گزارش و تحلیل

جریان جدید نفت سعودی

© AP Photo / Saudi Press Agencyجریان جدید نفت سعودی
جریان جدید نفت سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از شکست مذاکرات مربوط به محدودیت در استخراج نفت جهانی شاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز ال سعود، علی النعیمی وزیر نفت این کشور و خبرساز اصلی جلسه ی ماه آوریل کشورهای نفتی در دوحه را از سمت خود برکنار کرد.

علی النعیمی که مخالف آشتی ناپذیر تعلیق استخراج نفت عربستان سعودی بود از ممانعت ریاض برای پذیرش معاهده ی موافقت شده خبر داد.
با خروج علی النعیمی خود وزارت نفت نیز وجود نخواهد داشت. به جای آن وزارت جدید انرژی ، صنایع و معادن خواهد بود که صنعت نفتی را نیز دربرمی گیرد. رئیس هیات مدیره غول های نفتی عربستان سعودی یعنی شرکت دولتی سعودی ارامکو(Aramco) ، خالد الفالح ریاست آنرا برعهده می گیرد. این انتصاب غیر منتظره نبود ، خالد 56 ساله که بیش از سی سال از عمر خود را در سعودی آرامکو کار می کند ، یکی از جانشینان بالقوه علی النعیمی پیر محسوب می شد.
علی النعیمی، چهره ی سیاست نفتی سعودی طی بیست سال اخیر ، مخالف تعلیق استخراج نفت بود و در نتیجه آن بهای نفت به حداقل خود در 15 سال اخیر رسید. در دسامبر سال 2014 وی در مصاحبه ای با CNNMoney شرح داد: " اگر دولی که عضو اوپک نیستند بخواهند استخراج را کاهش دهند ، آنها می توانند این کار را بکنند. عربستان سعودی اینکار را نخواهد کرد".
اما در آغاز سال جاری برخی از رسانه های جهانی اطلاع دادند که موضع پادشاهی به نظر کمی تغییر کرده است. بر اساس برخی از اسناد و مدارک ، ریاض حتی آماده بود که با پیشنهاد ونزوئلا یعنی ایده توقف استخراج نفت توسط کشورهای اصلی تولید کننده موافقت کند. در اواسط ماه آوریل علی النعیمی برای اجلاس به دوحه رفت جایی که امضای توافق مربوط به تعلیق در استخراج انتظار می رفت اما در آخرین لحظه هیات سعودی ها خواستار حضور ایران در این تعلیق شد و در نتیجه از توافق امتناع کردند. مذاکرات در دوحه شکست خورد و سردرگمی را در بین شرکت کنندگان بازار ایجاد کرد.
علاوه بر این کارشناسان روسی تاکید می کنند: خروج علی النعیمی نه به خاطر عدم موفقیت جلسه آخر اوپک در دوحه بوده بلکه به دلیل شتاب اصلاحات رادیکالی در پادشاهی سعودی است که به جوانسازی جدی دولت نیازمند است.
گریگوری کوساچ ، پروفسور دانشکده ی تاریخ ، سیاست و حقوق دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه در مصاحبه ای با کامرسانت گفت: " استعفای علی النعیمی و انتصاب خالد الفالح ، به عنوان ریاست وزارت انرژی ، صنایع و معادن ، در منطق کلی شکل گیری تیم جدید اصلاح طلبان سعودی به ریاست محمد بن سلمان است. تمامی وزرایی که این اواخر مقام خود را در جریان به روز سازی دولت ترک کرده اند یا به دلیل سن بوده همانطور که برای علی النعیمی اتفاق افتاد و یا در ارتباط با عدم آمادگی برای استراتژی جدید توسعه استعفا داده اند. "
این کارشناس به این موضوع توجه نشان داد که در بین مقامات جدید حتی یک نماینده از خانواده پادشاهی نیست که به عقیده ی وی می تواند دولت ریاض را پایدارتر و پاسخگو نسبت به تغییرات گرداند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و آنالیز " روسیه — شرق — غرب" ولادیمیر ساتنیکوف نیز با گریگوری کوساچ موافق است. ساتنیکوف می گوید: " تنوع اقتصاد سعودی مصرانه خواستار ورود چهره های جدیدی است مانند جانشین علی النعیمی ، خالد الفالح. او نه تنها به خوبی از صنعت نفتی آگاهی داشته بلکه آماده است محمد بن سلمان را به جستجوی نقش جدید عربستان سعودی در قرن بیست و یک فراخواند. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала