گزارش و تحلیل

هند به زیردریایی های روسی احتیاج دارد

© Sputnik / Vitaliy Ankovتوسعه سیستم اکتشاف زیرآب در ارتش چین
توسعه سیستم اکتشاف زیرآب در ارتش چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگی شویگو،وزیر دفاع روسیه با "مانوحار پارّیکار"،همتای هندی خود، از طریق تلفن مسائل همکاری در حوزه نظامی را مورد بحث و تبادل نظر نمودند.روسیه و هند باید موضوع تحویل زیردریایی هسته ای را به نیروهای دریایی هند بر اساس اجاره طویل مدت، حل و فصل کند.

طبق اطلاع روزنامه روسی "کومرسانت"، کار و ساز تحویل کمی ابهام آمیز شده است. هند قصد به اجاره گرفتن زیردریایی چند منظوره طرح 885، معروف به "یاسِن" را دارد، در حالی که نیروهای دریایی فدراسیون روسیه برنامه مشخص بهربرداری آن را دارد. روسیه در حال حاضر پیشنهاد مصاحه آمیز، جهت تحویل به هند زیردریایی طرح 971 را بررسی و مطالعه می کند. گره عمده این معامله مربوط به درخواست 10 ساله مدت اجاره زیردریایی از طرف هند است. این پرسش در جریان بازدید نخست وزیر هند "نارندرا مودی" از مسکو در وسط ماه دسمبر سال گذشته در "سطح عالی" بازگوو مطرح شده بود. ولی، در آن مذاکرات طرفین، نسبت به اختلاف نظرهای فنی، به توافق نرسیدند و به مأموران انجام مذاکرات دستور داده شده بود مشوره های اضافی را ترتیب بدهند. دوره بعدی مذاکرات در ماه آوریل در نظر گرفته شد است.انتظارمی رود،هیئت نظامی هندی به مسکو تشریف آورده، با نمایندگان شرکتهای صادرکننده تسلیحات روسی موضوع مورد بحث را مجدداً مطرح کند.
همکاری مسکو و دلی در بخش صادرات تجهیزات و ادوات دریایی موفقانه پیش می رود. تا امروز،هند صاحب کشتی های طرح 11356 و زیردریایی های دیزل،برقی طرح 636 معروف به "وارشاویانکا" و طرح 877 معروف "پالتوس" می باشد.در سال 2012 هند زیردریایی طرح 971 را که اسمش را "چاکرا" نامید، به اجاره طویل المدت از روسیه گرفت. تحویل زیردریایی فوق الذکر بایست در سال 2007 صورت می گرفت، ولی نسبت به مشکلات عصری سازی زیردریا و حادثه ناگواری سال 2008 که در نتیجه حریق، عده ای از خدمه زیردریا کشته شده است، به تعلیق افتاده بود. درماه دسمبر سال 2011 طرفین سند انتقال و دریافت زیردریایی را امضاء کردند. به هر صورت، ملوانان هندی، از کار زیردریایی راضی بودند و طرفین به زودی مذاکرات اجاره زیردریایی دوم را شروع کردند. در همین جا اختلاف نظرها پیدا شدند. طرف هندی نظر خود را به زیردریایی چند منظوره طرح 855 معروف به "یاسن" دوخت و علاقه اجاره آن را مطرح کردند، ولی طرف مقابل چنین پیشنهاد را نپذیرفت.
به هر صورت،مأموران مذاکرات روسی به همتایان نظامی خود پیشنهاد اجاره زیردریایی طرح 971 را خواهند کرد. یکی از مقامات "مجتمعه کشتی سازی" می گوید که طرف روسیه دو واریانت را در نظر دارد. یا زیردریا یی چند منظوره را از ترکیب نیروهای دریایی روسیه خارج کرده و مطابق سفارش خریدار آن را در کارخانه شهر "سورودوینسک" عصری می سازد، یا بدنه زیردریایی که از زمان شوروی در کارخانه کشتی سازی "آمورسک" آکبند مانده،تکمیل و به پایان خواهد رساند. جواب پیشنهادات روسی باید در سال 2017 از طرف هند دریافت شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала