ای و تغییر جهت مسیر کالاها را فراهم می سازد. این یک ظرفیت کلان می باشد که هنوز حتی به سوی تحقق یافتن آن قدمی ورنداشته شده است.
وجود آوردن شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری، کار طویل مدت و زحمت کشی می طلبد. سرمایه گذار باید متیقین شود که همکاری، حد اکثر، قابل اعتماد و پربهره خواهد بود. به قول روستام ماکاروف، مدیر ریاست وزارت توسعه شرق روسیه، برای کار مؤثر در میدان جلب و جزب سرمایه، اول باید با سواد خود را معرفی کنیم. ماکاروف می گوید:" ما با سرمایه گذاران و در مواردی زیاد با مقامات کشورهای گوناگون همکاری می کنیم، کوشش میکنیم آنها را قانع کنیم که در شرق دور، تجارت با امنیت و نفع همراه است. پروژه های زیاد در منطقه شرق دور موثرتر نسبت به نقاط دیگر روسیه و یا کشورهای آسه آن است. یکی از اهداف کلیدی ما، تبدیل کردن شرق دور در قالب توسعه جلو افتاده به میدانی برای تولیدات مدرن روز است. برای این کار، ابزار فناوری مانند اراضی توسعه جلو افتاده، بندر آزاد ولادیووستوک، پشتیبانی زیربنایی پروژه ها برای سرمایه گذاری و دیگر، طراحی و تطبیق شده است. اقتصاددانان می دانند که "خطرات کشوری" وجود دارد و سرمایه گذار آن را در تصمیم جابجا کردن سرمایه در کشورهای گوناگون، حتماً در نظر دارد. در شرق دور این خطرات برابر صفر است".


فهرست صنایع برای پیشنهاد به سرمایه گذاران کشورهای گوناگون از جمله اعضای آسه آن، از طرف روسیه تهیه شده و در جلسه قریب الوقوع سران روسیه و عضو آسه آن تقدیم خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала