گزارش و تحلیل

ایران و روسیه: باثبات ترین و مستقل ترین بازیگران منطقه

© Sputnik / Sergey Mamontovمرحله دوم انتخابات در ایران اواخر آوریل برگزار می شود
مرحله دوم انتخابات در ایران اواخر آوریل برگزار می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز چهارشنبه 9 مارس سید محمد کاظم سجادپور دیپلمات ارشد ایرانی، دانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه و مشاور ارشد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سفری غیرمنتظره به مسکو داشت.

برای دیپلمات ایرانی، روسیه نه تنها کشور همسایه که متحد سیاسی محسوب می شود. وی در دوران دانشجویی علاقه زیادی به زبان و ادبیات روسی داشته است. به همین خاطر تصمیم گرفته امروز سری به انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه بزند و در همین دیدار راجع به محورهای سیاست خارجی ایران و برخی جزییات مربوط به انتخابات اخیر ایران و مشکلات منطقه از منظر کارشناسان ایرانی به ایراد سخن پرداخت. سید محمود کاظم سجادپور راجع به مواضع امروز ایران در رابطه با منطقه می گوید:

سجادپور خاطر نشان کرد که با وجود چندقطبی بودن و ثبات منطقه، ایران به عنوان بازیگر قوی و بانفوذ در منطقه ایستاده است. به همین خاطر باید به نقش ایران و تعاملات آن با دیگر بازیگران منطقه توجه کافی داشت. دیپلمات ایرانی در ادامه می گوید:

سجادپور در ادامه صحبت هایش نقش روسیه را در حل و فصل بحران های منطقه و اختلافات بسیار بالا ارزیابی کرد. وی در عین حال خاطر نشان می کند که موثر بودن سیاست های امروز روسیه در منطقه تا حد زیادی در گرو شراکت استراتژیک این کشور با بازیگر قوی و بزرگ منطقه یعنی ایران است. وی می گوید:

ماریا الشعلان خبرنگار رادیو اسپوتنیک از سجادپور سوال کرد که تعاملات ایران و روسیه در جبهه سوریه به چه صورت است و چه شباهت ها یا تفاوت هایی در راهکارهای دو کشور در قبال تروریست ها وجود دارد. سجادپور در پاسخ می گوید:

دیدار با سید محمد کاظم سجاد پور دیپلمات ایرانی و مشاور وزیر خارجه ایران در انستیتوی خاورشناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه در مسکو انجام گرفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала