گزارش و تحلیل

فایل‌های جدید از آرشیو اسنودن: ان اس ای در تهیه بازپرسی زندانیان گوانتانامو شرکت کرد

© REUTERS / U.S. Department of Defense/Petty Officer 1st Class Shane T. McCoyعکس های برهنه زندانیان در زندان های سیا
عکس های برهنه زندانیان در زندان های سیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تارنمای آمریکایی «اینترسپت» 166 فایل جدید آزشیو اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد. این اسناد همکاری احتمالی ان اس ای با بازپرسان گوانتانامو و شرکت کارمندان آن در تدوین شیوه‌های بازپرسی محبوسین آن زندان را ثابت می‌کنند.

در اکتبر 2003 در گزارش خبری SID Today  ویژه کارمندان NSA   سفر یک و نیم ماهه به گوانتانامو تبلیغ شده بود

یکی از ماموران NSA  به محض بازگشت تعریف کرد که وظیفه او هنگام کار در آنجا تهیه سؤالات و تدوین روال های بازجویی و شرکت گاه به گاه خودش در این بازجویی ها بود.

این کارمند ادعا کرد که وقت در گوانتانامو خوش گذشت. او فرصت داشت با اسکوبا قواصی کند و به دیگر ورزش های آبی بپردازد ولی همه می‌دانند که هر چند که گوانتانامو در خط ساحلی کوبا قرار دارد باز هم تفرجگاه نیست.

در این اسناد همچنین گفته شده که در 2002 از بوسنی و هرزگوین 6 فرد زندانی بصورت محرمانه به زندان دارای شهرت شوم در گوانتانامو ی کوبا روانه شدند

سازمان های مدافع حقوق بشر به کرات رسیدگی در خصوص استعمال احتمالی شکنجه در گوانتانامو  انجام دادند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در 2004 گزارش مربوطه را تهیه کرد. در جریان یکی از تحقیقات دیدبان حقوق بشر Human Rights Watch  معلوم شد که زندانیان گوانتانامو را لخت می‌کردند و آن‌ها را در حالت نامناسب و دردناک محکم نگه می داشتند، آن‌ها را از خوراک، آب و خواب محروم می‌کردند و در اتاق‌های بسیار گرم یا سرد می گذاشتند و یا آن‌ها را در تاریکی کامل با موسیقی پرصدا برای وقت مدیدی می بستند.

در 2007   FBI  آمریکا شهادت های ماموران خود را که در زندان گوانتانامو کار کرده بودند منتشر کرد. به گفته آن‌ها راهکار های رفتار با زندانیان  از استاندارد ها و موازین قانونی فراتر است.

جالب اینجا است که قبلاً همکاری‌های NSA با بازجویان گوانتانامو زیاد به بحث گذاشته نشده بود. در گزارش های کمیته سرویس های ویژه یا کمیته نیرو های مسلح سنای آمریکا ذکری در این باره وجود ندارد. ولی جای تعجب نیست که کارمندان NSA  در آن زندان حضور داشتند.

در ضمن تا به حال هیچ واکنشی در مورد انتشار این اسناد از آژانس امنیت ملی آمریکا حاصل نشده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала