گزارش و تحلیل

بازگشت قهرمان روس به المپيك چه تاثيري روي رقيب ايراني اش خواهد گذاشت؟

© Sputnik / Maxim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر Пресс-конференция Федерации тяжелой атлетики России
Пресс-конференция Федерации тяжелой атлетики России - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لوچف در برابر بهداد

به قلم مصطفي شوقي

هيجان به مسابقات وزنه برداري المپيك ريو 2016 بر مي گردد؛ اين خبري بود كه رسانه هاي ايراني آن را بازتاب دادند. الکسی لوچف وزنه بردار سنگين وزن روسيه كه در ماههاي اخير با اتهام دوپينگ روبرو بوده است،با منفي شدن نمونه دوم دوپينگش از سوي فدراسيون جهاني وزنه برداري احتمالا به مسابقات المپيك باز خواهد گشت. اين موضوع شايد براي رقيب ايراني او، بهداد سليمي خوش آيند نباشد. بهداد سليمي وزنه بردار سنگين وزن ايراني كه در مسابقات المپيك لندن 2012 با درخشش خود به مدال طلا رسيد،يكي از اميدهاي قهرماني كاروان ورزشي ايران در المپيك آينده ريو 2016 بود. بعد از المپيك اما سليمي شرايط خوبي را تجربه نكرد و با مصدوميت هايي روبرو شد تا مجبور شود،زانوي خود را به تيغ جراحي بسپارد. بهداد اما اين روزها دوران نقاهت و تمرينات سبك خود را پس از عمل جراحي سپري مي كند. او اميد بسيار داشت كه در المپيك ريو بتواند ناكامي هايش را كه به دليل مصدوميت به وجود آمده بود،جبران كند. در حالي كه بهداد سليمي مصدوم بود اما الکسی لوچف در مسابقات جهاني هیوستون آمریکا با دست يافتن به ركورد باور نكردني اي همه رقيبانش را نگران كرد و از همه جالبتر ركورد تاريخي حسين رضازاده،وزنه بردار افسانه اي ايراني را نيز پس از سالها شكست. اين اما همه واقعيت نبود؛ يك ماه پيش مسئولان مسابقات جهاني آمريكا اعلام كردند كه لوچف دوپينگ كرده است. گفته می‌شد اين ورزشكار از ماده ممنوعه «ایپامورلین» استفاده کرده است. البته وزیر ورزش روسیه مدعی است لوچف مجوز استفاده از این دارو را داشته.
محمدرضا آخوندي، كارشناس وزنه برداري و عضوايراني كميسيون رسانه فدراسيون جهاني وزنه برداري(IWF) در گفت و گو با اسپوتنيك فارسي اين ماجرا را اينگونه روايت مي كند.

«حدود یازده هفته پیش بود که لوچف در دسته فوق سنگین رقابتهای جهانی وزنه برداری در هیوستون آمریکا با مهار وزنه های 211 و 264 کیلوگرم در حرکات یکضرب و دوضرب، در مجموع با رکورد 475 کیلوگرم رکوردهای دوضرب و مجموع جهان را شکست تا پدیده ای نوظهور و ستاره ای جدید در دنیای وزنه برداری باشد؛ اما حدود یک ماه پیش فدراسیون بین المللی وزنه برداری اعلام کرد که نمونه اول این وزنه بردار مثبت شده و این بدان معنا بود که در نمونه ادرار او مواد ممنوعه یافت شده است.پس از اعلام این خبر، مقامات روس واکنشهای متعددی نشان دادند که محور بیشتر آنها نشان از توطئه برای این قهرمان بزرگ داشت. حتی برخی از آنها این موضوع را سیاسی جلوه داده و به دست داشتن آمریکایی ها در این مسئله اشاره کردند. به هرحال طبق قانون مقامات وزنه برداری روسیه درخواست آزمایش نمونه دوم را داشتند که گویا نتیجه آزمایش دوم منفی اعلام شده و براساس این نتیجه که هنوز به صورت رسمی مورد تائید قرار نگرفته است، لوچف می تواند در بازیهای المپیک ریو بار دیگر در رقابتها شرکت کند.»
اسپوتنيك از آقاي آخوندي پرسيد ، بازگشت لوچف به مسابقات المپيك ريو چه تاثيري به روي رقيب ايراني اش بهداد سليمي خواهد گذاشت؟

«این خبر از آنجا برای ایران اهمیت بسزایی پیدا می کند که تقریبا در بیش از یک دهه اخیر وزنه برداران فوق سنگین ایران همیشه از ستاره های این ورزش بوده اند. شاید آخرین آنها یعنی بهداد سلیمی که در بازیهای المپیک لندن قهرمان شد از خبر بازگشت لوفچف چندان خوشحال نباشد، چراکه این رقیب روس در بازیهای سرنوشت ساز المپیک رودوژانیرو می تواند رقیبی گلوگیر برای سلیمی باشد. لوفچف در رقابتهای هیوستون درحالی به رکوردهای بی نظیری رسید که سلیمی در حال طی کردن دوران نقاهت مصدومیت زانو بود و اکنون که کمتر از شش ماه به آغاز رقابتهای المپیک باقی مانده، همچنان تمرینهایش را شروع نکرده است. بدین ترتیب داشتن چند رقیب قدرتمند از یک طرف و مصدومیت زانو مشکلات مضاعفی را برای سلیمی در دفاع از عنوان خود در بازیهای المپیک بوجود خواهد آورد. »
اکنون باید منتظر ماند که آیا محرومیت لوچف و مصدومیت سلیمی رفع خواهد شد یا خیر؟ اگر چنين شود در مرداد ماه 1395 شاهد رقابتی دیدنی در فوق سنگین رقابتهای وزنه برداری المپيك ميان اين دو ورزشكار ايراني و روس خواهيم بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала