گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین امکان ارائه قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره اعمال ترکیه را امکان‌پذیر دانست

© AP Photo / David KarpПостоянный представитель России при ООН Виталий Чуркин
Постоянный представитель России при ООН Виталий Чуркин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه با کانال تلویزیونی «راشا تودی» گفت که طرح قطعنامه ای در باره اعمال ترکیه نسبت به کرد های سوریه به شورای امنیت را بعید ندانست. وی همچنین اشاره کرد که آن مساعی دیپلماتیکی را که جامعه بین‌المللی جهت رفع اختلاف در سوریه بکار می‌برد عالی ارزیابی می‌کند.

به گفته ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، جامعه بین‌المللی برای بر طرف کردن بحران در سوریه مساعی «بی نظیری» بکار می برد. این دیپلمات عالی‌مقام گفت:

«من این مساعی را کار منحصر بفرد می دانم. در پنج سال اخیر اختلاف برای اولین بار موضع مشترک جامعه بین‌المللی تأیید شده از سوی  شورای امنیت تدوین شد».

ولی او متذکر شد که راه حل بحران در سوریه خیلی دشوار خواهد بود «زیرا بازیگران متفاوت در باره اینکه چگونه می‌توان به پیش حرکت کرد از تصورات متفاوتی برخوردارند». چورکین ادامه داد:

«همه خواهان حل و فصل هر چه سریعتر نیستند با این همه این امر اهمیت دارد که آهنگ حرکت به پیش بالا رفته و روسیه و ایالات متحده آمریکا مشترکا کار می کنند. به این خاطر من امید دارم که این شانس منحصر بفرد از دست نرود».

چورکین در باره حوادث در مرز ترکیه و سوریه صحبت کرده تأکید نمود که اگر آنکارا به آتشباری کرد های مقیم خاک سوریه پایان ندهد روسیه مجبور خواهد بود دوباره در مورد اعمال ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه مربوطه را ارائه دهد. چورکین گفت:

در حال حاضر فراخوانی به مقامات ترکیه در اشاره صدر شورای امنیت فرمولبندی شده بود ولی اگر اعمال آنکارا ادامه یابد مطلب سر سند شورای امنیت خواهد بود و در آن موضع مشخص و هشدار دهنده ترکیه در باره غیر قابل قبول بودن این اقدام ها بطور شایسته تشریح خواهد گردید.

گفتنی است که ترکیه چند روز پشت سرهم نواحی کردنشین اراضی سوریه را بطور گسترده آتشباران می کند. نه تنها روسیه و سوریه بلکه شرکای تاتویی ترکیه ار آنکارا دعوت می‌کنند که به ایراد ضربات پایان دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала