گزارش و تحلیل

تهران من را شگفت زده می کند

© SputnikНочной вид на город Тегеран
Ночной вид на город Тегеран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- آذر ماه 1390 که از ایران رفتم خیلی سازه ها، پلها، بناها، اوتوبانها، پارکها، خطوط مترو و خیلی چیزهای دیگر نبود.

هرسال که برای تعطیلات به ایران باز می گشتم گوشه ای از شهر من را به هیجان می انداخت و ذوق آبادتر شدن شهر مادری من را وادار به تحسین می کرد. اولین بار که در مسیر اتوبان همت غرب در حرکت بودم، سازه ای عظیم در سمت راست مسیر با قدرت عرض اندام می کرد که همان «پل طبیعت» بود در عرض بزرگراه مدرس و شگفت زده تر شدم هنگامی که دانستم این نماد زیبای شهر تهران توسط بانوی جوان و خوشفکر ایرانی مهندس لیلا عراقیان طراحی شده است. قدم زدن بر روی سازه فولادی «پل طبیعت» همزمان حسی شبیه گذر از طونل های فضایی و حس شگفت انگیز لمس طبیعت را بوجود می آورد. این پل سه طبقه و به صورت پیاده رو می باشد، امکان تردد خودرو روی آن وجود ندارد و در منطقه عباس آباد تهران واقع شده است که بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند. طول «پل طبیعت» ۳۰۰ متر و وزن آن ۲۰۰۰ تن می‌باشد و بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران نیز محسوب می‌شود. مساحت کل آن ۷۰۰۰ متر مربع و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ تا ۱۳ متر متغیر است.

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEنمای بزرگراه مدرس از روی پل طبیعت
نمای بزرگراه مدرس از روی پل طبیعت  - اسپوتنیک ایران
نمای بزرگراه مدرس از روی پل طبیعت

بدنه اصلی پل بر روی سه‌پایه بنا شده و در ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی با ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین نصب شده است. در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند «پل خواجو» الهام گرفته شده و یک سازه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت و کاملاً سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEنمایی از پل طبیعت
نمایی از پل طبیعت - اسپوتنیک ایران
نمایی از پل طبیعت

طبقه سوم پل طبیعت انواع فضاهای تفریحی، کافی‌شاپ، گالری و رستوران‌های متنوع را در خود جای داده و آن را تبدیل به یک مقصد گردشگری جذاب نموده است. این سازه شگفت انگیز باعث شد تا معمار جوان آن خانم لیلا عراقیان در سطح بین‌المللی شناخته شود. لازم به ذکر است که پل طبیعت به عنوان انتخاب اول مردم و جزء ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ برگزیده و در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. سال ۱۳۹۳ جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد و در نهایت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت.

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEدریاچه مصنوعی بوستان آب و آتش. تهران شهر کم آب و خشکی است که ساخت این دریاچه های مصنوعی نقش مهمی را در زیباسازی شهر انجام می دهد.
دریاچه مصنوعی بوستان آب و آتش. تهران شهر کم آب و خشکی است که ساخت این دریاچه های مصنوعی نقش مهمی را در زیباسازی شهر انجام می دهد. - اسپوتنیک ایران
دریاچه مصنوعی بوستان آب و آتش. تهران شهر کم آب و خشکی است که ساخت این دریاچه های مصنوعی نقش مهمی را در زیباسازی شهر انجام می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала