گزارش و تحلیل

درخشان، صادق، عاشق: نمایش یک فیلم در خصوص باراک اوباما توسط بی بی سی

© AP Photo / Evan VucciUS President Barack Obama
US President Barack Obama - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فصل اول فیلم ۴ قسمتی بی بی سی، تحت عنوان "۱۰۰ روز" که به باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا اختصاص داده شده است، ۱۷ مارس به نمایش درآمد. بینندگان با تماشای این فیلم، بار دیگر به بی طرفی بنگاه سخن پراکنی انگلیس، شک کرده و توجه آنها را به منابع بزرگ مالی، جلب می کند.

پس از پخش اولین قسمت فیلم "اوباما در داخل کاخ سفید"، اطلاعاتی به رسانه ها درز پیدا کرد مبنی بر اینکه بی بی سی در چارچوب برنامه های "اروپای خلاق" ("Creative Europe")، در راستای حمایت های فرهنگی و توسعه وسایل ارتباط جمعی، هزینه ساخت این فیلم را از اتحادیه اروپا دریافت کرده است. البته در اینجا هیچ تخلف و جنایتی صورت نپذیرفته، مگر این واقعیت را که بی بی سی از سال ۱۹۲۲، بر اساس رسانه ملی فعالیت می کند را نادیده بگیریم. این به معنای استقلال مالی بنگاه و در ادامه آن، استقلال سیاست تیم تحریریه آن است. (بودجه بی بی سی از هزینه ماهیانه ای که هر یک از خانوارهای صاحب تلوزیون و رادیو در بریتانیا باید بپردازند، تامین می شود)

اتحاد مالی

مدت ها است که در مورد بی طرفی بی بی سی و پرداخت های سخاوتمندانه اتحادیه اروپا صحبت می شود. در سال ۲۰۱۲، روزنامه بریتانیایی "تلگراف" مطلبی را به چاپ رساند که ВВС مبلغی معادل ۳ میلیون پوند از اتحادیه اروپا به عنوان گرانت دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۵ نیز این خبرگزاری با رسوایی دیگری در مورد اعطای بیش از ۳ میلیون دلار از طرف اتحادیه اروپا، روبرو شد. مدیران ВВС مجبور به اعتراف دریافت این وجوه شدند. اما گویا این مبلغ برای تهیه برنامه های علمی و تحقیقاتی هزینه شده که ارتباطی به فعالیت خبرنگاران نداشته است. جیمز کارور، نماینده حزب استقلال پادشاهی متحد، بی بی سی را متهم کرد که مبالغ واریزی از جانب بروکسل، ۱۰ برابر بیشتر بوده است.

البته حتی با افزایش ۱۰ برابری این مبلغ، نمی توان آن را با بودجه ۳،۷ میلیارد پوندی سالانه بی بی سی، مقایسه کرد. اما به هرحال آن را نیز نمی توان کم تلقی کرد.

اتفاقات تصادفی

گویا پخش این فیلم ستایش آمیز در رابطه با باراک اوباما، بطور تصادفی با سفر ماه آوریل وی به بریتانیا، هم زمان شده است. اوباما در نظر دارد تا شهروندان بریتانیایی را برای عدم خروج از اتحادیه اروپا، تشویق کند. بدیهی است که قصد اوباما برای به اصطلاح به سرعقل آوردن ساکنان متمرد، باعث نارضایتی آزاد اندیشان انگلیسی شده است. در فضای مجازی، طوماری تحت عنوان "ممنوع کردن سخنرانی رئیس جمهور ایالات متحده به پارلمان در مورد آینده بریتانیا در اتحادیه اروپا" تنظیم شده است که تاکنون بیش از 26 هزار نفر زیر آن را امضا کرده اند.

Лейла Алиева на фотовыставке Георгия Пинхасова С любовью о Баку - اسپوتنیک ایران
یازده معروف ترین دختر سیاستمداران امروز
خشم و انزجار به صحن پارلمان انگلیس نیز کشیده شده است. استیو بیکر، نماینده حزب محافظه کار پارلمان بریتانیا اعلام کرد: "هر بار که رئیس جمهور آمریکا در آینده ما دخالت می کند، من بیانیه استقلال ایالات متحده را مجددا مورد مطالعه قرار می دهم. ما بصورت مسالمت آمیز در داخل اتاقک های اخذ رای در رابطه با کشور آنهایی که باعث بروز جنگ خونین شده است، تصمیم می گیریم. من زمانی به توصیه های رئیس جمهور آمریکا گوش می دهم که ایالات متحده، دادگاه بین المللی را بالاتر از مراجع قضایی خود به رسمیت شمرده و آزادی تردد را از کانادا به آمریکای مرکزی، فراهم سازد.

سیاه و سفید

فیلم "اوباما در کاخ سفید"، اولین موردی نیست که موقعیت بی بی سی را در مقایسه با دور شدن از طیف اطلاع رسانی، مناسب تر نشان می دهد. در واقع "خبرهای درست" در این خبرگزاری، کم رنگ تر شده است. کافی است که موضوع استقلال اسکاتلند را به یاد آوریم که باعث انتقاد مخاطبان به دلیل طرفداری از یک جریان خاص شده بود. همچنین "حامیان شخصی" BBC، خبر حمله به مسلمانان در انگلستان را بصورت مغرضانه، تلقی کردند.
یکی از قابل توجه ترین روش های کاری مستندسازان BBC، فیلم چندی پیش "راز ثروت پوتین" که قهرمانان اصلی آن را الیگارش های فراری روسیه و افراد پرونده دار جنایی همچون سرگی پوگاچوف، بانکدار و سرگی کولسنیکوف، تاجر روس، تشکیل می دادند. روزنامه نگاران BBC برای منفی نشان دادن هر چه بیشتر وجهه رئیس جمهور روسیه، از "طیف های سیاه" استفاده کردند. در صورتی که درفیلم اوباما، فقط "طیف های سفید" به نمایش درآمده بود. شاید یکی از با نفوذ ترین رسانه های بریتانیایی تنها با دو رنگ می تواند واقعیت های پیرامون را نشان دهد.
آخرین مهلت برای تامین مالی BBC توسط "منشور سلطنتی" در دسامبر 2016 به اتمام می رسد. کسی چه می داند که دولت شرایط ممتاز تشکیل بودجه این بنگاه را تمدید و یا او را برای "نان در آوردن" به سوی خود رها کند. شاید در فضای واقعی بازار آزاد، رنگ جدیدی نیز برای بیان رویدادهای جهانی توسط روزنامه نگاران BBC مورد استفاده قرار گیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала