گزارش و تحلیل

اولین بازدید از ژاپن لیکن بدون توبه و عذرخواهی از مردمش

© AFP 2023 / Saul LoebПрезидент США Барак Обама на встрече глав TPP
Президент США Барак Обама на встрече глав TPP - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین بازدید رئيس جمهور آمریکا از هیروشیما تنها به عنوان یک گام ضد جنگ، علامت دار خواهد بود نه عذرخواهی.

کاخ سفید تایید کرد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پایان این ماه طی سفر خود به ژاپن از هیروشیما بازدید خواهد کرد. دولت ژاپن سفر رئيس جمهور ایالات متحده به هیروشیما که قربانی بمباران اتمی آمریکا شده است، یک رویداد تاریخی قلم داد می کند. Yoshihide Suga ، دبیر کل کابینه ژاپن گفت که این دیدار، فرصت مهم تاریخی در جهت گسترش "جنبش بین المللی در راه صلح و بدون سلاح هسته ای" می باشد.
با این حال، "جاش ارنست"، سخنگوی کاخ سفید عجله کرد به طرف ژاپنی اطمینان بدهد که اولین سفر در تاریخ رئيس جمهور ایالات متحده به هیروشیما به هیچ وجه عذرخواهی بمباران اتمی شهر در سالهای جنگ جهانی دوم بلقی نمی شود. انتظار می رود که مخالفان سیاسی اوباما او را از این دیدار انتقاد کنند، بنابراین، بِن رودز، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا، همچنین تأکید کرد که آمریکا قصد ندارد به بررسی تصمیم بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن که در پایان جنگ جهانی دوم به تصویب رسیده بود، بپردازد. اگر چه مسئله عذرخواهی قبل از سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به هیروشیما مطرح شده بود، اما آمریکایی ها از این نکته سر باز زدند و آشکاراً گفتند که هیچ معذرتی، حرف و گپی در میان نخواهد بود. به نظر دیمیتری استرِلتسوف، کارشناس ژاپن و استاد دانشکده روابط بین المللی مسکو، به این خاطر، امروز این موضوع مورد بحث قرار نمی گیرد:
در ایالات متحده معتقدند که بمباران اتمی، منطقی و قابل توجیه بود چونکه فرصت نجات دادن نزدیک به یک میلیون سرباز آمریکایی مهیا می ساخت. در غیر آن، در صورت نبرد در خاک ژاپن، سربازان مجبور به تسلیم بودند. علاوه بر این، آمریکایی ها معتقدند که بمباران اجازه داد جنگ جهانی دوم به سرعت ختم شود. ژاپنی ها بر این باورند که این عمل بی معنی و وحشیانه است و هیچ توجیهی ندارد. ژاپنی ها به بمباران اتمی طرزفکر کاملا منفی دارند. با این حال، در رابطه با مسئله عذرخواهی وضعیت متفاوت است. آمریکایی ها به همان دلایل عذرخواهی بی جا و ربط می دانند، چون ممکن است آن اساس و دلیلِ نه تنها بمباران اتمی ، بلکه کل مفهوم تاریخی دخالت ایالات متحده در جنگ علیه ژاپن را تضعیف می کند. باید توجه داشت که این مفهوم با رنگهای روشن نوشته شده است.
و اگر چه نظرات ایالات متحده و ژاپن به این عمل وحشیانه متفاوت هستند، طرف ژاپنی در چهره "کازومی ماتسویی"، شهردار هیروشیما در آستانه سفر اوباما به هیروشیما عدم بحث این موضوع را به طرف آمریکایی اطمینان داد. غیر از این، از آن پوزش برای بمباران اتمی نمی طلبند. "دمیتری استرِلتسوف" خاطرنشان می کند که این سربه زیری رفتار دوگانه ژاپنی به رویداد تاریخی چنین توضیح داده می شود:
— با وجود این که ژاپنی ها نگرش منفی به بمباران اتمی دارند، آنها درفکر خواست رضایت اخلاقی از آمریکایی ها نیستند. این تناقض خاص، ناشی از عقدهٔ روانی"دانش آموزی" که ژاپن هنوز به آمریکا دارد، می شود. در این عقدهٔ روانی، محکوم کردن بمباران اتمی همراه قدردانی به خاطر رونق پس از جنگ، نجات از تهدید کمونیستی، به کار بردن دموکراسی و غیره ارتباط می گیرد. ژاپنیها همزمان اعتقاد و قدردانی به خاطر رهایی از طاعون میلیتاریستی که کشور را در قرن 20 فرا گرفته بود، توام می کنند. بنابراین، من فکر می کنم سفر آینده اوباما به هیروشیما هیچ گونه رسوایی بزرگ و درگیری سیاسی را ایجاد نخواهد کرد. بازدید رئیس جمهور آمریکا از هیروشیما به احتمال زیاد یک اقدام یادمان از قربانیان، به ویژه قربانیان غیرنظامی خواهد شد. به نظر آمریکایی ها قربانیان غیرنظامی عمدتاً از سیاست میلیتاریستی محافل حاکم ژاپن آسیب خوردند. اولین بازدید رئيس جمهور آمریکا از هیروشیما ارزش سمبولیک به عنوان یک گام صلح طلب ضد جنگ تلقی می شود.
معاذالک، هدف اصلی وی نه در توبه بمباران تمی آمریکایان، بلکه بیشتر محکوم کردن جنگ در ذات خود است، از جمله جنگ اتمی. تصادفی نیست که شهردار هیروشیما اظهار امیدواری کرد که اوباما از موزه صلح بازدید بعمل می آورد، گل گذاری کرده و با شاهدان عینی بمباران اتمی گفت و گو داشته باشد.
جای ذکر است که هواپیماهای نظامی آمریکا بمب اتمی را مورخ 6 و 9 اوگوست سال 1945 سر شهرهای هیروشیما و ناگاساکی ژاپن انداخته بودند. در نتیجه آن عمل از 130 تا 25 هزار شهروند جان خود را از دست داده بودند. بمباران شهرهای هیروشیما و ناگاساکی یگانه ترین مورد به کار گیری در جنگ، سلاح هسته یی می باشد. یاد آوری می کنیم که در ماه آوریل، "ماتسوئی کادزومی"، شهردار هیروشیما اظهار کرد که در حین بازدید باراک اوباما از شهر، نیت درخواست عذرخواهی از وی نخواهد داشت. وی گفته بود که باید ادعاها و مباحثی دو طرف در باره میزان گناهشان به فراموشی سپرده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала