گزارش و تحلیل

رنسانس گردشگری

© Fotolia / Seregalsvگرجستان
گرجستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گرجستان یکی از پرتقاضاترین مسیرهای گردشگری است.

در سال 2015 میلادی، گردشگران روس با مصر و  ترکیه خداحافظی کردند  و بدنبال گزینه های دیگر کشتند.  یونان می تواند یکی از گزینه ها باشد زیرا  هتل ها مثل گذشته   در رژیم « شامل همه چیز » کار می کنند.  مقامات یونان منتها تلاش خود را برای جلب توریست های روسیه  انجام دادند و  قیمت های تورهای  یونان را  برای روس ها  در سطح مناسبی حفظ کردند.

 مایا لومیدزه  مدیر اجرایی  انجمن  آژانس های گردشگری روسیه  پس از اعلام این موضوع گفت: جشن های ماه مه شاخص تقاضا  فصل تابستان خواهد بود.  هم اکنون می توان با  اطمینان گفت که  ممنوعیت پروازها به مصر و ترکیه  تأثیر مثبتی بر  توسعه و تکامل  گردشگری داخلی  در  روسیه خواهد گذاشت.  کشورهای  حاشیه مدیترانه — یونان،  قبرس، مونته نگرو و کورواتی  در صدر فهرست قرار دارند.  انتظار می رود تقاضا برای کشورهای  چک، بلغارستان و مجارستان نیز  افزایش یابد.

روس ها هر چه بیشتر  کشورهای مابعد  شوروی را انتخاب می کنند.  اما  کارشناس  متذکر شد که  زمان اقامت در این کشورها از هفت روز به 5 روز  و در استراحتگاه ها از  10 روز به  یک هفته کاهش یافته است.

 به گفته لومیدزه  هم اکنون سه مسیر  محبوب  پیشنهاد می شود:  بلاروسی، گرجستان و ارمنستان.  حتی با وجود  تشدید درگیری در قره باغ کوهستانی،  گردشگران به ارمنستان می روند.  زیرا قیمت  و کیفیت  مناسب است».

گرجستان  یکی از پرتقاضاترین مسیرهای گردشگری در بین کشورهای مابعد شوروی  است،  زیرا در آنجا می توان استراحت کنار دریا را با برنامه های  گردشگری  فشرده ای   همخوان کرد. مهمترین امتیاز گرجستان  آن است که نیازی به دریافت روادید نیست و نکته منفی  در این مسیر —  کمبود هتل هایی است که در رژیم « شامل همه چیز» کار کنند.

 در پیام  انجمن  آژانس های گردشگری روسیه آمده است: «  حدود 95 درصد  هتل های گرجستان  مطابق با سیستم «  شامل همه چیز » — صبحانه — سلف سرویس — کار  می کنند.  صبحانه  متنوع و  خوب است.  در آنجا میتوان  صبحانه اضافی را سفارش داد.  با توجه به  غذاهای خوشمزه و ارزان گرجی این را نمی توان نکته منفی دانست و امکان خوبی برای چشیدن و خوردن  غذاهای مختلف  و  جدید و غیرعادی است».

 با وجود  اوضاع دشوار اقتصادی و  افزایش نرخ روبل،  آژانس های توریستی گرجی سعی می کنند  قیمت ها را افزایش ندهند.  یک سفر شش روزه  با  سه وعده غذا  بدون بلیط هواپیما  500 دلار  برای شخص تمام می شود.

آبخازی نیز  شاخص خوبی نشان می دهد و روس ها برای استراحت و گذران وقت در طبیعت و  خوردن غذاهای خوشمزه به آنجا می روند.  به عقیده  کارشناسان، آبخازی از  قدرت بالقوه  خوبی برای توسعه توریسم برخوردار است.

اگر گرجستان سعی می کند  قیمت تور ها را  در سطح مناسب حفظ کند، تورهای آبخازی گران شده اند ولی تقاضا برای سفر به آبخازی  دو برابر شاخص سال گذشته است.  کارشناسان  نگران آن هستند که بازار گردشگری  با کمبود  اتاق در هتل ها مواجه شود.  قیمت متوسط  اتاق  در  هتل های  آبخازی 30-10 درصد افزایش  یافته است.

 بطور کلی عرصه گردشگری  دوره رنسانس  را در فضای مابعد شوروی از سر می گذراند.  افزایش نرخ ارز  و موضوع امنیتی  در  استراحت گاه های  ترکیه  و مصر که زمانی خیلی محبوب بودند  تأثیر مثبتی بر  رشد وتوسعه  بازار توریسم  در  جمهوریهای همسود و گرجستان می گذارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала