گزارش و تحلیل

ناتو از تحریکات همجوار روسیه دست بردار نیست

© AFP 2023 / Nikolay DoychinovАмериканские солдаты во время военных учений в Болгарии
Американские солдаты во время военных учений в Болгарии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اطراف شهر تِفلیس، پایتخت کشور گرجستان، ناتو تمرین و مانورهای نظامی بین المللی موسوم به "Noble Partner -2016" یا شریک شایسته 2016 شروع کرده است. هدف و مقصد این تمرینات که تا 26 می ماه جاری در پایگاه اسبق شوروی "وازیئانی" از سر گرقته خواهد شد، آمادگی یگان های گرجستانی برای مشارکت در واحدهای واکنش سریع ناتو امتحان خواهد شد.

این دومین مانور "شریک شایسته" است. در سال گذشته در این تمرین هزار و دویست سرباز و افسر گرجستانی و آمریکایی شرکت جستند. آن زمان در مراسم ختم مانورها، گئورگی مارگوِلاشویلی، رئیس جمهور گرجستان، نشان عالی این کشور برای خارجیان یعنی نشان پشم زرین را به Ben Hodges ، سرلشکر نیروی زمینی ایالات متحده در اروپا اعطا کرده بود. هنگام اهداء نشان، رئیس جمهور گرجستان در بیانیه خود گفت که "همگرایی با ساختارهای اروپایی — آتلانتیک، از جمله ناتو، انتخاب مردم گرجستان است".
وزارت امور خارجه روسیه، از طرف خود، در یادداشتی علیه تمرینات مذکور در 30 کیلومتری مرز "اوستیای جنوبی" اعتراض ابراز کرده است. در یادداشت دستگاه سیاسی روسیه گفته شده بود: " تسخیر متداوم قلمرو گرجستان توسط نظامیان ناتو به حیث گام تحریک آمیز قلم داد و مطرح می شود که هدفش به وجود آوردن چالش عمدی بر اوضاع سیاسی — نظامی منطقه ماوراء قفقاز می باشد. نیت و تمایلات تلافی جویانه تِفلیس به حد کافی از طرف واشنگتن و متحدینش به شکل آشکار اغماز و چشم پوشی می شود."
در حال حاضر تمرینات و مانورها به صورت فعال در دو جمهوری اسبق شوروی هم جریان دارد. در مانورهای Spring Storm که تا 19 می ماه جاری در خاک کشور استونی برگزار خواهد شد، 6 هزار نظامی، از جمله از هلند، ایالات متحده آمریکا، بریتانیای کبیر و آلمان شرکت خواهد کرد. جالب این است که چنین بازی ها در مناطق هم مرز روسیه صورت می گیرند. در کشور دیگر هم مرز روسیه — ملداوی 165 نظامی بومی و 198 سرباز واحد حفاری در جریان تمرینات Dragon Pioneer-2016 اقدامات مشترک جهت ماین یابی منطقه به راه انداخته اند. در این تمرینات که تا 20 می ماه جاری ادامه می یابد، 58 واحد نظامی که طرف آمریکایی در اختیار آنها قرار داده، شرکت می کنند. در ضمن، در ماه مارس گذشته، تمرینات دیگر آمریکایی — ملداوی برگزار شده بود. سال جاری از پایتخت ملداوی، کیشینف 17 سرتیپ و دریادار ایالات متحده، از جمله Philip Breedlove، فرمانده نیروهای مشترک ناتو در اروپا، بازدید کردند. با همه اینها، طبق نظر سنجی موسوم به "فشار سنج افکار عمومی"، بیش از نصف اتباع ملداوی مخالف امتناع ورزیدن از بی طرفی و شامل شدن به ناتو می باشند.
امروز، در عمل در نقاط مختلف جهان، روز در میان، تمرینات جدید ناتو از سر گرفته می شود. در عین حال، نصف از این تمرینات در نزدیکی سرحدات فدراسیون روسیه ترتیب می شود. در مجموع، تعداد تمرینات ناتو در سال 2015 از 200 تجاوز کرده است. با شروع بحران اوکراین، ناتو با شعار تقابل با "نفوذ و تجاوز روسیه" حضور خود را در نزدیکی مرز روسیه، دوامدار تشدید می کند. در حال حاضر در قلم رو دول اروپای شرقی، حد اقل 300 واحد ادوات زره پوش و بیش از یک و نیم هزار نیروی زمینی و تفتگ داران دریایی ایالات متحده آمریکا مستقراند. در حوزه دریای سیاه، پیوسته ناوهای نظامی نیروی دریایی کشورهای عضو ناتو، از جمله اعضای فرا منطقه ای ناتو و در نوبت اول، ایالات متحده آمریکا لِنگه می اندازند. دسته بندی ناوها که زیر پرچم ناتو گشت و گذار میکنند، با تقویت کیفی و کمی همراه می باشند از طرف خود،.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала