گزارش و تحلیل

ارز مشترک در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی

© Sputnik / Aleksander Vilfتاتیانا والووایا مدیر دپارتمان روابط بین الملل دولت
تاتیانا والووایا مدیر دپارتمان روابط بین الملل دولت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همگرایی بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی ارواسیایی بحران اقتصادی را در این کشورها ملایم تر کرده است.

تاتیانا والووایا عضو شورای شاخه های اصلی همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیایی به این نکته اشاره کرده و گفت که حجم تجارت در داخل اتحادیه به دلیل شرایط سخت بازار افت کرده است، اما آهنگ سقوط در مقایسه با تجارت با کشورهای ثالث بسیار پایین است.

نقش همگرایی در غلبه بر بحران اقتصادی بسیار قابل ملاحظه می باشد. حجم تجارت تنها به دلیل افت قیمت انرژی پایین آمده ، با این حال حجم فیزیکی تجارت رو به رشد است. در ماه ژانویه و فوریه حجم تجارت متقابل 18% افت داشت، با این حال حجم تجارت با کشورهای ثالث تا40% پایین آمد.

بازار متحد و ارز متحد

بازار پولی مشترک در فضای اوراسیایی تا سال 2015 آماده می شود، تا آن موقع تنظیم کننده فراملیتی واحدی را ایجا می کنیم که جایگزین تنظیم کننده های ملی نمی شود اما برای بازار مشترک «قوانین مشترک» تعیین خواهد کرد.

این برنامه بسیار بلندپروازانه است،اما می خواهیم کار ایجاد بازار پولی مشترک را از همین امروز شروع کنیم. کار طبق برنامه پیش می رود. علاوه بر این، باید مساله نهاد پولی را هم حل و فصل کنیم، زیرا استانداردهای افرادی که در بازار مشترک پولی کار می کنند، باید هماهنگ باشند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیایی و اتحادیه اروپا

جامعه اروپا بر خلاف تجار اروپایی هنوز به مزیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیایی پی نبرده اند. تعاملات با اتحادیه اروپا در حال حاضر مراحل اولیه خود را پشت سر می گذارد، زیرا شاکله های قدیمی مانع از پیشرفت کار می شوند.

تاتیانا والووایا در عین حال تاکید می کند که اتحادیه اقتصادی اوراسیایی چند سال قبل به همکاران اروپایی پیشنهاد شروع گفتگوها در این حوزه را مطرح کرده بود. این ارتباطات به اعتقاد والووایا هم برای تجار و هم دول اتحادیه و دول اروپا ضروری هستند.

وی در ادامه می گوید: «تجارت اروپایی نمی تواند مساله تنظیم کننده بازار یا کار گمرکی در روسیه و بلاروس و قزاقستان و حتی ارمنستان و قرقیزستان را حل و فصل کند، در صورت تمایل به ارتباط، بایستی با اتحادیه اوراسیایی وارد گفتگو شود. نیاز به ایجاد فضای مشترک اقتصادی از لیسبون تا ولادیقفقاز وجود دارد.

به گفته والووایا، بسیاری در اروپا اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یک اتحادیه سیاسی می دانند و تصور می کنند که روسیه تصمیم گیرنده در تمام امور است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала