سرنوشت تئاتر روسی در دوشنبه

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoمنظره تاجیکستان
منظره تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساختمان تئاتر بزودی ویران خواهد شد.

 تئاتر درام روسی در دوشنبه ممکن است  بی سرپناه بماند.  گروه آرتیست ها  بیش از 70  سال در این تئاتر هنرنمایی کرده است.  گروه آرتیست ها به امید  حفظ  خانه خود در پایتخت تاجیکستان  در صدد  آن برآمد  از امامعلی رحمان، رئیس جمهور  کشور و تماشاچیان و علاقمندان  به تئاتر، تقاضای کمک کند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک» در این خصوص گزارش می دهد.

 به گروه  تئاتر روسی  « مایاکوفسکی«  اطلاع دادند که ساختمان تئاتر  بزودی ویران خواهد شد. مجتمع بزرگ مسکونی به جای آن ساخته خواهد شد. به آرتیست ها پیشنهاد شد  به حومه جنوبی  دوشنبه   منتقل شوند و  کار خود را در ساختمان سینمای « تاجیکستان»  ادامه بدهند. آرتیست ها از قبول  این تصمیم مقامات خودداری ورزیدند.

منیره دادایوا  رئیس تئاتر درام روسی « مایاکوفسکی« در تاجیکستان در  مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:  تئاتر روسی از تماشاچیان خاصی برخوردار است- آنها افرادی هستند که در مرکز دوشنبه زندگی می کنند.  از اینرو ما نباید محل  کار خود را  تغییر بدهیم.  در چنین شرایطی حتی نمی دانیم چگونه  برنامه های آتی را پیاده کنیم.  کاری از دستمان برنمی آید ، بغض در گلویمان گیر کرده و  چشمانمان به اشک نشسته است».

آرتیست های تئاتر « مایاکوفسکی» دلیل دیگری برای ماندن در  ساختمان کنونی را پیش کشیدند. به گفته آنها  ساختمان سینمای « تاجیکستان» که به آنها پیشنهاد شده است به آنجا نقل مکان کنند برای  کار گروه  تئاتری در سطح آنها مناسب نیست.  در آنجا آکوستیک ضروری، صحنه  و امکانات لازمه برای گریم و خیلی چیزهای دیگر وجود ندارد.  از آرتیست ها خواستند استعفا نامه خود را تسلیم کنند و ساختمان را ترک کنند.  پس از پایان نمایش آنها از تماشاچیان خواستند  از دولت بخواهند  اجازه  حفظ تئاتر  روسی در تاجیکستان داده شود.

شایان ذکر است که تئاتر درام روسی  به نام ولادیمیر مایاکوفسکی  از سال 1937 در تاجیکستان  فعالیت می کند.  ابتدا گروه آرتیست ها از فارغ التحصیلان  تئاترهای مسکو تشکیل شده بود.  در زمان جنگ کبیر میهنی  تئاتر ارتش سرخ که از مسکو تخلیه شده بود نمایش نامه های خود را روی صحنه  تئاتر  روسی در دوشنبه  نمایش داد.  کارگردانان مشهور در سالهای مختلف در تئاتر «مایاکوفسکی» دوشنبه کار کردند- میخائیل  یانشین،  والری احدوف،  برزو عبدالرزاقوف. هم اکنون  نمایش آثار  نویسندگان کلاسیک جهان  و  نمایشنویسان معاصر  از جمله برنامه های این تئاتر است.  در سال های اخیر  جوایز چند فستیوال بین المللی تئاتری به این تئاتر اهدا شد.  شاید  فصل کنونی  آخرین فصل کار  تئاتر روسی در تاجیکستان باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала