گزارش و تحلیل

ادوارد اسنودن در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی اسپانیا، دلیل ماندن خود در روسیه را بیان کرد

© AP Photo / Vincent YuИзображение бывшего сотрудника ЦРУ Эдварда Сноудена транслированное на экране торгового центра в Гонконге
Изображение бывшего сотрудника ЦРУ Эдварда Сноудена транслированное на экране торгового центра в Гонконге - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ادوارد اسنودن، افشاگر دستگاه امنیت ملی آمریکا در مصاحبه ای با کانال Sexta گفته است که وی اصلا برنامه ای برای ماندن در روسیه نداشته و می خواسته با سفر به ایسلند، از آنجا تقاضای پناهندگی کند.

ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین دستگاه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در مصاحبه به کانال تلوزیونی La Sexta گفت:

"مسئله اینجا است که من هرگز قصد نداشتم وارد روسیه شوم. وقتی که من با روزنامه نگاران بر روی گزارش های ملی کار می کردم، در نظر داشتم که با رفتن به ایسلند، در آنجا تقاضای پناهندگی کنم. اما فاصله بین ایسلند و هنگ کنگ بسیار طولانی است."

وی در ادامه اضافه کرد که:

"با محروم شدن از امکان اقامت در هنگ کنگ، سعی کردم تا به اکوادور واقع در آمریکا لاتین عزیمت کنم. اما دولت آمریکا وقتی که متوجه شد من ابتدا به مسکو پرواز می کنم، در حین سفر، در داخل هواپیما و بر روی آسمان، گذرنامه مرا باطل کرد. من به روزنامه نگاران توضیح دادم که با خود هیچگونه اسناد طبقه بندی شده ندارم و همه آنها را به خبرنگاران داده و نسخه های کپی خود را نیز معدوم کرده ام. بنابراین دیگر امکان همکاری با دولت روسیه را نداشتم، حتی اگر هم می خواستم ".


او دوباره تاکید کرد که هیچ گونه همکاری با دولت روسیه نداشته و هرگز سندی را نیز به روسها منتقل نکرده و تصمیم اعطای پناهندگی وی در فدراسیون روسیه ارتباطی با شرط و شروط، و ارائه اطلاعات نبوده است.
اسنودن اعلام کرد که:

"من عمدا با خبرنگاران صحبت کردم، من عمدا همه چیز را بگونه ای برنامه ریزی کردم که از همان ابتدا، حتی تحت فشار هر دولتی از من پاسخ منفی دریافت کنند".


او تاکید کرد:

"آخر اگر چیزی برای ارائه نداشته باشی، هر چه هم تحت فشار قرار گیری، امری بی فایده است، چرا که چیزی دستگیر آنها نمی شود. این تنها راهی است که می توان امنیت خود را تضمین کرد. در واقع کاری باید کرد که نشان دهد تو ارزش خاصی نداری".


این افشاگر همچنین به این نکته اشاره کرد که حضور و ماندن وی روسیه، عمدتا به دلیل اقدامات دولت آمریکا است که با نقض قوانین بین المللی، در تلاش اند تا اسنودن را دستگیر کنند.
وی تاکید کرد: "دولت من مرا به باد انتقاد گرفته که چرا در روسیه هستم، غافل از اینکه آنها خود مرا در اینجا محبوس کرده اند. "
اسنودن در ادامه این سوال را مطرح می کند که: "به محض این که مشخص شد که من می توانم روسیه را مثلا به مقصد آمریکا لاتین ترک کنم، دولت ایالات متحده کار بسیار عجیبی انجام داد. هنگامی که اوو مورالس به کشور خود باز می گشت، هواپیمای ریاست جمهوری وی را مجبور به نشستن کردند. که این خود نقض قوانین بین المللی است. سران دولت ها همیشه در طول سفرهای خود از مصونیت سیاسی برخوردارند. کشورهای فرانسه، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا فضای هوایی خود رابه روی این هواپیما بستند. در اینجا یک سوال جالب مطرح می شود! این کشورها گفتند:

"بله. ما حریم هوایی خود را می بندیم. ما هواپیمای رئيس جمهور بولیوی را به زمین می نشانیم." اما آیا کسی باور می کند که این کشورها چنین کاری را با هواپیمای یکی از کشورهای غربی انجام دهند؟"


یادآور می شویم که پیش تر آناتولی کوچِرِنا، وکیل اسنودن، در نتیجه اقداماتی که برای موکل خود انجام داده، توضیح داد که چگونه نظر وی نسبت به کشورهای غربی تغییر کرده است. کوچِرِنا که همچنین نویسنده کتاب "هشت پای زمان"، که یکی از شخصیت های اصلی آن اسنودن است، در مصاحبه با راشا تودی (RT) گفت که موکل او که ایالات متحده را به چالش کشیده، ناامید نشده و به مبارزه خود ادامه می دهد. به گفته وی، ایالات متحده همواره ادعا آزادی بیان و مطبوعات در آن کشور را می کند، اما در واقع این طورنیست.
کوچرنا افزود:

"در تماشای اکران اولیه فیلم اسنودن، بار دیگر متقاعد شدم که در آن موارد غیرواقعی بسیاری از جمله بدبینی وجود دارد". کوچرنا در ادامه توضیح می دهد که: "ما موارد زیادی را با ادوارد، در خصوص مشکلاتی که امروز در ایالات متحده وجود دارد، از جمله آنهایی که مربوط به روزنامه نگاری آزاد می شود، صحبت کردیم. موارد زیادی را مشاهده می کنیم که خبرنگاران پس از انتشار مطالب، مجبور می شوند تا منبع اطلاعاتی آن را به نیروهای امنیتی افشا کنند. روزنامه نگاران حق دارند تا از دادن اینگونه اطلاعات امتناع کنند اما آن وقت آنها را به علت عدم افشا، محکوم به مجازات واقعی می کنند."


لازم به یادآوری است که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سرویس امنیت ملی آمریکا، در سال 2013، هزاران سند محرمانه در خصوص برنامه های جاسوسی اطلاعاتی امریکا را افشا کرد که در محافل دیپلماتیک جهان باعث یک رسوایی بزرگ شد. ایالات متحده آمریکا میلیون ها اروپایی، از جمله ساکنان آلمان، یکی از نزدیک ترین متحدان خود را زیر نظر داشته است. در حال حاضر اسنودن با دریافت پناهندگی موقت، در روسیه به سر می برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала