اشتباه بدتر از جنایت

© AFP 2023 / Jim Watsonجون کمپبِل فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان
جون کمپبِل فرمانده نیروهای  آمریکا و ناتو در افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال آمریکایی اعتراف کرد یک «اشتباه تراژیک» رخ داده است.

به گزارش « آسوشیتدپرس»  با استناد به  منابعی در پنتاگن، هیچگونه پرونده جنایی  در رابطه با نظامیان آمریکایی  در خصوص حملات هوایی  به بیمارستان « پزشکان بدون مرز» در « قندوز»   تشکیل نشده است. فقط  سربازان و گروهبان ها مورد مجازات تنبیهی قرار گرفتند. ژنرالی در بین آنها نبود.

یادآوری می کنیم که بیمارستان بین المللی « پزشکان بدون مرز»  در « قندوز»  در اولین روزهای  ماه  اکتبر  سال گذشته مورد  بمباران  نیروی هوایی آمریکا قرار گرفت.  حدود 200 نفر در آن زمان در بیمارستان بستری بودند. مطابق با داده های  « پزشکان بدون مرز» بیش از 50 نفر قربانی  این حملات شدند.

اواخر ماه نوامبر،  ژنرال چهار ستاره  جون کمپبِل فرمانده نیروهای  آمریکا و ناتو در افغانستان ، نتایج  تحقیقات آمریکایی را  اعلام نمود.  ژنرال اعتراف کرد که یک « اشتباه تراژیک» رخ داده است   و قول داد نتیجه گیری ضروری انجام شود و علل این حادثه رفع شوند.

پطر گونچاروف  مفسر روسیه در این خصوص گفت:این همان لحظه ای است  که جمله قصار ناپلئون به یاد می آید: «  این اشتباه بدتر از جنایت است». ژنرال  جون کِمپبِل   «  دلیل اصلی ضربات هوایی  را عامل انسانی ، خطاهای سیستماتیک  و فرایندی» اعلام نمود.

این سوال را فعلا مطرح نمی کنیم  که صحبت از « کدام خطاهای سیستماتیک و فرایندی می تواند  در میان باشد» وقتی  ضربات هوایی  به  هدفی  وارد آمده است — در این مورد خاص بیمارستانی  که  همه گونه علایم  شناسایی  « صلیب سرخ»  را داشته است. این ضربه هوایی  که جون کمپبِل  آن را به حساب  هواپیمای  باری « اس —130» گذاشت،  بر خلاف  تمام موازین  بین المللی  انجام شد»

حالا برویم به سراغ «  خطاهای سیستماتیک و فرایندی» که  جون  کمپبِل  سعی کرد  « تراژیک» بودن  ضربات هوایی  به بیمارستان را صاف و صوف کند، یعنی چیزی که به  اعتراف خود او «دلیل  اصلی ضربات هوایی» بود.

این حقیقت که این خطاها واشتباهات  نه فقط « فرایندی»است بلکه از  حالت «سیستماتیک» نیز برخوردارند، بطور یکسان  گویای آن است  که تکرار خواهند شد.  بدین معنا، جون کمپبِل از نمونه هایی دیگری از این نوع  اشتباهات آگاه است که کابل حتی حدسی در اینباره نمی زند.

تحقیقات انجام شده در این خصوص نیز سوالات زیادی برمی انگیزد.  به گفته سازمان « پزشکان بدون مرز»  توافق با  دادستان ها  نقض شده است که مطابق با آن   سازمان باید از « هر گونه گامی  در روند دادرسی  آگاه بشود و  دادرسی باید با  شرکت پرسونل سازمان» برگزار شود.

نمایندگان  گروه بازرسی  سه جانبه  در ترکیب آمریکا،  ناتو و افغانستان  در جریان بازرسی ها بدون  هر گونه اطلاع قبلی با تانک به ساختمان بیمارستان «  حمله کردند».  به گفته سازمان « پزشکان بدون مرز» چنین  روش بازرسی  به از بین رفتن دارایی  و نابودی  ثبوت جنایت نیروی هوایی آمریکا منجر شد.

ناخودآگاه این سوال مطرح می شود: آیا « ثبوت بالقوه»  بطور تصادفی  توسط گروه بازرسی نابود شدند  که افغان ها نیز در آن  شرکت داشتند؟  افغانستان که  در  کشف حقایق این تراژدی  بیش از  آمریکا و ناتو  ذینفع است. سوال دیگر: شاید کابل نیز در مخفی ماندن  حقایق ذینفع است؟

در جریان حمله شبانه به بیمارستان  که آن را به حساب هواپیمای باری « اس —130» گذاشتند،  در « قندوز»  42 نفر، از جمله 12  نفر از اعضای « پزشکان بدون مرز»  کشته شدند  و 37 نفر  جراحات گوناگونی برداشتند.

سازمان « پزشکان بدون مرز» فعلا از تفسیر اخبار جدید  مرتبط با تنبیه  نظامیان  تا زمانی  که پنتاگن مستقیما  تصمیم خود در باره این موضوع را به اطلاع سازمان برساند و یا علنا آن را اعلام کند، خودداری می ورزد.

اشتباهاتی شبیه آنچه در « قندوز» رخ داد  قبلا نیز از سوی واحد های آمریکا در افغانستان  اتفاق افتاده بود. اما آن موارد  با  شرایط  و یا اشتباه  تصادفی  اوپراتورها، خلبانان  و غیره توضیح داده شد.  همه آنها به صورت   موارد  نادر  اعلام شدند.  اما حالا معلوم شد  که این اختلال سیستماتیک در کار  حلقه ای در  سیستم  هدایت است. البته پنتاگن  نمی گوید کدام حلقه — پایینی، میانی و یا در سطح عالی. بهرحال با توجه به  اعتراف جون کمپبِل قابل درک است که این  اختلالات  از حالت سیستماتیک برخوردارند، یعنی اشتباهات  تراژیک در آینده نیز  تکرار خواهند شد، درست مثل بارش برف حتمی الوقوع در کابل.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала