گزارش و تحلیل

رئیس جمهور صربستان : اروپا هیچ تمایلی به حل و فصل بحران پناهجویان ندارد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент Сербии Томислав Николич
Президент Сербии Томислав Николич - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تومیسلاو نیکولیچ رئیس جمهور صربستان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی "آر – تی" گفت که اتحادیه اروپا برای اولین بار با چنین مقیاس بحران پناهجویان حاضر مواجه می شود.

رئيس جمهور نیکولیچ خاطر نشان داد که صربستان به عنوان کشور ترانزیتی با چنین مشکلات بزرگی روبرو می شود که نمی تواند آن ها را به تنهایی حل کند.

تومیسلاو نیکولیچ اظهار داشت: "وضعیت جدی است. و اگر اروپا نتواند به حل مناسب برسد، بعداً خود را در برابر یک بحران عظیم پیدا خواهد کرد. من حتی از پیش بینی عواقب خودداری می کنم".

به گفته نیکولیچ ، صربستان با اتکاء به توافق با اتحادیه اروپا فرصت های جایگاه را برای سه هزار نفر از پناهجویان آماده کرد. با این حال، اکثر پناهجویان در این کشور حتی برای یک شب نمی مانند. رئیس جمهور صربستان تشریح کرد که بسیاری از آنها از بسته شدن کامل مرزها می ترسند و تلاش می کنند هر چه زودتر به کشور مقصد در اتحادیه اروپا برسند.

تومیسلاو نیکولیچ همچنین گفت که "مشکل در صربستان نیست، اما کشور ما می تواند با وضعیت بسیار دشوار مواجه شود  اگر همه مردم که از جنوب به کشور ما می آیند ناگهان نتوانند به حرکت خود به شمال ادامه بدهند و در اینجا جمع آوری شوند. کشور ما تعهدات خود را انجام می دهد. والان نوبت اروپا است که عمل کند. صربستان فقط یک جزوی در تصویر کل است".

تومیسلاو نیکولیچ گله گذاری کرد که برخی از کشورهای اروپا اصلاً نمی خواهند مشغول حل و فصل این مسئله شوند.

 نیکولیچ خاطرنشان کرد که "مشکلات در این نیست که اروپا برای حل این بحران پول ندارد. اروپا به سادگی مایل نیست حل این بحران را بر دوش خود بگیرد. و من حتی می خواهم بگویم که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، رفتار خودخواهانه نشان می دهند. آنها به تحمل مردم با دین یا رنگ پوست دیگر ندارند،  هر چند آن با همه ارزش ها و اصول اروپایی  مغایرت دارد".

رئیس جمهور صربستان اظهار کرد که در شرایط کنونی انگیزه های ترکیه که مانع ورود و هجوم پناهجویان و آوارگان از کشورهای افریقا و خاور میانه به قلمرو اتحادیه اروپا نمی شد، بسیار مبهم و مشکوک به نظر می رسد.

او گفت:"سیل پناهجویان که از ترکیه جریان دارد،هم برای صربستان و هم برای اروپا مشکلات را خلق می کند. سوال این جا است که با کدام نیت ترکیه بعد از چند سال، تصمیم گرفت مرز خود را باز کند و این پناه جویان را به اروپا گسیل دهند. ترکیه برای حل و فصل این بحران باید با اتحادیه اروپا به توافق برسد، ولی من در چنین شرایطی نمی توانم سکوت را اختیار کنم، چون که کل اوضاع بر کشور من هم اثر می گذرد."

در جواب به سوال خبرنگاران "آر- تی" تومیسلاو نیکولیچ بویژه تأکید کرد که نظر کشورش در مسئله شامل شدن به ناتو تغییر نخورده است.

رئیس جمهور صربستان در ختم مصاحبه گفت:"صربستان هیچ وقت عضو این سازمان نحواهد بود. این تصمیم مردم صربستان است و هیچ حکومتی این تصمیم را نمی تواند ملغی کند.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала