کمک ارمنستان به پناهجویان سوریه

© Photo / Govorkovجمهوری ارمنستان
جمهوری ارمنستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در لس آنجلس بیش از 1 میلیون و 200 هزار دلار برای کمک به ارامنه ساکن سوریه جمع آوری شد.

اقدام خیریه کمک به  ارمنی های سوریه  در ایروان جریان دارد.  سازماندهندگان آن از دو هدف پیروی می کنند —  کمک انسانی به  پناهجویان  و  کمک به همگرایی آنها در جامعه ارمنی.  از آغاز  درگیری در سوریه، ارمنستان پناهگاهی برای  بیش از 17 هزار پناهجو شده است.  الینا قازاریان خبرنگار « سپوتنیک» در ارمنستان در این خصوص گزارش می دهد.

 سازمان اجتماعی «وحدت جوانان روسیه — ارمنستان»  مبتکر و سازماندهنده  این اقدام خیریه است که چند سال است به کار خیریه مشغول است  و اینبار تصمیم گرفت به پناهجویان سوری کمک برساند.

 هشت شرکت  بزرگ روسی و ارمنی  و  کمیته  ملی المپیک ارمنستان  در اجرای این  اقدام خیریه شرکت دارند. تأمین  مخارج ضروری به عهده آنهاست.  دانشجویان دانشگاه روسیه — ارمنستان  نیز  شرکت فعالی در این اقدام خیریه دارند. در چارچوب این  اقدام  کمک انسانی به پناهجویان از سوریه رسانده خواهد شد. البته  نمی توان یکباره به تمام پناهجویان  رسید. از اینرو  نظارت 2 ماهه بر وضعیت  اجتماعی پناهجویان  سوریه  سازماندهی شد. در نتیجه 44 خانواده که نیاز شدید به کمک داشتند  انتخاب شدند.  آنها در  شرایط اسفباری بسر می برند و فاقد کوچکترین امکانات برای زندگی هستند.  از این رو این کمک ها به دست افراد نیازمند خواهد رسید.

گوماشیان  رئیس سازمان اجتماعی « وحدت  جوانان روسیه — ارمنستان»  در این خصوص گفت: ابتدا فهرست محصولات غذایی ضروری  و وسایل برقی  و وسایل زندگی همانا برای این 44 خانواده نیازمند  در اختیار ما گذاشته شد.  اما ما خودمان دست به تحقیقاتی در این خصوص زدیم.  با این خانواده ها ملاقات کردیم  و بدون قرار قبلی به خانه آنها رفتیم  و  خواستیم بدانیم آنها واقعا  به مواد غذایی و وسایل دیگر برای زندگی نیاز دارند  یا نه.  سپس فهرست خود را تهیه دیدیم و بر اساس آن  برای  دریافت کمک به شرکت ها  و سازمان ها و شرکای خودمان رجوع کردیم  که  دست رد به تقاضای ما نزدند و  با  کمک به این افراد موافقت کردند».

شایان ذکر است  که هدف این اقدام  فقط رساندن کمک انسانی نیست، بلکه همگرایی  پناهجویان به  جامعه ارمنی است  تا در آینده خودشان بتوانند نیازهای خود را تأمین کنند.  مسأله شماره یک برای آنها اشتغال به کار است. شوگر ایتیان پناهنده ارمنی از سوریه  که معلم شیمی در سوریه بود  نتوانست در رشته خود  مشغول کار شود زیرا مانع زبانی وجود دارد.  در ارمنستان او کلاس مانیکور را در چارچوب برنامه  ویژه برای  پناهجویان (سوریه) به پایان رساند و  حالا  قصد دارد در خانه کار کند.

—  مسأله در آن است که خودم باید از بچه هایم مراقبت کنم. آنها به کودکستان می روند اما این مسائل ما را برطرف نمی کند. تا زمانی که ما کار پیدا نکنیم ، مجبور می شویم کمک  دیگران را در پرداخت اجاره خانه و  خرید مواد غذایی برای  بچه ها قبول کنیم — شیر، خامه و میوه — مواد غذایی هستند که ما  قادر به خرید آنها نیستیم.

 بچه های  آیتانوف سه قلو هستند — پنج سال و نیم.  همسر شوگر تا کنون  بیکار است.  آنها خانه ای در ایروان اجاره کرده اند که  بیش از 100 دلار باید  در ازای اجاره آن پرداخت کنند. ماه اوت سال 2014  از حلب به ارمنستان رفتند.  شهروندی ارمنستان را دریافت کردند  و قصد دارند برای همیشه آنجا بمانند.  این خانواده یکی از 44 خانواده ای است  که در چارچوب اقدام خیریه«  تو تنها نیستی» کمک دریافت خواهد کرد.

شایان ذکر است  که 6 نفر از این خانواده ها  با کمک این  بنیاد خیریه  استخدام شده اند.  16 ماه مارس اجرای این اقدام خیریه آغاز شد.  قبل از آغاز آن هر علاقمندی می توانست  از مرکز چند منظوره  ویژه ای دیدن کند و  سهم خود را  در کمک به نیازمندان ادا کند — اهدای لباس، کفش و ملافه و وسایل معیشتی.

سازماندهندگان  از ساکنان پایتخت  می خواهند به این  اقدام خیریه بپیوندند  و به هموطنان خود  که از سوریه آمده اند  و محتاج حمایت هستند کمک کنند.

 این اقدام خیریه  یکبار در هر دو ماه  برگزار خواهد شد.  در ماه مه به خانواده دیگری کمک خواهد شد و فهرست حامیان نیز  افزایش خواهد یافت.  هم اکنون شرکتهای جدیدی  از روسیه  و  ارمنستان هستند که برای کمک ابراز تمایل کردند.

 برنامه  کمک به پناهجویان از سوریه  در کشورهای مختلف  سازماندهی می شود.  اواخر  ماه فوریه  در لس آنجلس  مارافون  کمک به ارمنی های سوریه برگزار  شد. در چارچوب آن  بیش از 1 میلیون و 200 هزار دلار برای  ارامنه ای که تا کنون ساکن سوریه هستند جمع آوری شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала