گزارش و تحلیل

ده هزار اسلحه کلاشنیکوف برای افغانستان

© AP Photo / Rahmat Gulسربازان افغان
سربازان افغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه سعی دارد حمایت خود را از افغانستان نشان داده و به نیروهای امنیت افغانستان کمک کند

روسیه 10 هزار قبضه اسلحه اتومات کلاشنیکوف و چند میلیون فشنگ به دولت افغانستان هدیه کرده است. این تسلیحات در چارچوب موافقتنامه روسیه و افغانستان در حوزه امنیت و بدون دریافت بهای آن به افغانستان تحویل داده شد. حنیف آتمار مشاور رییس جمهور غنی در امور امنیت ملی می گوید: «این هدیه حاکی از دوستی محکم بین دو ملت است. این هدیه گرانقدر از طرف دوست مهم افغانستان در دوره ای سخت برای کشور و منطقه اعطا شده است».

الکساندر مِتنیتسکی سفیر روسیه در افغانستان نیز به نوبه خود گفت: «روسیه سعی دارد حمایت خود را از افغانستان نشان داده و به نیروهای امنیت افغانستان کمک کند». وی در ادامه گفت که ما به کمک تسلیحات روسیه در مبارزه با تروریسم مشارکت می کنیم. متنینسکی همچنین گفت که در حال حاضر 45 دانشجوی افغان مشغول تحصیل در دانشکده های افسری روسیه هستند و 185 دانشجوی پلیس افغانستان نیز به زودی در روسیه مشغول به تحصیل خواهند شد.

حاجی صالح محمد صالح نماینده مجلس افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک پشتو گفت که نیروهای افغان با سلاح های روسی کاملا آشنا هستند و از مسکو قدردانی کرد. وی در ادامه می گوید: «بعد از سقوط رژیم طالبان در افغانستان در سال 2001 میلادی، نظامیان افغان عملا ارتش را از نو مجهز کردند. بیشتر سلاح هایی که ما داشتیم فرسوده بوده و قابل اطمینان نبودند. روسیه در این شرایط سخت به ما کمک کرد و به حمایت و کمک های خود ادامه داد. اعطای تسلیحات به دولت افغانستان از نقطه نظر سیاسی و نظامی اهمیت زیادی داشته و حتی گامی بسیار مهم برای هر کشور است. در اینجا مهم این است که علیرغم اختلاف نظرهای موجود بین امریکا و روسیه، مسکو همچنان به افغانستان کمک می کند».

ملت ما از این کمک ها خوشحال هستند و می خواهند که این حمایت تداوم داشته باشد. می خواهم بگویم که روسیه نه فقط در حوزه نظامی که حتی در حوزه اقتصادی نیز ظرفیت های خوبی برای حمایت از افغانستان دارد. دوستان روس و شرکای ما می توانند در بازسازی زیرساخت هایی که از دوران شوروی باقی ماند به ما کمک کنند. علاوه بر این در حوزه کشاورزی نیز می توانند کمک کنند زیرا روسیه در این حوزه تجربه غنی در افغانستان دراد».

به گفته حنیف آتمار در حال حاضر کابل و مسکو به مذاکرات حول مساله همکاری های نظامی — فناوری در آینده ادامه می دهند. طرف افغان مایل است که از روسیه سلاح های سنگین و تجهیزات نظامی از جمله هلی کوپتر دریافت کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала