گزارش و تحلیل

کارشناس: دو روایت در باره سازمان دهندگان عمل تروریستی در آنکارا

© AFP 2023 / Eerol UcemСгоревший автобус в результате взрыва в Анкаре
Сгоревший автобус в результате взрыва в Анкаре - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده «جرمی سالت» استاد دانشگاه علوم سیاسی و اداره دولتی آنکارا روایت ها در مورد سازمان دهندگان عمل تروریستی در آنکارا آشکار است. وی بر آن است که ماموران داعش انفحار را انجام دادند. او با کانال تلویزیونی «راشا تودی» مصاحبه کرده تعریف نمود که این حادثه آبستن کدام پیامد ها برای دولت کنونی ترکیه است.

«سالت» در توضیح گفت:

«در مورد عمل تروریستی در آنکارا دو روایت وجود دارد — عاملان آن یا حزب کارگر کردستان بودند زیرا در چند ماه اخیر در جنوب شرق ترکیه عملیات جنگی شدت پبدا کردند و یا داعش بود. به احتمال قوی مسبب آن داعش است. البته الان فشار بر دولت افزایش یافته چون این اقدام دوم در چند هفته است و به این خاطر مساله امنیت مطرح است. محل حادثه Güven Park — «پارک آرام» نام دارد و در این پارک در یک ماه برای دومین بار عمل تروریستی رخ داد. از این رو وضع امور امنیتی در این شهر بد است زیرا انفجار ها در بخش مرکزی شهر صورت می‌گیرند و دولت قادر نیست مزاحم آن شود.

این استاد در باره روحیات مردم در آنکارا صحبت کرده گفت که این اولین انفجار در هفته‌های اخیر نیست و آشنایانش و مردم ترس زیادی دارند و نمی‌دانند از این به بعد در توقع چه باشند و انفجار جدید کجا رخ خواهد داد و معلوم است که ممکن است در هر جایی که باشد صورت گیرد.

سالت به این امر جلب توجه کرد که انفجار اخیر در محله شلوغ دارای مسیر های پر رفت و آمد اتوبوس شهری بوقوع پیوست. وی گفت:

«در آنجا اتوبوس های بزرگی نه مینی بوس ها هستند و شب و روز حرکت می کنند. تروریست ها این محله را عمداً انتخاب کردند زیرا عابران زیادی دارد و آن‌ها می‌خواهند تعداد قربانیان را هر چه بیشتر سازند و معلوم نیست محل تلاش دیگرشان کدام باشد».

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی پیشتر افکان علا وزیر کشور ترکیه اعلام کرده بود که مدارک جرمی که در دست مقامات هست امکان خواهد داد که حتی امروز مسئولین عمل تروریستی کنونی را اعلام کنند. او گفت: «ما مدارک وزینی در دست داریم و ممکن است امروز نتایج مقدماتی رسیدگی بدست برسد و رسیدگی به مرحله‌ای نزدیک شود که ما بتوانیم نام سازمان مسبب این حمله تروریستی را اعلام کنیم.

یک منبع در ساختار های انتظامی ترکیه گفت که مسئول این انفجار ممکن است حزب کارگران کردستان باشد.

به گزارش وزارت بهداشت ترکیه تعداد قربانیان انفجار در آنکارا به 37 نفر رسیده، بیش از 120 نفر زحمی شدند. محمد موذن اوغلو وزیر بهداری در جمعی روزنامه نگاران در آنکارا گفت:

«30 نفر در محل حادثه جان باخته، لا اقل یکی از آن‌ها تروریست انتحاری بود. چهار نفر دیرروز در بیمارستان ها مردند و سه نفر دیگر امروز در گذشتند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала