گزارش و تحلیل

در پارلمان ترکیه اطلاعات "راشا تودی" راجب تجارت غیرقانونی نفت، بین دولت و داعش، بحث های جنجالی را برپا کرده است

© Fotolia / AnankkmlШланг с неочищенной нефтью
Шланг с неочищенной нефтью - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسنادی مربوط به معامله های نفتی بین ترکیه و داعش که در فیلم مستند کانال تلویزیونی "راشا تودی" به نمایش گذاشته شده بود، بازهم موضوع تجارت غیرقانونی نفت ترکیه و افراطگرایان داعش را در دستور کار پارلمان قرار داده است.

"مورات امیر" نماینده مجلس از استان آنکارا و ازحزب اپوزیسیون جمهوری مردمی، استیضاح پارلمانی به عنوان "احمد دائود اوقلو"،نخست وزیر آن کشور فرستاده، از وی درخواست اطلاعاتی راجب اسناد منتشره فیلم فوق الذکر "راشا تودی" شده است.
حال آنکه،" محمت شِکِر"،نماینده اسبق مجلس از استان "قاضی آنثپ" در مصاحبه با "اسپوتنیک" وضع موجود تجارت نفت با داعش را این چنین تفصیر کرد:

"متصفانه،ما اطلاعات موئثق در باره مسیر حمل و نقل نفت فروشی داعش را نداریم. نمی دانیم،کدام کشورها این نفت را می خرند. فقط معلوم است که قسمت عظیم نفت به کردستان عراق حمل و نقل شده، در آنجا تصفیه و به فروش می رسد. تشخیص مقطع نهایی مسیر معامله خیلی دشوار است.برای ما روشن نیست که پول را کی دریافت می کند وطرف معامله کیست. ولی،طبق اطلاعات به دست آمده، یک بشکه نفت از طرف داعش به 17-18 دلار معامله می شود، در حالی که در بازار بین المللی به 40 دلار فروخته می شود، ".


هم زمان، مصاحب ما تردید دارد که این معامله در سطح دولت انجام می شود.

Ouvrage intitulé Moyens de lutte idéale contre le régime criminel d'Assad et un bandeau de kamikaze - اسپوتنیک ایران
یک تایید دیگر بر همکاری نفتی داعش با ترکیه
به نظر "محمت شِکِر"، ارقام حول و حوش این معامله ها چندان بزرگ نیست که پای ایالات متحده آمریکا،انگلیس،ترکیه یا کشور دیگر به این تجارت کشیده شود. به احتمال زیاد،شرکت های خرد و افراد در این معامله ها دخیلند، چون آشکار است که بهره ملاحظه شده را دارند. به قول "محمت شِکِر"، نماینده اسبق استان "قاضی آنتپ"،"اکر فرض کنیم که سالانه فروش نفت به 250 میلیون دلار می رسد، نصف از این مبلغ، بهره خالص می باشد. بنابرین، در این معامله ها،به احتمال زیاد، روابط شخصی، ابزار اصلی داد و ستد است:


در آخر مصاحبه "محمت شِکِر" می گوید: "از نظر نباید دور شود که این پول ها برای تخصیص تروریزم داده می شود. داعش با این پول سلاح،مواد منفجره،مهمات به دست آورده، در عملیت های تروریستی در اروپا و ترکیه از آن استفاده می کند. این معامله ها ملزم بررسی و تحقیق دقیق می باشد. تمام بازیگران آن باید آشکار و فاش شوند. این اشحاص باید پیش روی جامعه بین المللی، جواب گوی عملکردهای خود باشد. بلی، اشخاص معَیَنی مصروف تجارت با داعش هستند. ولی، چرا مقامات از آن چشم پوشی

ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد - اسپوتنیک ایران
ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد
می کنند. من هر جا خاطر نشان می کنم ومی گویم که اگر کشورهای توسعه یافته جهان به کسی غیر از نهادهای نظامی دول، سلاح نمی فروختند،مفهوم تروریزم وجود نداشت. این حقیقت هم به معامله غیرقانونی نفت با داعش مربوط است، چون در آن صورت، داعش فاقد این چنین منبع عظیم درآمد بود.ولی، بدبختانه،این معامله و داد و ستدها صورت می گیرند و اشخاصی در ترکیه در این معامله ها دست دارند.متصفانه، در حال حاضر، ما دلایل مشخص و اسنادی که آن را تأیید کند،در دست نداریم." 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала