گزارش و تحلیل

فوتبال طلایی

© AP Photo / Andres Kudackiفوتبالیست کریشتین رونالد از « رآل» مادرید
فوتبالیست کریشتین رونالد از « رآل»  مادرید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سونامی خرید ستارگان فوتبال قدرت خود را حفظ کرده است.

در چین دستمزدی به مقدار 75 میلیون یورو  به زلاتان ابراهیمویچ   فوتبالیست  پیشنهاد کردند.  در آسیا مهاجم سوئدی  گران ترین فوتبالیست جهان می شود.  نشریات  اینترنتی و مطبوعات روسیه خبر منتشره در  روزنامه ایتالیایی « لا  رپوبلیکا»  در خصوص  احتمال  دعوت از  مهاجم تیم « پاری سن — ژرمن»  به یکی از باشگاه های سوپرلیگ چین را منتشر کردند.

در زمینه این موضوع،  خبر مربوط به  خرید مهاجم برزیلی «  هالک» توسط چین بیرنگ شد.  یکسری از رسانه ها  تا کنون  در باره احتمال قبول دعوت چین  توسط  مهاجم باشگاه « زنیت» سنت پطربورگ اخباری منتشر می کنند.

احتمالا دلیل  « خواستگاری» چین از زلاتان ابراهیموویچ  از باشگاه ایتالیایی « لارپوبلیکا»  با  انتقال زیاد  فوتبالیست ها از  تیم های مشهور اروپا به چین مرتبط است.  رامیرِس  برزیلی، هاف بک  تیم لندنی « چلسی»  به باشگاه « سانسو سونین»  منتقل شد. دستمزد او 33 میلیون یورو  است و هم وطن او،  آلکس تیشر  از  تیم «  شاختیور» (معدن) دونتسک  در ازای  50 میلیون یورو در تیم چینی بازی می کند. جِکسون مارتینِس از کلمبیا  مهاجم سابق تیم « آتلِتیکو» مادرید  برای باشگاه « گوآنچو اِوِرگراند» بازی می کند. قیمت او 45 میلیون یورو  اعلام شد.

کریشتاین رونالدو  مدافع تیم مادریدی «  رآل»  گران قیمت ترین فوتبالیست جهان است.  مجله « فوربس» در آمد او در سال 2015 میلادی را 50 میلیون یورو  اعلام کرد.  در این میان،  منبعی در باشگاه ایتالیایی «  لا رپوبلیکا»  متذکر شد که دولت چین ممکن است به  مهاجم 34 ساله « پاری سِن ژرمن»  و کاپیتان تیم منتخب  سوئد قراردادی با دستمزد 75 میلیون یورو در سال را پیشنهاد کند. بدین ترتیب چین او را  بازیکن اصلی  فوتبال چین خواهد کرد  و  اعتبار بین المللی  مسابقات قهرمانی  در داخل کشور را افزایش خواهد داد.  اما نشریه مذکور خبری در باره نام باشگاه و مدت این قرارداد  اعلام  نکرده است.

سونامی که در زمستان  با انتقال ستارگان فوتبال به  باشگاه های چین سر بلند کرد  قدرت خود را از دست نداده است.  ویکتور  پانیدلنیک  فوتبالیست افسانه ای زمان شوروی و دارنده نشان  « روبین» « در ازای خدمات»،  که گل او  در سال 1960  میلادی در جام جهان اروپا  « طلا» رانصیب  تیم شوروی کرد، در مصاحبه با  رادیو « سپوتنیک»  در این خصوص  نظر خود را  ابراز کرد.

 

—   تا زمانی که چین پول برای خرج کردن داشته باشد،  جریان خرید و فروش ستارگان فوتبال ادامه خواهد یافت.  از آنجا که چین یک کشور قدرتمند است و  سیستم مالی آن  قوی است  این جریان چند سال دیگر ادامه خواهد داشت.  اما باید به سودمندی  و منفعت این جریان توجه کرد.  ابراهیموویچ بازیکنی است  که همه کارها را خودش انجام می دهد.  هر جایی که بازی کند، او جدا از اعضای تیم است.  او بازیکن تیمی نیست.  او تک روست. اما چین نیاز به بازیکن های بزرگ  تیمی دارد، به ویژه بازیکن هایی که بتوانند تجربیات خود را در  زمین بازی و در جریان بازی درمیان بگذارند.  فکر نمی کنم ابراهیموویچ  به چین برود. تابستان بازی های  قهرمانی اروپا  و بعد  مسابقات جهانی در روسیه و  بازی های المپیک برگزار خواهند شد.  رویدادها آنقدر زیادند که فکر  می کنم این معامله به این زودی ها انجام نخواهد شد، حتی اگر او تصمیم بگیرد به چین برود ودر باشگاهی بازی کند.

یوگنی لووچِف  استاد ورزش  در سطح بین المللی ، بازیکن  تیم منتخب اتحاد شوروی  در مسابقات جهان  و المپیاد گفت که  زلاتان ابراهیموویچ ممکن است پس از  مدتی  در یکی از باشگاه های چین بازی کند. پس از  مسابقات قهرمانی اروپا،  کاپیتان تیم سوئد  باشگاه را ترک خواهد کرد.  قرارداد پاریسی او تابستان به  پایان می رسد.  طی 34 سال این  آخرین قرارداد خوب  برای او خواهد بود. یا باید قبول کند یا بازنشسته شود.  زلاتان ابراهیموویچ  می تواند برای کسب پولی هنگفت به چین برود.  او بازیکن  بزرگی است  که همه با  بازی او آشنا هستند.

 در چین فوتبال گسترش می یابد زیا می دانند پول خوبی می توانند  در این رشته بدست آورند.  درآمد خوبی  هم  در بازی های لژیونری  و مسابقات  باشگاه های  خارجی در چین  بدست خواهد آمد.

  یوگنی  لووچِف با یادآوری  رویداد  فوتبال جهانی  دسامبر  1973  که خودش یکی از شرکت کنندگان مستقیم آن بود گفت: من در بازی  خداحافظ «گارینشا» در استادیوم مشهور « ماراکانا»  بازی کردم. 150 هزار تماشاچی در استادیوم حضور داشتند.  چنین تعداد تماشاچیان در  مسابقات بسکتبال و یا هوکی را طی  هفت مسابقه می توان  جمع کرد.  از اینرو در چین همه چیز  با تبلیغات  در ارتباط است. البته پول هنگفتی برای دعوت از  تیمهای خارجی خرج می شود. تیم های خارجی با کمال میل به چین می روند تا درآمدی کسب کنند.  ریاست کشور از ثروتمندان خواست  در این رشته سرمایه گذاری کنند و آنها  این پیشنهاد را پذیرفتند.  چطور می توان  فوتبال را تا سطح خوب تکامل بخشید؟ دعوت از  فوتبالیست های خوب. چین  می داند از کدام فوتبالیست ها دعوت به همکاری کند.  اینکه لژیونرها اکثر گل ها  در  سوپر لیگ چین را زدند  تأییدی بر سطح حرفه ای آنهاست. اصولا همیشه  وقتی بازیکنان به کشور دیگری می روند و پول خوبی دریافت می کنند  برخورد خوبی نسبت به خود را احساس می کنند  آنها سعی می کنند با نشان دادن بازی خوب  شایستگی خود برای دریافت چنین پول هنگفتی را  ثابت کنند. زیرا  بعد از بازی در باره تمدید قرارداد تصمیم خواهند گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала