گزارش و تحلیل

وال استریت ژورنال: سیا آماده است در صورت شکست آتش بس در سوریه به شبه نظامیان پدافند هوایی بدهد

© REUTERS / Larry DowningCIA Headquarters
CIA Headquarters - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به اطلاع منابع روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا، سازمان سیا و شرکای آن در مناطق برای شکست آتش بس در سوریه یک نقشه عمل تهیه کردند. آن‌ها گفتند که در صورت ناکامی طرح حل و فصل صلح آمیز آمریکا آماده است تسلیحات مقتدر تری را در اختیار مخالفان بگذارد

این روزمامه نوشت:

«تدارک طرح بی به معنای واگزاری چنان سلاحی به مخالفان است که به آن‌ها امکان بدهد به هواپیما ها و مواضع توپخانه دولتی ضربات مستقیم وارد کنند

قرار است کاخ سفید لیست تسلیحاتی را تصویب کند که در صورت بروز دور جدید اختلاف در سوریه ممکن است به دست مخالفان باصطلاح میانه رو بیفتد. ولی عجالتاً به وسایل صلح آمیز رفع بحران در سوریه توجه می شود.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا یکی از علل این وضع این است که آمریکا می‌خواهد دست آن اعضای ائتلاف را کوتاه کند که «مشتاق گرفتن سکان حوادث به دست خود می باشند».

وال استریت ژورنال افزود:

مقامات آمریکا به همتایان روسی خود که با نیروی هوایی از اسد جانبداری می‌کنند پیامی فرستادند در این باره که مخالفان میانه رو قصد ندارند میدان نبرد را ترک کنند و بازگشت آنها به مبارزه تمام‌عیار می‌تواند جان خلبانان روس را به مخاطره بیاندازد

تحویل وسایل قابل حمل پدافند هوایی هدف اولویت دار باقی می‌ماند و قرار گرفتن آن‌ها در دست شبه نظامیان در سوریه می‌تواند نه تنها امنیت هواپیمایی روسیه و بلکه امنیت جنگنده های آمریکایی را به مخاطره بیندازد. همه این‌ها سیا را وادار می‌کند در این باره فکر کند که پدافند هوایی کمتر سیار دوره شوروی و بیشتر گزند پذیر را تحویل دهد.

از نوشته وال استریت ژورنال پیدا است که تنها گسترش دور جدید جنگ خونین می‌تواند جانشین آتش بس کنونی در سوریه شود

گفتنی است که آتشبس در سوریه در 27 فوریه وضع شد و تا کنون عمل می کند. رژیم آتش بس شامل سازمان های تروریستی ممنوع شده در روسیه — داعش و جبهه النصره نمی باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این سازمان ها و دیگر تشکیلات این نوع را تروریستی اعلام کرد.

قبلاً نمایندگان آمریکا احتمال داده بودند که در صورت ناکامی طرح صلح ممکن است نقشه دیگری بررسی شوند ولی در باره جزئیات آن چیزی نگفتند.

مسکو این اعلامیه ها را «بازی ناشایست و غیر شرافتمندانه» معطوف به ناکامی روند صلح در سوریه خواند. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیچ نوع طرح بی در سوریه ممکن نیست ارائه شود. استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه همچنین اعلام کرد که طرح دیگری برای سوریه وجود ندارد و اگر آتش بس عقیم بماند در عوض فقط عملیات جنگی در سوریه از سر خواهد گرفت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала