گزارش و تحلیل

عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان: امسال رفراندوم برای استقلال برگزار می شود

© AFP 2023 / Delil Souleimanپیشرفت همکاری ایران با اقلیم کردستان عراق
پیشرفت همکاری ایران با اقلیم کردستان عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کردها دیگر اجازه نمی دهند که کسی حق آنها را پایمال کند.

علی آونی عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان از خودمختاری کردهای شمال عراق در گفتگو با خبرنگار رادیو اسپوتنیک راجع به برنامه های بعدی این حزب و برگزاری رفراندوم برای تشکیل کردستان مستقل و ارتباط با دولت مرکزی بغداد توضیح می دهد. وی می گوید: «حقوق کردها در طول تاریخ دایما نقض و پایمال شده است. طبق پیمان لوزان، منطقه کردها به چهار قسمت تقسیم شد و از آن پس کردها یکصد سال بدون حکومت مستقل زندگی می کنند و دایما در حال مبارزه برای دفاع از هویت ملی خود هستند. کردها در این سال ها از حق خود برای حفظ زبان مادری دفاع کرده اند. این دوره سخت مبارزه برای حفظ بقا سال های متمادی ادامه پیدا کرده  اما امروز به نقطه پایانی می رسد. کردها دیگر اجازه نمی دهند که کسی حق آنها را پایمال کند. کردها دیگر نمی خواهند زیر ظلم و حکومت سایرین و سایر اقوام زندگی کنند. ما امسال برای کردستان مستقل رفراندوم برگزار می کنیم و در حال حاضر تمام اقدامات برای انجام این برنامه آماده می شود. ما اطمینان داریم که مردم ما می خواهند یک حکومت مستقل تشکیل دهند. طبق ارزیابی های ما، این رویداد چندان دور از انتظار نیست. ما عرب ها، ترکمن ها و ایرانی ها را برادران خود می دانیم. آنها همسایگان ما هستند و با آنها دشمنی نخواهیم کرد. ما برای تشکیل حکومت کردستان از طریق گفتگوهای صلح آمیز اقدام می کنیم و از راه خصومت و خونریزی و جنگ وارد نخواهیم شد».

علی آونی خاطر نشان کرد که کردها به دنبال حمایت برای برگزاری رفراندوم هستند و بیش از همه از امریکا و روسیه انتظار حمایت دارند.

وی در ادامه توضیح می دهد: «روسیه در طول تاریخ موضع گیری دوستانه ای نسبت به مردم کرد داشته است. در دوره ای که کردها اجازه برخورداری از ادبیات و فرهنگ در قلمروی زندگی خود را نداشتند، نویسندگان و شاعران بزرگ کرد آزادانه در روسیه فعالیت می کردند. روسیه نه تنها از کردها حمایت می کرد که حتی در توسعه فرهنگ اقوام کرد به آنها کمک می کرد. بسیاری از کردها در روسیه تحصیل کرده اند. ما امیدواریم که روسیه در برگزاری رفراندوم به ما کمک کرده و بتوانیم کردستان مستقل تشکیل دهیم.»

نماینده حزب دموکرات کردها درباره بحران اقتصادی در منطقه کردستان می گوید: «بحران اقتصادی که ما امروز پشت سر می گذاریم، چند دلیل دارد. قیمت نفت پایین آمده است. به غیر از نفت ما منبع دیگری برای کسب درآمد نداریم. به عنوان مثال، منطقه ما برای کشاورزی چندان مناسب نیست. ما باید اعتراف کنیم که در سیستم اقتصادی ما اشکالات جدی وجود دارد. علاوه بر این، جنگ با داعش تاثیرات منفی و شدیدی بر اقتصاد ما گذاشته است. بخش اعظم بودجه ما صرف عملیات نظامی علیه نیروهای داعش می شود. دلیل دیگر بروز بحران تحریم های وضع شده از سوی دولت عراق است. عراق باید 17% بودجه کشور را به منطقه ما بدهد. اما در عمل این اتفاق نمی افتد. از سال 2013 تا کنون دولت عراق به جای 17 درصد تعیین شده، فقط 10% به ما پرداخت کرده است».

علی آونی اظهار امیدواری کرد که بحران سوریه به زودی حل و فصل شود. وی می گوید: «کردهای سوریه به شدت تحت فشار هستند. آنها باید موقعیت خود را در کشور به خوبی ارزیابی کرده و از آن برای به رسمیت شناخته شدن حقوقشان استفاده کنند. کنگره ملی کردهای سوریه و حزب اتحادیه دموکرات باید تلاش های خود را برای مبارزه در راه حقوقشان متحد سازند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала