گزارش و تحلیل

رهبر لیبرال دموکرات ترکیه: «غربی ها ترکیه را جهان سوم می نامند»

© AFP 2023 / Adem Altanآنکارا
آنکارا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نام آنکارا با جنجال های مختلف و پروسه دادگاه و بیانیه های تند گره خورده است.

جِم توکر رییس حزب لیبرال دموکرات ترکیه در گفتگو با رادیو اسپوتنیک به برخی از حوادث مهم اخیر اشاره کرد که ترکیه نیز در آن نقش داشته.

به گفته توکر، این اواخر نام آنکارا بیش از قبل در رسانه های جهانی به چشم می خورد. نام آنکارا با جنجال های مختلف و پروسه دادگاه و بیانیه های تند گره خورده است.

یکی از موارد به بازداشت تاجر ترک ایرانی تبار رضا ضراب (صراف) در امریکا و بیانات رجب طیب اردوغان درباره بی اطلاعی ترکیه از این جریان بوده. رهبر حزب لیبرال دموکرات ترکیه در ادامه می گوید: «در متن دادستانی ایالات متحده امریکا نوشته شده که نام رضا صراف در 6 یا 7 شرکت ترکیه و بانک های دولتی این کشور به چشم می خورد. علاوه براین، صحبت از دو کشور ترکیه و ایران در میان است. صراف شهروند ترکیه است. تمام اینها نشان می دهند که او در این کار دست داشته است».

جم توکر ضمن تفسیر ماجرای احضار سفیر آلمان توسط وزارت خارجه ترکیه به دلیل نمایش ویدئوی طنز درباره رهبر ترکیه می گوید: «احضار سفیر به خاطر پخش برنامه طنز درست نیست. این برنامه تحقیر آمیز نبوده و به خاطر مبارزه رییس جمهور ترکیه با سخنان دموکراتیک است. به نظر من طنز واقعی احضار سفیر توسط وزارت خارجه ترکیه و اعطای پیام اعتراض به او بود. این اقدام در جهان دیپلماتیک بی سابقه است. در دنیای امروز چنین اقداماتی از سوی مقامات ترکیه خنده آور است».

جم توکر که برای تدریس دیپلماسی روابط بین الملل و سیاست پردازی به دانشگاه های خارج از کشور دعوت می شود در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو راجع به نگاه غربی ها به ترکیه می گوید: «چندی پیش هنگام مناظره با یکی از سیاستمداران جبهه مخالف از آنها خواستم که دست کم یک اظهار نظر مثبت راجع به حز حاکم ترکیه در 4-5 سال اخیر در رسانه های خارجی چه شرقی، چه غربی به من نشان بدهد. هیچ چیز پیدا نمی کنیم. تمام اظهارنظرات و تمامی تحلیل ها انتقادی هستند، همه رهبر کشور را محکوم می کنند و او را نقض کننده اصول اولیه دموکراسی و آزادی رسانه ها، آزادی بیان می دانند. کافی است انتقادات شدید جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا در هنگام دیدار او از استانبول را به یاد بیاوریم. در آن زمان این انتقاد شدید امریکایی ها از ادوغان و حاکمیت جمهوری ترکیه به خاطر فشار بر روزنامه نگاران و ضایع کردن حقوق شهروندی بود. بازداشت استادان دانشگاه های بزرگ ترکیه به خاطر امضای بیانیه نیز به آن اضافه می شود. همه شرایط و مقدمات برای اینکه غرب ترکیه را دیکتاتور جهان سوم بنامد کافی است. آنها می گویند که در ترکیه حقوق بشر و آزادی بشر نقض می شود».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала