گزارش و تحلیل

پوتین برگزای انتخابات پارلمان روسیه را به سازمان امنیت فدرال محول کرد

© AFP 2023 / Martin Bureau Президент России Владимир Путин
Президент России Владимир Путин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین در نشست هیات رئیسه سازمان امنیت فدرال روسیه سخنرانی کرد و البته در باره موقعیت در خاور نزدیک صحبت کرد و این وضعیت را با کار ارگان های امنیتی روسیه مرتبط کرد که به عقیده او مشغول مبارزه بس موفقیت آمیزی با تروریست ها و همدستانشان در این کشور نیز می باشند. پوتین برای آینده نزدیک همین وظیفه را به کارمندان سرویس های ویژه محول کرد.

ولی نه سخنان رئیس جمهور در باره جاسوسان دستگیر و محکوم شده و یا در باره هکر های خارجی که دائما به شبکه های روسیه حمله می کنند جالب بود بلکه حرف های وی در باره لزوم امن کردن انتخابات عنقریب دوما — پارلمان روسیه در برابر مداخله از خارج جالب بود. در ضمن پوتین در برابر عموم تایید کرد که ارگان ها هم اینک به این کار پرداختند. او گفت: "من اسناد شما را می خوانم که بطور منظم تهیه می شود و دیدم که اشاره های عمومی و مشخص به این امر وجود دارد که غیر دوستان ما در خارج نیز برای این انتخابات آماده می شوند.

ولی سازمان امنیت فدرال روسیه موظف شده نه تنها جلو تلاش های مداخله از خارج در روند انتخاباتی را بگیرد بلکه تلاش های دشمنان داخلی، "تلاش های کسانی که سعی می کنند و ممکن است سعی خواهند کرد از شعار های ملی گرا، بیگانه هراسی و رادیکال جهت تجزیه جامعه ما استفاده کنند دفع کند". یعنی اینکه شاید برای اولین بار در چنین سطح بالایی سازمان امنیت فدرال بعنوان نهادی معرفی شده که باید کارهای ضد جاسوسی و پلیسی را انجام دهد. قبلا مبارزه با افراطیون داخلی بیشتر بر عهده وزارت کشوری بود.

کارزار انتخاباتی که هنوز رسما اعلام نشده با سرعت ادامه دارد. در گزارش های حزب "روسیه عادل" ارقام چشمگیری از کسانی دیده می شوند که مایلند در رایگیری مقدماتی آن حزب شرکت کنند. مثل این که این حزب باز هم از تاکتیک تعداد زیاد پیکار ها و پیروزی های کوچک استفاده کند. این حزب می خواهد فهرست انتخاباتی آینده خود را بر 200 بخش تقسیم کند تا فعالین محلی برای حصول نتیجه مشترک بیشتر زحمت بکشند و فقط در امید به حرکت خود به عضویت در دوما باشند. به نوشنه "نزاویسیمایا گازتا" چاپ مسکو حزب لیبرال دمکرات روسیه می خواهد در کارزار انتخاباتی از همین روال استفاده کند.

عجالتا در حالی که احزاب دارند کامپین مقدماتی را راه می اندازند مقامات قوانین انتخاباتی را ترمیم می کنند. دوما روسیه هم برای اصلاح ترتیب رایدهی مجموعه تکمیل های فنی خود را تصویب کرد. مثلا از این به بعد ورود روزنامه نگاران غیر رسمی به حوزه های انتخاباتی ممنوع بوده و روزنامه نگاران رسمی رسانه ها باید سه روز قبل از تاریخ راگیری در کمیسیون مربوطه اکردیته شوند. لازم به تذکر است که قبلا تعداد ناظران رسمی از طرف احزاب و کاندیدا ها دو نفر بود.

گفتنی است که انتخابات دوما — اتاق پایینی پارلمان روسیه 18 سپتامبر 2016 برگزار می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала