حضور 17 زن در مجلس دهم. ركوردها شكسته شد

© REUTERS / Raheb Homavandiپیروزی حامیان دولت روحانی در دور دوم انتخابات ایران
پیروزی حامیان دولت روحانی در دور دوم انتخابات ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی پایان یافت كه زنان موفق به كسب 17 كرسی بهارستان شدند و این یك ركوردی قابل تامل محسوب می شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، پرونده انتخابات مجلس دهم در حالی بسته شد كه از 17منتخب زن راه یافته به مجلس شورای اسلامی، 13 نفر در دور اول و 4 نفر در دور دوم انتخابات برگزیده شدند.
زهرا سعیدی منتخب مردم مباركه، حمیده زرآبادی منتخب مردم قزوین و آبیك، هاجر چنارانی منتخب مردم نیشابور، سكینه الماسی منتخب مردم كنگان، فریده اولاد قباد، سهیلا جلودارزاده ، سیده فاطمه حسینی، فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی ، پروانه سلحشوری، پروانه مافی و طیبه سیاوشی منتخبان مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، ناهید تاج الدین منتخب مردم اصفهان ، خدیجه ربیعی منتخب مردم بروجن، معصومه آقاپور علیشاهی منتخب مردم شبستر، سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا و دهاقان و زهرا ساعی منتخب مردم تبریز 17 راه یافته به مجلس دهم هستند كه هشت نفر آنها از حوزه انتخابیه تهران هستند.
مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه سال 1394 در سراسر كشور برگزار شد و 221 نفر از منتخبان مردم تعیین شدند كه در این مرحله مشاركت 62 درصدی مردم به ثبت رسید.
مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه — دهم اردیبهشت 1395 — در 55 حوزه انتخابیه در 21 استان كشور برای انتخاب 68 نماینده برگزار شد.
حضور 17 زن در مجلس آینده امیدها را برای بهبود وضعیت زنان در جامعه افزایش داده است و آمار و ارقام نشان می دهد بیشتر زنانی كه به مجلس دهم راه یافته اند، گرایش اصلاح طلبی یا مستقل دارند.
البته مینو خالقی منتخب مردم اصفهان نیز كه در دور اول انتخابات مجلس آرای لازم را كسب كرده بود به دلیل ابطال آرای وی از این گردونه خارج شد.
بالاترین حضور نمایندگان زن در مجالس ادوار گذشته به مجلس پنجم بازمی گردد كه 14 نماینده زن شركت داشتند.
تعداد نمایندگان زن در مجالس بعدی نیز به ترتیب با كاهش همراه بود به طوری كه در مجلس نهم شاهد حضور 10 نماینده زن بودیم.
در مجموع می توان گفت تعداد كل نمایندگان زن در 9 دوره گذشته در مجلس شورای اسلامی 78 نفر بوده است.
اعتماد مردم در این دوره به زنان نشان می دهد كه آنان خواهان حضور و مشاركت بیشتر بانوان در جامعه و بویژه در عرصه سیاسی هستند و این موضوع را می توان از رای بالای آنان به منتخب زن مجلس دهم دریافت.
البته برخی از فعالان زن معتقدند كه همواره حضور زنان در مجالس راضی كننده نبوده و برخی از بانوان تلاش در محدود كردن حقوق آنان دارند كه از جمله می توان به مجلس نهم اشاره كرد و امیدواریم این موضوع در مجلس دهم تكرار نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала